Turing Machine - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 20 min (reálná data)
Herní svět: Abstraktní
Herní kategorie: logická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MINDOK - logo
Autoři: Fabien Gridel
Yoann Levet
Rok vydání: 2022
Dostupnost: 11 obchodů (cca 795–859 CZK)
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Turing Machine je čistě logickou dedukční hrou. Podle indicií je úkolem uhodnout třímístný číselný kód. Lze hrát sólo (pro dobrý pocit z rozluštění kódu), kompetitivně (soutěží se, kdo uhodne kód dříve) nebo kooperativně (hráči si zvolí těžší úkol a dumají nad ním společně).

Hra je spíše vhodná na sólo nebo kooperativní režim. Kompetitivní hraní postrádá prvky komunikace. Každý si luští sám, a co dělají ostatní, se ho netýká. Je to jako hrát kompetitivní sudoku, kde každý zvlášť luští stejné zadání a kdo ho vyluští první, vyhraje. Jde to, ale parta hráčů se dá využít k interaktivnější zábavě.

Privátní: turing.machine.logo.webp

Jak hru připravíme

Prvně si vybereme jeden z puzzlů. V manuálu v krabici je jich k dispozici pouze 20, ale manuál odkazuje na webové stránky, kde jsou jich k dispozici miliony. Takže možnosti jsou v zásadě nevyčerpatelné a každý si může vybrat puzzle s vyhovující obtížností. Od jednoduchého, až po extrémně obtížné.

Podle zadání se z herních kartiček na stole vytvoří jednouchý mechanický „počítač“. Ten se skládá ze 4–6 „kartiček kontrol“ a u nich položených „ověřovacích disků“.

Privátní: box.content.no.shadow.webp

Každá kartička kontrol obsahuje několik jednoduchých výroků, například: „První číslice = 1“ + „Druhá číslice  = 1“ + „Třetí číslice  = 1“. Jeden z těchto výroků (nevíte který) o hledaném čísle platí. Ostatní výroky jsou navíc a nic neznamenají. Mohou, ale nemusí být pravdivé. Pro nalezení finálního kódu je můžete ignorovat.

Privátní: cards.outline.webp

Privátní: turing.machine.logo.webp

Jak hra potom probíhá

Ze speciálních děrných štítků sestavíte tříčíselný kód. A v jednom kole se můžete zeptat vašeho počítače na tři otázky. Tedy porovnat, zda vaše číslice splňuje či nesplňuje výrok, který „kartička kontrol“ říká. To se provádí mechanicky, přiložením všech kartiček přes sebe (tři děrné štítky číslic a pod nimi kontrolní disk). Přiložením tří číselných kartiček na sebe vznikne v jejich proděrovaném vzoru průzor. A přes ten si na „ověřovacím disku“ přečtete výsledek.

Privátní: punch.cards.webp

Například kartička kontroly může uvádět 3 výroky: „součet číslic je dělitelný třemi“ a „součet číslic je dělitelný čtyřmi“ a „součet číslic je dělitelný pěti“. Na začátku hry nevíte, který z těchto tří výroků vám hra chce říci.

Ale když otestujete kombinaci „123“ (v ukázce výše je testována „421“), zobrazí se vám zelená fajfka. A hráč z toho může začít dedukovat:

  • Pokud by kartička říkala „součet číslic je dělitelný čtyřmi“, měl by být výsledek červený křížek. Takže toto mi kartička neříká.
  • Pokud by kartička říkala „součet číslic je dělitelný pěti“, měl by být výsledek červený křížek. Takže toto mi kartička neříká.
  • Takže mi kartička říká „součet číslic je dělitelný třemi“. A tento výrok tedy platí i o hledaném čísle.

Zde je nutné opět připomenout, že vyloučené výroky kartička neříká. Takže to neznamená, že nemohou být u hledaného čísla pravdivé (pro dedukci finálního kódu je úplně ignorujeme). Pouze z ní víme, že „součet číslic je dělitelný třemi“. Hledané číslo klidně může být 336, a součet číslic je tedy dělitelný jak třemi, tak čtyřmi. A to i přesto, že při testu 125 by nám kontrolní disk vrátil červený křížek.

Postupně (máte jen tři otázky na jedno herní kolo a v rámci jednoho kola nesmíte měnit testované číslo) musíte podobnými testy odhalit, které výroky vám počítač na stole říká a které jsou falešné. A potom z těch platných výroků odvodit finální tříčíselný kód. Kdo ho odhalí nejrychleji (během nejméně kol), vyhrál.

Privátní: turing.machine.logo.webp

Znovuhratelnost

Jak již bylo zmíněno. Na stránkách https://turingmachine.info/ si můžete nechat generovat stále nová puzzle. Tím získáte seznam kartiček, které si máte rozložit na stole. Pokaždné dostanete jinou kombinaci ověřovacích kartiček a kontrolních disků a tím zcela nové puzzle.

Autor: Agarwel

Offcanvas