Počet hráčů: | 2–3 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 40 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Mondo Games Restoration Games |
Autoři: | Justin D. Jacobson Rob Daviau |
Rok vydání: | 2023 |
Dostupnost: | 6 obchodů (cca 830–1329 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Strachkvas | 26.8.2023 | 2
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Hrdinové ze světa Marvel, to nejsou jen všemi známí Spider-Man, Dr. Strange, Daredevil nebo Black Panther. Trojici těch, dovolím si říct méně známých, přináší nový díl ze série Unmatched s podtitulem Teen Spirit. V něm se hráči budou moci ujmout role pružné Ms. Marvel, houf veverek ovládající Squirrel Girl nebo vzájemně se doplňující tým hrdinů Cloak & Dagger. Tento díl s logem Marvelu na krabici je dílem autorů Roba Daviaua, Justina D. Jacobsona a v roce 2023 jej přineslo vydavatelství Restoration Games. V češtině se sérii Unmatched věnuje vydavatelství Albi, které má na svém kontě již tři přeložené díly. Stejně jako například u podtitulu For King and Country se však ani tentokrát češtiny pravděpodobně z licenčních důvodů nedočkáme a musíme se spokojit s anglickou verzí, kterou Albi na český trh distribuuje.
Hned v úvodu své recenze chci uvést, že se nebudu detailně zaobírat rozborem těch aspektů hry (jako jsou například pravidla, příprava a průběh hry, herní mechaniky), které jsou napříč celým systémem her Unmatched stejné a rozebíral jsem je již v recenzi Unmatched: Robin Hood vs. Bigfoot, která vyšla zde na Zatrolených hrách. Recenzi chci proto více zaměřit na novinky, které tento díl přináší a jednotlivé hrdiny. Před testováním tohoto titulu jsem ze série odehrál tři díly vydané v češtině a For King and Country.
Některé věci, které zaznívají opakovaně v každé recenzi na tituly ze série Unmatched, nemá cenu opakovat. Rozhodně to však neplatí pro vizuální stránku hry. Ta je natolik skvělá, že to jednoduše má cenu psát stále znovu a znovu. Krásné a kvalitní karty s nádherným designem jak na rubové, tak lícové straně, perfektní plastové figurky hrdinů s washem pro zvýraznění jednotlivých detailů, funkční insert s místem i pro obalené karty, to vše je jako obvykle standardem. Příjemným zpestřením jsou vtipné „hlášky“ na kartách Squirrel Girl. Jednoduše po této stránce nelze hře nic vytknout.
S vyobrazením více než kilometr dlouhého mola u jezera Michigan Navy Pier přináší herní plán zajímavé taktické možnosti. Celkem 30 polí rozdělených do šesti barev je vzájemně propojeno tak, že střed je poměrně dost izolován od okrajových částí. Vévodí mu pak jediné pole na herním plánu se třemi barvami (na vrcholku ruského kola), ze kterého má hrdina disponující útokem na dálku dosah na více než polovinu mapy. Jak je u série obvyklé, propojení jednotlivých polí logicky koresponduje s grafikou na plánu. Pole uvnitř budovy jsou s poli vně propojena pouze dveřmi, největší dohled je právě z vrcholku ruského kola a podobně. Negativem je – stejně jako u dalšího dílu ze série, For King and Coutry – bezesporu absence další mapy na druhé straně herního plánu. Ne, že by byla druhá strana prázdná, je na ní však totožná mapa s vyobrazením Navy Pear, kde jednotlivá pole nejsou plně vybarvena, a dávají tak lépe vyniknout kresbě samotné.
Každý z hráčů musí během svého tahu provést přesně dvě akce, což v praxi znamená, že si buď dobere kartu a učiní pohyb, nebo naopak zahraje některou kartu na ruce. Konkrétněji řečeno mohou hráči jako akci provést jednu z následujících tří možností:
Stejně jako v případě podtitulu For King and Country jsou i zde přítomny tzv. „battlefield items“, tedy žetony, které se umísťují na určitá pole herního plánu a mohou být využity k posílení útoků, obrany, nebo stejným způsobem jako karta léčky.
