Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Alexandar Ortloff Justin Kemppainen Michael Sanfilippo |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 2 obchody (cca 1299–1899 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 17.11.2021 | 13
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Začalo to pomalu… Nenápadně. Občas se ze zmrzlého lesa vybelhal ghúl. Nic, s čím by si naši hraničáři nedokázali poradit. Jenže pak se množství neklidných nemrtvých začalo zvětšovat a občas se nějaký hraničář nevrátil zpět do tepla pevnosti. Poznání bylo tvrdé a bolestivé. S první velkou nemrtvou nestvůrou, která zpustošila celou vesnici, jsme věděli, že nezapomněl. Že Král lichů je zpět a jeho hněv se pomalu přelévá přes Severní země…
Ve hře World of Warcraft: Wrath of the Lich King se hráči stávají hrdiny ze světa World of Warcraft, kteří chtějí zastavit obávaného Arthase – současného Lich Kinga. Jedná se o kooperativní hru, takže hráči buď společně uspějí nebo všichni prohrají. Každý z hráčů si vybírá jednoho hrdinu a společným úkolem těchto hrdinů je splnit tři úkoly a následně dobýt Icecrown Citadel.
Každý hráč si vybere jednoho hrdinu (figurku a kartu hrdiny), který má své speciální vlastnosti a zároveň má určenou výchozí lokaci na mapě.
Z balíčku hrdinských karet dostane každý hráč určitý počet karet, které pomáhají hrdinům přežít v Northrendu. Zároveň se do balíčku hrdinských karet zamíchají karty přívalu nemrtvých a karty pevností. Obtížnost hry je možné upravit právě složením a rozložením karet v balíčku hrdinů.
Na stůl se nachystá herní plán s uprostřed se tyčící dominantou Icecrown Citadel. Na odpovídající místa plánu se náhodně vylosují 3 úkoly v dané barvě. K těm se přidá závěrečný úkol, který je plněn v citadele. Pod každý ze základních úkolů se náhodně vybere karta odměny, kterou je možné získat po jeho splnění.
Na desku se na příslušné stupnice umístí žetony zhouby a zoufalství, přidají se nepřátelé pomocí karet zhouby a hra může začít.
Každý hráč odehraje svůj tah, který se skládá ze 4 vždy se opakujících kroků:
Volné akce: Některé vlastnosti hrdinů a hrdinské karty lze hrát jako volné akce, které lze hrát navíc k hlavním akcím.
Hrdinské karty: V průběhu svého tahu může hráč hrát hrdinské karty. Karty zesilují jednotlivé akce, které může hráč provádět – přidávají zásahy do útoku, zvyšují obranu, vyvolají volné léčení nebo umožní volně cestovat po mapě.
Ve hře jsou také tři karty pevností, které umožní stavbu pevnosti kdekoliv na mapě.
Ve svém tahu si hráč vždy musí dobrat dvě karty z balíčku hrdinů. Pokud by karty došly, hráči prohrají celou hru. Pokud si hráč vytáhne kartu Příval nemrtvých, okamžitě nasadí nepřátele na vytaženou lokaci a všechny dosud vytažené karty zhouby zamíchá a položí je na dobírací balíček zhouby. Zde poznáváte Pandemic v celé jeho kráse.
Podle umístění žetonu na stupnici zhouby si hráč vytáhne odpovídající počet karet zhouby a na každou z nich umístí jednoho ghúla. Pokud by měl na lokaci přijít čtvrtý ghúl, nasadí hráči hrozbu (abomination) a zároveň posunou žeton zoufalství na stupnici zoufalství.
Všechny hrozby se pohnou směrem k nejbližšímu hrdinovi. Pokud dorazí na pole s hrdinou, uštědří mu jedno zranění. Stejně tak, pokud již na poli s hrdinou jsou. Poté následuje tah dalšího hráče.
Hráči zvítězí v okamžiku, kdy je splněn poslední úkol v Icecrown Citadel. Hráči naopak prohrají, pokud jim dojdou karty v balíčku hrdinů nebo pokud ukazatel zoufalství doputuje na nejspodnější políčko na stupnici zoufalství.
Jaké jsou mé dojmy z celé hry, se dozvíte v následující části.
