Vesnička: Hra o budování osady

xxxxxxxooo hodnoceno 25x (Seznam vlastníků)

Vesnička: Hra o budování osady - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
REXhry - logo
Autoři: David Chircop
Rok vydání: 2022
Dostupnost: 14 obchodů (cca 1049–1089 CZK)
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Ve hře Vesnička se hráči snaží co nejvíce se podílet na rozvoji středověké vsi: staví budovy, produkují suroviny, rozšiřují síť cest a v neposlední řadě postupně financují stavbu zdejšího kostela. S dokončením jeho stavby hra končí a hráč, jenž byl za budování vesnice ohodnocen nejvíce body, se stane vítězem.

Příprava hry:

Hráči sestaví herní plán z dílku kostela a dalších budov (tři výrobní budovy, na něž umístí vždy dvě příslušné suroviny, dále rychta a tržiště); ostatní počáteční budovy vloží do látkového pytlíku, zbývající dílky budov rozdělí podle typu a připraví poblíž (do hry budou přicházet teprve postupně). Dále umístí bodovací desku, k níž vyloží z pytlíku nabídku čtyř dílků, a připraví dílky prodejů, z nichž tři položí lícem vzhůru na tržiště, a nakonec ocenění a milníky.
Každý hráč si vezme komponenty své barvy, z nichž umístí na kostel po jednom vesničanovi a oslu, a tři nebo čtyři mince podle pořadí hráčů. 

Průběh hry:

Hráči se střídají v tazích, v každém z nich mohou provést přesun oslů a využít každého svého vesničana k stavbě cesty, stavbě budovy, nebo aktivaci budovy (viz níže). Pokud přitom hráč splní příslušnou podmínku, vezme si žeton milníku, který mu poskytuje větší odměny za zpracované suroviny či postavené cest.
Cesty ‒ ať již předtištěné na dílcích, nebo postavené hráči ‒ jsou potřeba na přesun vesničanů pro provádění akcí a na přepravu surovin pro stavbu či aktivaci budov. Vesničané se mohou během hráčova tahu přesunout na jakýkoli dílek, k němuž vede cesta, avšak pro přepravu surovin je třeba využít osly: na každém dílku mezi budovou se zdroji a dílkem, na němž vesničan provádí akci, se musí nacházet jeden osel (pouze sousedí-li oba dílky, osla využít netřeba). Všichni hráči přitom mohou využívat budovy a cesty postavené ostatními hráči, rovněž kýmkoli vyprodukované suroviny jsou společné všem; odměny však získává pouze hráč, který je postavil, resp. vyrobil.

  • Přesun oslů: hráč může přesunout každého svého osla na sousední dílek spojený cestou.
  • Stavba cesty: hráč přesune svého vesničana na jeden z dílků, jež chce propojit cestou, přepraví potřebné suroviny na tento dílek a propojí oba dílky úsekem cesty své barvy. Takto propojit smí pouze dílky sousedící stejným typem terénu (hory ‒ hory, les ‒ les).
  • Stavba budovy: hráč přesune svého vesničana na dílek, k němuž chce přiložit dílek s novou budovou, vybere jeden z dílků ve své zásobě (viz níže aktivaci budovy rychta), přepraví potřebné suroviny a umístí příslušný dílek. Pokud takto postaví památku, umístí na ni svoji vlajku. Pokud hráč postaví první zpracovatelskou budovu určitého typu, přidá do látkového pytlíku odpovídající sadu dílků.
  • Aktivace budovy: hráč přesune svého vesničana na dílek příslušné budovy, provede akci v závislosti na typu budovy a případně získá odměnu:
    • výrobní a zpracovatelské budovy slouží k produkci základních, resp. zpracovaných surovin;
    • rychta umožňuje zakoupení dílku budovy do své zásoby pro pozdější stavbu a najmutí dalších vesničanů či oslů;
    • tržiště umožňuje prodej a nákup surovin;
    • kostel je ústřední budova celé vesnice, již hráči mohou postupně stavět, tj. splnit jednu z dostupných dodávek pro část stavby.

Konec hry:

Konec hry je spuštěn ve chvíli, kdy jsou splněny všechny dodávky na stavbu kostela. Hráči dohrají kolo a poté jsou přidělena ocenění a body za ně, další body jsou rozděleny za postavené památky a cesty, za nejdelší cestu a za zbylé mince. Hráč s největším celkovým počtem bodů se stává vítězem.

Autor: Ondřej Podavka

Další názvy této společenské hry

  • Hamlet: The Village Building Game
  • Wioska
Offcanvas