Unmatched je v prvé řadě asymetrická, kartami řízená, soubojová hra, ve které se každý z hráčů snaží co nejlépe naložit se svým balíčkem 30 karet a porazit hrdiny svých protihráčů. Jako první charakteristiku jsem uvedl asymetričnost, což je něco, na čem si celá série zakládá. Každý hrdina je jiný, má jinou speciální schopnost, jiný balíček karet a zcela odlišné silné a slabé stránky. Úspěch ve hře spočívá přesně v tom, aby hráč tyto stránky u svého vybraného hrdiny objevil a správně je využil. Nezanedbatelnou roli hraje náhoda. Některé karty v balíčku jsou silnější než jiné, hodí se v jiné herní situaci a podobně. Tím, že hráči zpravidla nemají možnost výběr karet, které přijdou na ruku, ovlivnit, může vás porazit čistě smůla při dobíraní vlastních karet.
|
Dosah |
Počet životů |
Útočné karty |
Obranné karty |
Karty útoku i obrany |
Léčky |
Pohyb |
Ms. Marvel |
na blízko |
14 |
9 (24) |
3 (9) |
15 (39) |
3 |
2 |
Squirrel Girl |
na blízko |
13 |
5 (9) |
3 (9) |
11+3 (41) |
5 |
2 |
Veverky |
na blízko |
1 |
3 (6) |
|
|
|
|
Cloak & Dagger |
na blízko |
8+8 |
9+2+2 (49) |
3 (6) |
12 (33) |
2 |
2 |
*číslo v tabulce značí počet karet nejprve čistě použitelné daným hrdinou, u Squirrel Girl za „+“ následuje počet karet použitelných hrdinou i pomocníkem, v závorce je součet hodnot těchto karet. U Cloak & Dagger první číslo představuje počet karet které mohou použít oba tito hrdinové, za prvním „+“ následuje počet karet, které může užít pouze Dagger a za druhým „+“ počet karet určených pro Cloaka.
Ms. Marvel
Natahovací Ms. Marvel má speciální schopnost, která jí umožňuje útočit až na místa vzdálená 2 pole od ní. A aby toho nebylo málo, může se na začátku svého tahu pohnout o jedno pole. Tato ideální kombinace schopností jí tak umožňuje na začátku tahu lehce utéct od soupeřova hrdiny, aniž by vyplýtvala akci manévr a následně na něj zaútočit. K tomu má pár pěkně silných útočných karet, například s hodnotou rovnou počtu karet v hráčově ruce. Efekty na kartách Ms. Marvel hodně odkazují na sdílení barevných oblastí na mapě se soupeřem. Pokud s ním například Ms. Marvel žádnou oblast nesdílí, může si dobírat karty, posilovat své útoky nebo naopak pokud je ve více oblastech než protivníkův bojovník, zvyšuje se jí síla karty z 3 na 6. U Ms. Marvel je tak stěžejní vybrat si vhodné místo, odkud budete na soupeře útočit, být mobilní, držet si distanc a vhodně využívat jejího prodlouženého dosahu.
Squirrel Girl
V naší herní skupině nepřesně překládaná „Paní Veverková“ je hrdinka, která, jak už z názvu vypovídá, ovládá velkou skupinu malých veverek. Má až 8 pomocníků, které postupně – ať už prostřednictvím své speciální schopnosti nebo pomocí karet – umísťuje na herní plán. Veverky jsou tzv. „malým“ pomocníkem, a tedy nijak neomezují pohyb protivníků, mohou s nimi i se Squirrel Girl sdílet pole na herním plánu a lze je mít na jednom poli až čtyři. Byť mají veverky pouze jeden život (a v případě eliminace jedné, zničíte i ostatní na stejném poli), umí být po čertech otravné. Zvlášť, když se na ně odkazuje spousta efektů na kartách Squirrel Girl, která z jejich přítomnosti vedle soupeřova hrdiny různým způsobem profituje. Nejsilnější efekty se pak dostavují v případě, že se Squirrel Girl podaří shromáždit okolo hrdiny (případně ve stejné oblasti) čtyři a více veverek. Pak totiž může rušit efekty na soupeřových kartách, nebo si různým způsobem zvyšovat hodnotu útoku na kartě. Hra proti Squirrel Girl není vůbec procházka růžovým sadem a protihráč se nesmí nechat obklopit houfem veverek. Ty je třeba je neustále likvidovat, čímž ale zároveň vyčerpáváte cenné útoky, které by mohly směřovat přímo proti hrdince.