Na první pohled mě zaujala nádherná ilustrace, která je z dálky viditelná již na samotné krabici. Hrdinové, ghúlové, hory – prostě pozvání do světa Warcraftu, jak se patří.
Další pastvu pro oči naleznete v samotné krabici. Desky hrdinů jsem si se zálibou prohlížel docela dlouho. Ilustrace patří ke špičce toho, co je dnes na poli fantasy ilustrací k vidění.
Za zmínku stojí i jednotlivé karty hrdinů a odměn. Každá z nich má originální kresbu. Dostáváte se k téměř 70 originálním obrázkům z oblíbeného světa. A to i na kartách, které mají v podstatě generickou funkci (pohyb, léčení, boj…) a mohly by být pro každý typ karet stejné. Díky bohu, že nejsou! Je radost s nimi hrát a přitom se kochat známým světem.
Figurky ve hře jsou jedním slovem famózní. Detailní provedení hrdinů a stejně tak i nepřátel jsou potěšením pro oči. Od samotného Lich Kinga po jednotlivé malinké ghúly, pro něž ve hře najdete dokonce tři rozdílné modely.
U hrdinů se těším na to, až si je namaluji. Ghúly vylepším washem.
Kartonové žetony jsou v solidní kvalitě i tloušťce. Stejně tak i karty jsou pevné.
Trochu jsem byl překvapen ze samotné Icecrown Citadel, která po celou dobu hry stojí uprostřed herního plánu. Při prvním hraní si ji musíte poskládat (jednoduchý návod k sestavení najdete v pravidlech). Je celá z kartonu a připadá mi docela zbytečná. Stejně tak její podstavec, který v průběhu hry slouží jako hradby. I přes jejich zbytečnost je nesmírnou výhodou, že se po poskládání vlezou do krabice.
Samotný Lich King ve mně vzbudil hrůzu už při vybalení z krabice. Je krásně vytvarovaný, větší strach jsem však měl z toho, zda se mi podaří narovnat jeho výrazně pokřivený podstavec. Naštěstí to napravila horká voda, jeho kolébání na herním plánu byla učiněna přítrž a on mohl dál rozsévat hrůzu do ovládaných území.
Pravidla jsou napsána přehledně a srozumitelně. Na začátku na vás vykoukne přehled všech komponent ve hře a pak se již můžete pustit do samotné přípravy hry. Nachystání první hry bylo pro nás, vybavené základními znalostmi z hraní Pandemicu, otázkou okamžiku. V pravidlech jsme listovali spíše výjimečně, pouze z důvodů ujasnění si některých drobností.
V porovnání s klasickým Pandemicem mi připadá hra „uhlazenější“. Ve hře nemáte několik nemocí, se kterými bojujete, ale jen jedny nepřátele. Samotné „pálení“ karet zde také nehraje žádnou roli. Při plnění úkolu karty jen ukazujete a zůstávají vám v ruce. Přitom zůstává zachován okamžik napětí, kdy víte, že vám přijdou nepřátelé do daných lokací a vy se s nimi musíte co nejdříve vypořádat. Navíc téma je lákavé právě pro všechny milovníky fantasy světů.
Nejvíce u nás hra vykvetla ve třech hráčích. Všechny hry, které jsme takto hráli (na normální obtížnost), byly dostatečně napjaté a v posledním kole jsme buď vyhráli nebo jsme podcenili nepřátele, ti nás zaplavili a naše bezbřehé zoufalství hru ukončilo.
Ukazatel zoufalství roste docela pomalu, pokud si hlídáte nepřátele na desce. Pokud ale nastane situace, kdy je potřeba doplnit na desku plastového nepřítele a vy ho už nemáte v zásobě, zoufalství roste. A to docela rychle.
Velmi se nám líbily rychlé přesuny po mapě. Ať už pomocí hrdinských karet pohybu nebo přesuny do objevených pevností, do kterých se můžete přemístit odkudkoliv. Plánování, kdo kam půjde, tím dostávalo docela zásadní strategickou hloubku.
Vlastnosti jednotlivých hrdinů ovlivňuj,í jakým způsobem spolupracujete, a jak se bude vyvíjet celá hra. Někteří mají volné akce, jiní naopak pomáhají v boji. Při samotné hře jsme vždy brali na zřetel, v čem je kdo silný, a snažili jsme se tyto vlastnosti co nejvíce využívat.
