U Odina! To bude zase fuška dát dohromady tuhle rozhádanou chásku a vyjet na pořádnej nájezd. Každej by tomu tady chtěl velet a zabírat si ty nejlepší ostrovy. Ale to není jen tak. Fousáč musí mít pod rohatou helmou chytrost havrana, pozornost vlka a lokty ostrý jak sekera pradědy Háákona. Jen tak totiž jeho ženy a děti budou moct žít na ostrovech oplývajících strdím a uloupeným bohatstvím a nebudou muset hrát druhý housle na nějakejch skalnatejch ostrůvcích s pár starejma ovcema.
Dalo by se říct, že Vikingdoms kombinuje dvě hry v jednom. Základem je abstraktní (samostatně vydaná) hra Sixmaking, která je zde „obalena“ carcassonnoidním obalem vikingského střihu. Každé kolo hry se skládá ze souboje o to, kdo bude vést další nájezd. Vítěz souboje si vybírá lepší ostrov z nabídky a ten si zapracuje do svého ostrovního království. Hráč s lepším souostrovím na konci hry vyhrává.
Příprava hry:
Před hrou se sestaví hrací plocha (mřížka 4×4). Každý hráč dostane žetony své barvy (vikingské helmičky). Navíc obdrží kartičku vězení, kartičku tábora a jednu náhodnou kartičku ostrova - ty tvoří jeho základní území. Vedle hrací plochy se vyloží pět párů ostrovů a speciální kartičky spojenců. Jednotlivé páry kartiček s ostrovy jsou zároveň odpočítávadlem 5 kol hry.
Průběh hry:
Každé kolo se hraje na dvě fáze. První fází je souboj o vedení nájezdu. Druhou pak výběr a začlenění nového ostrova do hráčova území.
- Souboj o vedení nájezdu vychází z výše zminěné abstraktní hry a probíhá na hrací ploše. Hráči se střídají v tazích, dokud někdo nevytvoří sloupec 6 kamenů. V tahu musí hráč provést jednu ze 2 akcí:
- buďto položit 1 svůj žeton na prázdné políčko, nebo
- pohnout jedním sloupcem (nebo jeho částí) na vršek jiného sloupečku.
Sloupeček (oddíl vikingů) se pohybuje podle toho jak je vysoký:
- 1 kámen - o 1 ortogonálně
- 2 kameny - jako věž v šachu o libovolný počet volných polí ortogonálně
- 3 kameny jako kůň v šachu
- 4 kameny diagonálně jako střelec
- 5 kamenů jako dáma v šachu.
- Hráč, jehož viking (žeton) je na vrchu vítězného sloupečku, si jako první vybírá z páru kartiček ostrovů, které jsou zrovna v nabídce pro toto kolo. Tento dílek začlení do svého území a může díky němu získat zajatce, zlaťáky, či bonusové karty spojenců. Pokud někdo z hráčů nesplnil vítězné podmínky, pokračuje hra dalším kolem.
Konec hry:
Hra končí vítězstvím hráče, který jako první získá 16 zlatých mincí nebo tři dílky se stejnou budovou (vesnicí, přístavem nebo pevností).