Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | strategická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Pearl Games |
Autoři: | Alain Orban Sébastien Dujardin Xavier Georges |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | 1 obchod (1186 CZK) |
Sdílej: |
Autor: tarnow | 18.1.2016 | 12
Město Troyes nacházející se v regionu Champagne se v roce 1200 rozhodne pozvednout svůj význam stavbou katedrály, která má městu dodat potřebný lesk v temném středověku. Cesta nebude jednoduchá. Jednotlivé okrsky města mohou mít své vlastní zájmy. Biskupství, palác i radnice - centra moci - budou neustále čelit výměně členů příslušícím k jednotlivým okrskům. Před branami budou čekat ohrožení, která se budou dát efektivně řešit pouze spoluprací. Bude-li se někdo více věnovat obchodu než stavbě katedrály, bude potrestán ztrátou prestiže. Vítejte v Troyes.
Koulela se kostička až z ní byla perlička
Po otevření krabice se připravte na záplavu kostek. Celkově se jich na vás vykulí dvacet čtyři ve čtyřech barvách. Další nemalou část herního materiálu tvoří karty, které u přípravy hry chystáte skrytě. Bude jich devět na herní plán a podle počtu hráčů ještě několik dalších pod herní plán. Mix kostek a karet vybízí k otázce, jak to v této hře bude s náhodou. Málokterá hra tak dobře klame prvním dojmem. Kostka - symbol náhody - se v této hře nečekaně mění na perlu logiky a kombinací.
Štěstí a náhoda - o to tady nejde
Je to především tím, že kostky lze využít mnoha způsoby. Můžete pracovat s jejich hodnotou nebo s jejich počtem. Při dostatečném množství vlivu je můžete buď přehazovat (levnější varianta) nebo přetočit na protilehlou stranu (dražší, ale výhodnější varianta). Navíc nemusíte využívat jen své kostky, ale můžete si je kupovat i od spoluhráčů nebo neutrálního hráče. Je tedy jen na vás, jak se s kostkami poperete.
Karty uvnitř hradeb nepředstavují nějaké náhodné bonusy, ale jsou zde pojaty jako další akce, kterou mohou využívat všichni hráči. Karty událostí reprezentují postihy. Pokud je nevyřešíte, budou vás nějakým způsobem penalizovat každé kolo. Pokud se ovšem vrhnete do boje s nepřízní, představují tyto karty jak zdroj vítězných bodů, tak i nemalý přísun bodů vlivu.
Poslední typ karet jsou osobnosti. Každý hráč na začátku hry obdrží tajně nějakou osobnost a podle toho, na jakou oblast hry je zaměřený, dostává za ní dodatečné vítězné body. Pozor, body získají za osobnost i jeho protihráči. Takže pokud bude mít osobnost, která dává vítězné body za peníze, a ostatní se toho domáknou, mohou se zařídit tak, aby získali body i za jeho osobnost.
Jak hráč ke kostce přišel?
Uvnitř hradeb jsou znázorněné tři různobarevné budovy. Každá má 6 míst, kam můžete umístit svou figurku. Máte-li tedy na žluté budově dvě figurky, na červené jednu a na bílé dvě, budete házet na začátku svého tahu dvěma žlutými, jednou červenou a dvěma bílými.
Do budov lze za akci přidávat další figurky své vlastní barvy, a pokud místo, kam se má umístit, je již obsazeno, bude figurka vašeho protihráče vyřazena. Na začátku dalšího kola tak budete házet kostkami podle vašeho aktuálního zastoupení na dané barevné budově.
Umisťování figurek na má ještě dopad do hry a to udržovací náklady. Dva z domečků vyžadují, abyste na začátku kola vyplatili mzdy. Což většinou nebývá problém, ale je potřeba na to myslet.
Měšťanstvo a žlutavý třpyt denárů
Měšťanstvo ve hře reprezentují kostky žluté barvy. Jejich počet se určí podle toho, kolik figurek máte v radnici. K čemu jsou dobré? Žluté kostky zajišťují především přísun potřebných denárů. Peníze mají ve hře tu možnost, že karty akcí (uvnitř hradeb), které se postupně odkrývají, vyžadují, abyste za možnost využívat tyto karty platili poplatek, který vám na kartu umožní přidat obchodníka. Akci s obchodníkem může hráč následně využívat po zbytek hry.
Druhým důležitým aspektem peněz ve hře je možnost odkupovat kostky od protihráčů či neutrálního hráče. Dostatek peněz tedy znamená, že pro vás není problém si odkoupit sousedovu kostku. Takže máte-li řádně naditou truhlici, stačí zachrastit denáry a kostičky s k vám cestu najdou.
Každý společenský stav má nějakou permanentní akci, která je přímo vytištěna uvnitř hradeb. U měšťanstva je to zemědělství, která vám hodnotu použitých žlutých kostek na tuto akci podělí dvěma. Za výsledné číslo dostanete odpovídající množství denárů.
Klér a bělavý mramor katedrály
Duchovenstvo ve hře reprezentují kostky bílé barvy. Jejich počet se určí podle toho, kolik figurek máte v biskupství. K čemu jsou dobré? Bílé kostky umožňují přes své akce (bílé karty) modifikovat hodnotu kostek nebo jednu kostku například považovat za několik kostek jiné barvy a tak dále.
Permanentní akcí pro bílé kostky je stavba katedrály. Za použité kostky můžete na příslušná místa, pokud jsou prázdná, podle hodnoty kostky umístit kostičku ze zásoby a získat tak vždy jeden vítězný bod a jeden nebo dva body vlivu. Více vlivu získáte, pokud použijete kostku s hodnotou čtyři a více.