Cloak & Dagger
Nerozlučná dvojice hrdinů Cloak & Dagger představuje zajímavou koncepci, kdy namísto hraní za samotného hrdinu či hrdinu a pomocníka musí hráč koordinovat hrdiny rovnou dva. A když píšu, že musí, tak opravdu musí, protože bez správného taktizování a spolupráce obou hrdinů jej nečeká nic než rychlá porážka. A vím, o čem mluvím. Po první velice rychlé prohře jsem se při dalším pokusu očividně nepoučil, opět si nechal jednoho z týmu hrdinů rychle vyřadit a s osamoceným druhým hrdinou jsem už moc parády nepředvedl. Speciální schopnost se pro každého hrdinu taktéž trochu liší. Zatímco v případě úspěšného útoku Cloaka, který uštědřil alespoň dvě zranění, musí protivník odhodit jednu kartu, pokud se totéž podaří s Dagger, získá hráč akci navíc. V případě dobrého načasování tak umí Dagger napáchat pořádnou paseku. Cloak se naopak specializuje na přemísťování nepřátelských hrdinů po herním plánu. Po svém útoku například dokáže přemístit protivníkova bojovníka vedle Dagger, která na něj může vzápětí druhou zahranou kartou zaútočit. Jak jsem nastínil hned v úvodu, podstatná je u obou hrdinů koordinace akcí. Byť karet použitelných pouze jedním z hrdinů mnoho není, efekty na spoustě ostatních jsou o to silnější, pokud jsou na herním plánu hrdinové oba (například výměna pozic při obraně, nebo vyléčení životů právě druhého z hrdinů).
Unmatched je po pravidlové stránce jednoduchá hra, přesto pravidla nejsou nijak odfláknutá. Jsou napsána přesně, srozumitelně a neopomínají popis příkladu herního kola. Základní pravidla jsou stále stejná jako pro ostatní podtituly a nové informace se týkají pouze jednotlivých hrdinů a jejich pomocníků, případně výše zmíněných „battlefield items“, jejichž principy byly popsány v předchozí recenzi.
Dle oficiálních údajů je podtitul Teen Spirit vhodný pro 2–3 hráče od věku 14 let. Herní čas se pohybuje okolo 20–40 minut s tím, že lze občas odehrát jak kratší, tak delší partie. Hra je v tomto poměrně proměnlivá a jak prohrát, tak vyhrát jde i za 10 minut. Herní mapa také umožňuje přidat pro oživení dalšího hrdinu, což změní hru na týmovku 2 proti 2. Můžete tak poměřit síly se svými oblíbenými hrdiny napříč Unmatched sety.
Co se týká doporučeného věku, je dle mého názoru důležitá spíše hráčova obeznámenost s konceptem hry včetně obecných pravidel, ale zejména také znalost angličtiny. Texty na kartách jsou formulovány poměrně jednoduchou angličtinou, ale především mladší hráči by některým výrazům nemuseli dobře rozumět. Pokud si i s jazykem poradí, nevidím důvod věkovou hranici brát v potaz.
Rozumím tomu, že se některým již další krabice ze série Unmatched s logem Marvel na krabici může zajídat. Že by raději uvítali návrat k „normálním“ hrdinům, a to ať už proto, že jim svět Marvelu nic neříká, nebo čistě proto, že krabic s tímto podtitulem vyšlo již hodně. Já sám nejsem žádný velký fanoušek Marvelovského universa, viděl jsem pár filmů, přečetl nějaký ten komiks, nicméně ze všech těchto hrdinů, které jsou dosud vyzkoušel (Teen Spirit + For King and Country), jsem nadšený. Abych se ale soustředil na tento podtitul, všichni hrdinové mají inovativní a zábavné herní mechaniky, které celou sérii příjemně osvěžují. Ať už je to otravný houf veverek u Squirrel Girl, spolupracující tým Cloak & Dagger nebo natahovací Ms. Marvel, každý hrdina přinesl něco nového do zavedeného a fungujícího světa Unmatched a znovu jej obohatil. To mě, v součtu se zajímavě takticky rozdělenou mapou (i když opět zdůrazním, že mi chybí druhá na lícové straně herního plánu) a žetony bitevních předmětů nutí hodnotit hru velice pozitivně. Proto, abyste si tento díl užili, za mě nemusíte být fanoušek Marvelu, nemusíte nutně znát jejich seriálové či komiksové předlohy hrdinů a hrdinek, stačí na ně koukat jako na obyčejné bojovníky se zbrusu novým stylem hraní. Pokud naopak fanda jste, tím lépe pro Vás.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Marabunta
Akt. cena: 8 €
Končí za: 17 hodin