Nezapomenu, když jsem pomocí své akce přesunul čarodějku o dvě lokace, ta použila teleport a na druhé straně mapy zaútočila. Její obrana jí pomohla v tom, že vyhladila všechny nepřátele v dané lokaci a neutržila žádné zranění. Vzápětí na to pole ukázala karta zhouby, takže bez této akce bychom hru prohráli.
Zásadní je spolupráce hrdinů při plnění úkolů, kdy ostatní hrdinové na lokaci s úkolem přispívají svými kartami. Pro úspěšné dokončení hry se nám vyplatilo, pokud úkol plnili alespoň dva hrdinové naráz.
Ve hře existují vždy tři základní úkoly v dané barvě. Na první pohled to vypadá, že je zde docela velká variabilita. Bohužel samotné plnění úkolů je docela „suché“: Hodíte si na úspěch a ukážete kartu z ruky. A postoupíte o patřičný počet polí na stupnici plnění daného úkolu. Po postupu utrpí hrdina zranění případně další postihy vyplývající z konkrétního úkolu (nasazení trola do lokace, odhození karty…). Chybí zde větší tématické propojení na jednotlivé úkoly. Různý postih bohužel moc tématické hloubky nepřináší…
Hru v sólu jsem odehrál velmi svižně a snadno a docela jsem si ji užíval. Rozdíl oproti klasické hře je, že mám pro všechny tři své hrdiny v ruce společné karty. Ty můžu hrát v tahu daného hrdiny. Můžu je hrát na něj nebo na jiného hrdinu v dané lokaci. Ostatní pravidla zůstávají stejná.
Sólo mód se velmi dobře obsluhuje a označení hrdiny, který je právě na tahu žetonem prvního hráče, se ukazuje jako výborná pomůcka.
V pěti hráčích a při zvednuté obtížnosti (na „hrdinskou“) je hra extrémně tuhá a krutá. Stalo se nám, že než obešlo kolo okolo stolu, tak přišli dvakrát nemrtví, a to hned po sobě. Hra se pak velmi rychle mění v čekání na smrt ve formě rychlého poklesu žetonu zoufalství pod bod mrazu. V pěti hráčích doporučuji hru pro zvlášť zkušené hardcore hráče Pandemicu nebo lehké masochisty.
Při hraní jsme narazili na jednu věc, která nám hru na začátku trochu zkomplikovala a museli jsme se dívat na internet, jak ji vůbec dál správně hrát – jednalo se o karty hrdinů, které umožňují léčení. Text na kartě říká, že hrdina odpočívá a vyléčí si jedno zranění. Jedná se o volnou akci, tudíž to na první pohled vypadá, že se odhodí karta a vyléčí se jedno zranění. Realita je však jiná – znamená to, že hrdina provede akci odpočinek. Což znamená hod kostkami a vyléčení zranění podle padlých úspěchů +1. Což je něco podstatně jiného… Naštěstí existují fóra na internetu, kde se dá najít správný výklad. Myslím si, že vše vzniklo nešťastným převedením slova rest (“odpočinek“) na sloveso „odpočívá“. Drobnost, ale pro hru podstatná. A přitom stačilo na kartu doplnit, že si vyléčí o jedno zranění navíc, a bylo by jasno…
Hrozba jako příšera? Při hře jsme se nesžili s pojmem „hrozba“ pro velkého nepřítele (předpokládám, že v originále se jedná o „abomination“). Věřím, že se tady dalo použít lepšího překladu – nebo to nepřekládat vůbec (jako u ostatních geografických pojmů). Kombinace pojmů hrozba, zhouba a zoufalství vnáší do celé hry docela zmatek a ne úplně jednoduše se v nich orientuje…
V samotné hře jsou použity názvy lokací v angličtině. S tím jsme neměli nejmenší problém. Naopak spoluhráči velmi živě vzpomínali, v které lokaci byl možný raid (WoW), případně na jiné detaily z tohoto světa, se kterými se potkali třeba v Hearthstonu.
Pravidla jsou napsána jednoduše, což je jejich velké plus. Bohužel jsme v nich nenašli jednu věc, týkající se pohybu hrozby. Pokud už hrozba stojí na políčku s hrdinou v kroku Probuzení hrozby, co se stane?