Rytířstvo a plápolající červené zástavy
Rytířstvo ve hře reprezentují kostky červené barvy. Jejich počet se určí podle toho, kolik figurek máte v paláci. K čemu jsou dobré? Červené kostky vám umožnují efektivně bojovat s kartami ohrožení, které do hry přicházejí každé kolo. Do hry přichází vždy dvě karty, z nichž jedna bude potřebovat ke svému vyřešení červené kostky a druhá pak buď bílé nebo žluté, podle toho jak určí klíč na první kartě.
Na kartách ohrožení je taktéž vespod karty určeno množství černých kostek, se kterými se město bude muset popasovat. Tímto počtem kostek se hodí a následně hráči musí obětovat kostky v hodnotě alespoň jedné černé kostky. Tedy pokud by jedna kostka měla hodnotu šest musíte použit počet bílých a žlutých kostek v hodnotě šest a nebo stačí pouze červená kostka v hodnotě tři, protože červená kostka má proti černým dvojnásobnou hodnotu. Poražení černé kostky přináší vítězné body.
Karty ohrožení mají určitý počet míst na kostičky, které když budete zaplňovat (poražením černých kostek), tak za zaplněné místo získáte bod vlivu. Pokud zaplníte na ohrožení všechny volné místa, získáte navíc ještě vítězné body. Boj s ohrožením a likvidace černých kostek představuje pro červené kostky ve své podstatě permanentní akci.
Být zpožděný nemusí být nevýhoda
Karty akcí přidávají další možnosti jak využívat kostky. Mohou vám zvyšovat jejich hodnotu, měnit barvu, využívat k získávání vlivu, denárů, určuje poměry, v jakých můžete směňovat například vliv za vítězné body a další. Navíc karty odkryté v třetím kole přináší další možnosti, jak se zajímavým způsobem dostat k vítězným bodům. Karty tady nepředstavují jednorázový efekt, který náhodně využijete, ale jsou variabilní akcí pro všechny.
Ve hře mají některé karty takzvaný zpožděný efekt. Tedy pokud aktivujete danou kartu, tak na ni pouze umístíte odpovídající počet malých kostiček z hráčovy zásoby. Tyto malé kostičky vám pak kdykoliv později ve hře dovolí spustit efekt dané karty. Můžete tak podpořit jinou akci v dalších tazích, kterou zrovna chcete provádět. Je to zajímavým způsobem pojaté kombení karet.
Dostavíme, ubráníme, zhodnotíme
Po odehrání určeného počtu kol, které se liší podle toho, kolik hráčů hraje, se obodují obchodníci na kartách akcí, osobnosti hráčů, zda máte v každé úrovni katedrály svou kostku a zda jste aspoň bojovali s nevyrušenými kartami událostí. Vítězem je u euro hry „překvapivě“ hráč s nejvíce body.
Pokud budeme hodnotit téma a grafické zpracování, tak je nutno říct, že jde o klasické euro, takže téma až tak roli nehraje. Je to spíš jen takový kabátek, do kterého je hra zabalena. Kdo ho chce vidět ten ho uvidí, ale není to nic, na čem by hra stavěla.
Zatímco když se podíváme na herní mechanismus, tak je to jiná. Hra je odladěná, neexistují žádné silné strategie, hluchá místa. Všechny karty akcí, které přijdou do hry, vám mohou pomoci s herní situací na desce. Za pozornost opravdu stojí netradiční práce s kostkami, která příjemně překvapí.
Zapišme do kroniky města Troyes
Ve hře jsou od začátku tři cesty jak získávat vítězné body. Stavění katedrály, boj s ohrožením a plnění zadání vaší osobnosti, o kterém víte. Nicméně tyhle tři možnosti následně doplňuje náhodně navolených 9 karet, které umožní získat další vítězné body. Právě to, že polovina možností bude každou hru jiná, je skvělá obrana proti zaběhaným herním stereotypům. Musíte koukat první tři kola, jaké možnosti se otevírají a následně v dalších kolech zkusit provést komba, která přinesou nejvíce vítězných bodů.
Dalším nesporným kladem je to, že v podstatě hrajete se všemi kostkami na herním plánu. Můžete tedy odkupovat soupeři jeho kostky s hodnotami, které potřebujete. Díky tomu nemůžete hrát s „tunelovým viděním“, kdy si koukáte jen svého, ale musíte sledovat i ostatní spoluhráče. Hod kostkami tedy jen náhodně určí, jaké hodnoty budou dostupné v tomto kole pro všechny hráče. Je na vás, jak s tím budete dál pracovat.
V této hře neplatí, že pokud vám padnou malé hodnoty, tak máte „po ptákách“, naopak máte velkou pravděpodobnost, že vaše kostky nikdo neodkoupí a vy budete moct třeba připravit bodovací kombo přes počet kostek ve svém okrsku nebo před svým tahem použit čtyři body vlivu k přetočení kostky na vyšší hodnoty.
Karty osobností začnete více vnímat až po několika odehraných hrách. Karta osobnosti totiž za splněný úkol neodměňuje pouze vás, ale i vaše spoluhráče. Takže pokud vidíte, že protihráč má osobnost, která evidentně dává na konci hry body za počet denárů před hráčem, můžete si taky nějaké peníze nashromáždit.
Klady:
Zápory:
Dice Tower - Artificer
Akt. cena: 80 Kč
Končí za: 15 hodin