Makisté byl odbojoví bojovníci, kteří byli nuceni utéct ze Španělska do Francie po prohrané španělské občanské válce
(1936-1939). I když tam byla většina ze začátku uvězněna, časem se přidali k místním odbojářům a útočili na Němce. Po skončení druhé světové války se přesunuli do Španělska s cílem svrhnout režim generála Franka. Prováděli sabotáže, krádeže, útoky a vraždy frankistů. Ale režim byl úspěšný v jejich potlačení a makisté skončili svou činnost v roce 1965.
Resist! je krátká karetní hra pro jednoho hráče z prostředí španělských odbojářů známých jako makisté v rozmezí let 1939 až 1965. V sérii kol hráč posílá své muže a ženy na stále náročnější mise. Úspěšné mise ho přiblíží k vítězství, ale neúspěch naopak k jednomu ze tří typů prohry. V průběhu hry se může rozhodnout hru ukončit se stávajícím výsledkem, nebo riskovat dále.
Příprava hry:
Hráč zamíchá balíček 24 makistů, polovina bude tvořit jeho skrytý balíček a druhá balíček možných rekrutů. Do skrytého balíčku se přimíchají 3 špióni (ti překážejí v balíčku). Z balíčku 20 karet misí hráč náhodně vybere 4 karty misí první éry a vyloží je lícem nahoru na stůl. Dále náhodně vybere 3 třetí éry a na ně umístí 3 karty druhé éry, čímž vytvoří balíček misí. Hráč zamíchá 32 karet nepřátel a lícem dolů umístí ke každé vyložené misi. Zamíchá se balíček 8 karet civilistů. Hráč si dobere 5 karet jako svou úvodní ruku.
Průběh hry:
Každé herní kolo proběhnou následující fáze:
Plánování:
- Hraní makistů: Hráč může z ruky zahrát libovolný počet karet makistů a využít jejich akce plánování. Některé akce plánování umožňují odhalit skryté karty nepřátel. Karty makistů jsou rozděleny na dvě části – levá „skrytá“ je slabší, zatímco pravá „odhalená“ je silnější, ale v takovém případě je karta na konci kola odstraněna z balíčku.
- Výběr mise: Hráč si zvolí jednu vyloženou misi a odhalí nepřátele u ní.
Útok:
- Spuštění efektů obrany: Spustí se případné efekty obrany na kartě mise a na nepřátelích u ní.
- Hraní makistů: Hráč může z ruky zahrát libovolný počet karet makistů a využít jejich akce útok. Hráč musí zahrát všechny karty makistů.
- Poražení cílů: Hráč sečte útočnou sílu všech jeho zahraných makistů. K poražení cíle (nepřátele nebo mise) je třeba spotřebovat útočnou sílu odpovídající obraně cíle. Poražení nebo přežití nepřátel nebo misí může spouštět další efekty.
Vyhodnocení:
- Určení civilních ztrát: Některé efekty nepřátel a misí vyžadují otočení karty civilisty, což určí civilní ztráty (0–2). Hru okamžitě prohráváte, pokud jsou civilní ztráty 5 nebo více.
- Výsledek mise:
- Úspěch: Pokud byla mise poražena, otočte novou a přidejte k ní nepřátele. Za misi získáváte na ní napsané vítězné body.
- Neúspěch: Pokud nebyla mise poražena, odložte ji stranou. Neotáčejte novou. Hru okamžitě prohráváte, pokud prohrajete dvě mise.
- Ukončení odboje: Můžete se rozhodnout hru ukončit a spokojit se s dosavadním výsledkem, nebo riskovat v další misi, což může přinést další vítězné body, ale také možnost prohry.
Obnovení:
- Odhození karet makistů: Zahrané odhalené karty makistů dejte na odhazovací balíček odhalených karet. Špióny a zahrané skryté karty makistů dejte na skrytý odhazovací balíček.
- Dobrání nové ruky: Hráč si dobere novou ruku 5 karet. Pokud ve skrytém balíčku není dost karet, zamíchá se skrytý odhazovací balíček.
- Prohra přes špióny: V průběhu hry bude přicházet o karty makistů a získávat další špióny. Hru okamžitě prohráváte, pokud máte na ruce pouze špióny.
Konec hry:
Pokud se rozhodnete ukončit odboj, sečtěte si vítězné body z misí a určete míru svého úspěchu s tabulkou. Pokud prohrajete, váš odboj byl kompletně zničen.
Scénáře:
Ve hře je kniha scénářů s osmi scénáři, které při přípravě hry určí, které mise se využijí a jaká platí další pravidla. Dále je tam historická kampaň ze tří navazujících scénářů, které pokývají období 1944–-1952.