Starý plateosaurus poklidně přežvykoval trávu. Tady v horách nebyla tak chutná jako na pláních, kde se narodil, a nebylo jí ani mnoho. Ale svět, který znal se mění. Tam kde byly kdysi zelené pláně jsou dnes slané vody plné zubatých příšer. Tam kde byly nehostinné hory jsou pláně a tam kde bylo moře jsou dnes hory. Najednou si všiml jasného světla na obloze, otočil se za ním, ale věnoval mu pramálo pozornosti. V poklidu líně přežvykoval dál. A pak to přišlo! Obrovská tlaková vlna, která smetla obra mezi obry jako smítko.
Ve hře Trias reprezentují hráči druhy dinosaurů, které se snaží přežít v době velkých změn. V době, kdy se formovaly, rozdělovaly a spojovaly kontinenty.
Příprava hry
Na začátku hráči vytvoří z hexových kartiček terénů herní plochu ne nepodobnou té z Osadníků z Katanu (jen uprostřed bude místo pouště jižní pól) a poté na ni postupně rozmítí 4 své stáda. Také připraví balíček terénů, v němž mezi posledními 9 kartami číhá smrtící meteorit. Každý hráč dostane po 1 kartě z tohoto balíčku.
Průběh hry
Hráči se pravidelně střídají na tahu ve směru hodinových ručiček. Každý tah má několik části.
- Povinný drift. Hráč buď vyloží kartu terénu, kterou má v ruce, nebo otočí kartu z balíčku. Pak musí posunout hex s otočeným terénem do větší vzdálenosti od jižního pólu, ale zároveň tak, aby hex stále sousedil s (alespoň jedním) kontinentem, se kterým sousedil před pohybem. Stáda se nepřesouvají s hexem, všechna stáda na posunutém hexu "žbluňknou" do moře. Naopak plovoucí stáda, pod něž se dostane hex jsou (možná) zachráněna!
- Akce. Každý hráč má k dispozici 4 akční body (AB), viz níže.
- Tonutí a přemnožení. Všechna tonoucí a přemnožená stáda aktivního hráče se vratí hráči do zásoby.
- Dobrání karty terénu.
Možné akce
- provést drift s libovolným terénem (3AB),
- pohnout se stádem (1AB za stádo a hex),
- zachránit tonoucí stáda (1AB za až tři stáda).
- množit stáda (1AB za narozené stádo).
Bodování
Hráči bodují ve chvíli, kdy je vytvořen nový kontinent. Hráč, který má na něm nejvíce stád získá 2 body. Druhý získá 1 bod, ostatní nic.
Konec hry
Jakmile je tažena karta meteoritu, má každý hráč svůj poslední tah, v němž přeskakuje 1. a 4. fázi a má jen 2 AB. Na konci se obodují všechny kontinenty, kromě Antarktidy (ten s jižním pólem) následovně: hráč s nejvyšším počtem stád získá bod za každý hex kontinentu a hráč s druhým nejvyšším počtem půl bodu za hex. Vítězí hráč s nejvíce body.