Opět pomohl Google a odpovědí je, že hrdinu zraní stejně tak, jako by se na pole právě přesunula. O tom v pravidlech není bohužel nejmenší zmínka. Detail, ale velmi důležitý, obzvlášť při hře více hráčů, kdy se hrozba probouzí po tahu každého hráče a může tak způsobit slušná jatka.
Hra má obrovský potenciál do budoucna z pohledu možných rozšíření.
Líbí se mi:
Co mi naopak vadí:
Hra je vhodná jak pro pokročilé hráče, tak i pro ty začínající. Toulat se světem Warcraftu v deskové hře je prostě zážitek! Pravidla jsou jednoduchá. Jedna hra zabere tak akorát času. Ilustrace jsou kouzelné. Nejvíce si hru užijete v 1–3 hráčích. Hra ve 4 nebo 5 lidech je daleko nemilosrdnější.
Variabilita při samotné hře je velká (karty prostě chodí pokaždé jinak). Pokud se smíříte s tím, že poslední úkol je vždy stejný, tak hru můžu jenom doporučit. Chcete-li mít ve sbírce Pandemic s fantasy tématikou, našli jste svůj klenot do ledové koruny.
Hezká recenze, hra vypadá jako slušná alternativa k Pandemicu a miniatury jsou krásné. Díky za to, že ses vyjádřil i k překladu, obzvláště když je to hra od Blackfire, kteří mají překlady mnohdy špatné (i zde mi zatrnulo u “Vysoký lord Argent Crusade”).
Osobně mě třeba dost překvapilo, že do názvů nedali aspoň nějaké přiblížení typu “chrám Wyrmrest” nebo “pevnost Utgarde”. Vím, že se to řešilo už u #Small World of Warcraft, ale přijde mi to takové trochu nešťastné.
--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB
Takové překlady pak hru hodně odosobňují (alespoň pro češtinu určitě) a je to škoda, protože pak je docela jedno o jakou se jedná lokalitu. Několik z nich jsme si krásně překřtili. Třeba Alojzov - lokalita, která se čistě náhodou jmenuje jako vesnice poblíž rodného města a pokud vím, tak tam moc ghúlů nepobíhá…:-))
Chápu, že je to problém se značkou, ale to přiblížení by hodně pomohlo…
Překlad korigoval člověk nasazený Blizzardem. Po zkušenosti se Small World of Warcraft jsme ani nečekali, kolik se toho bude moct přeložit (buďme rádi, že nemáme ghouls, scourge a abomination). Každopádně lokace se překládat nesměly.
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.
Je mi jasné, že si hlídají klíčová slova a v podstatě se snaží ochraňovat značku.
Docela mě zajímá jaký na to mají pohled přímo z Blizzardu. Jakou optikou se dívají třeba na pojmy ghoul a třeba zmiňované abo… To jsou přece obecné pojmy a nemůžou si je uzurpovat… Nebo se pletu?
Mě angličtina nevadí a jsem s tím maximálně v pohodě. ;-) spíš jak píše @Kew tak to nějak přiblížit. Hold a Keep dát jako pevnost, ale to už je zásah do lokací, takže no go zóna. A plně rozumím, že některé pojmy prostě nepřeložíš jednoduše, třeba taková Wrathgate je krásný oříšek…:-)
Tak u SWOWka na to koukali blbě a trvali na rasách v originále. Teď to naštěstí dopadlo lépe. Nicméně o lokacích se diskutovat nedá.
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.
Mě se třeba líbí že se ty názvy míst nepřeložili. Asi by to na mě jako wowkaře působilo dost rušivě. A občas bych ani netušila o jakou lokaci se jedná. Vlastně i ty Hrozby nebo jak to pojmenovali mi přijdou hrozný, když se koukneme na figurku a první co řekněme je Abomination. Když jsem četla v pravidlech Hrozba, musela jsem se dívat o jakou figurku jde. :D Za mě by to víc překladu jen kazilo.
Hezká recenze a super hra, včetně překladu. Milovníci WoW si ji užijou o něco více, ale hra naštěstí funguje dobře i pro neznalce reálií. Jen prostě místo do Londýna se jde kosit ghůly do Warsong Hold.
Arkham Horror: The Card Game – The Forgotten Age
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 16 hodin