Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 240 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Vlaada Chvátil |
Rok vydání: | 2006 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Mejdzr | 4.11.2011 | 23
Hru Through the Ages - Příběh civilizace asi není nutné nějak zdlouhavě představovat. Ostatně sbírka ocenění, které hra získala v letech 2007 a 2008, stejně jako aktuální umístění v žebříčku nejlepších her na gameboardgeeku hovoří za vše - mezi všemi hrami zaujímá TTA třetí pozici, mezi strategickými hrami dokonce dominuje na první místě!
Nás všechny bezpochyby také hřeje, že za tímto deskovým veleúspěchem stojí malá skupina českých nadšenců a Vláďa Chvátil, který hru "vymyslel", si tímto počinem vydobyl mezi světovou hráčskou komunitou obrovský respekt a pro nejednoho českého (a pevně doufám i slovenského) fandu je téměř herním guru.
Pro ty, kteří o TTA slyší poprvé, krátce doplňuji. Through the Ages je vojensko-ekonomicky strategická hra pro 2-4 hráče inspirovaná vývojem civilizace. Hráči se střídají po jednotlivých tazích, ve kterých provádějí omezený počet akcí civilních či vojenských akcí. Cílem hry je vybudovat zdravé a prosperující impérium. Vítězem se stává hráč, který nasbírá nejvíce kulturních bodů. Z hlediska herního principu se jedná o přímo ukázkovou eurovku s minimálním faktorem náhody. Oficiální hrací doba je uvedena 240 minut. Kdo bude hrát ve čtyřku poprvé, plná hra se může protáhnout na šest i více hodin. Zkušenější hráči budou schopni mač odtahat určitě rychleji, přesto počítejte s 4-5 hodinami.
Určitě znáte ten pocit napětí, kdy plni očekávání rozbalujete něco, na co se těšíte. O čem jste tolik četli a o čem jste slyšeli jen slova chvály... A překrásná krabice s motivy významných mužů, primitivních barbarských vojáků, nad jejichž hlavami přelétá v přímém historickém kontrastu moderní letadlo či silueta Tádž Mahálu na pozadí tento pocit ještě umocní... Musím se přiznat, že když konečně člověk tu zpropadenou krabici otevře, následuje malé vystřízlivění. Bafnou na vás dva pytlíky kostiček, jeden balík jakých pidijehlánků, jedno plátíčko žetonků A a B ve čtyřech barvách a několik balíků karet. Začnete se v krabici přehrabovat a hledat. A to je jako všechno? Přece tady toho musí být více! Ale ono nic. Pod několika málo balíky nacházíme pouze jakési nemastné neslané počítadlo, pravidla, podložku pro karty, čtyři referenční kartičky plné nějakého textu, který nám zatím beztak nic neříká, a čtyři o něco zajímavější herní karty pro každého hráče, na nichž konečně nacházíme první známky jakýchsi obrázků a herní grafiky. První, co vás napadne, je, že kouzlo a sílu hry budeme muset hledat asi jinde...
"Stát jsem já!"
Ludvík XIV
Po překonání prvního šoku ze strohosti hry se pouštíme do průzkumu. Manuál je vytištěn na příjemné a kvalitní křídě a po krátkém úvodu nás rovnou vrhne do ukázkové hry. Jistě, než zdlouhavě popisovat výklad pravidel je lepší jednotlivé mechanismy ukazovat a vysvětlovat názorně. Jako první se dozvídáme, že nejprve si máme zahrát pouze zkrácenou verzi, kde nám budou vysvětleny základní principy hry, a že další vychytávky vstřebáme později. No budiž.
I přes množství titěrných žetonků je setup docela rychlý a jednoduchý. Každý hráč vyfasuje jednu herní kartu své civilizace, na kterou si položí celkem 25 žlutých, 18 modrých, 4 bílé a 2 červené žetonky. Políčka, na která přijdou žetonky položit, jsou jasně a srozumitelně označená. Doprostřed herního stolu se dále položí hlavní herní počítadlo, kam přijdou již zmiňované pidijehlánky. A poslední minutku věnujete přípravě a rozložení karet. Tady bych se ještě zastavil u hlavního počítadla, které slouží k průběžnému přehledu a stavu jednotlivých civilizací. Každý národ má svůj ukazatel celkového počtu kulturních bodů, celkového počtu bodů výzkumu, akutální vojenské síly a aktuálního stavu kulturního a vědeckého posunu za kolo. Jak již bylo řečeno, grafické provedení je velmi strohé. A pidijehlánky jsou fakt pidi, takže pastva pro oči se bohužel nekoná a připravte se na zatěžkávací zkoušku vaší jemné motoriky. Manipulace se čtyřmi dřevěnými nesmysly, na které je potřeba skoro pinzety a které se ze začátku mačkají na jediném políčku, je opravdu zkouškou nervů. Hře by určitě prospělo, kdyby byly značky o něco větší, počítadla mohla být rozvržena o něco ergonomičtěji, a místo pidijehlánků jste mohli na počítadle posouvat třebas s figurkou barda s harfou, vojáka nebo vědátora... Ale jinak hotovo. Můžeme s pustit do hry!
"Alea iacta est!" - Kostky jsou vrženy!
Gaius Julius Caesar
Co tedy máme před sebou? Veliké počítadlo, kartičku národa se spoustou žetonků a nějaké karty. Uf, co s tím? Nahlížíme do pravidel a zjišťujeme význam jednotlivých elementů hry, což jsou již zmiňované karty a žetony. Že toho není hodně? Chyba lávky! Pokud budete mít tu trpělivost prokousat se celou recenzí, uvidíte sami.
Všechny "žetony" jsou vyrobeny z plastu a mají tvar kostičky. I když vypadají opět stroze, musím říct, že jsou docela praktické a náhodou docela přesně plní svůj účel. Těžko říct, zdali by byly na místě namísto kostiček třebas nějaké figurky. Vzhledem k tomu, jak freneticky se žetony přesouvají tam a zase zpátky, byl jsem s kostičkami spokojen.
Karty jsou vytištěny na kvalitním papíru a jsou menšího rozměru. Je to jediný prvek hry, který zdobí nějaká grafika a obrázky. Dle mého názoru se karty docela povedly, obrázky jsou pěkné, texty a symblolika na kartách jasná a srozumitelná. I když rezervy určitě jsou, zvláště žluté akční karty postrádají nějaké motivy a občas působí tak nějak... prázdně.
Celá hra je rozdělena celkem na čtyři věky - starověk, středověk, novověk a moderní dobu, kdy každý věk má svou vlastní sadu celkem dvou druhů karet - civilních a vojenských. V naučné hře se ale připravte pouze na starověk a středověk.
Civilní karty se vykládají na společný bank, ze kterého si hráči v průběhu svého kola (a po zaplacení příslušného množství akcí) vybírají, které jim nejlépe pasují do jejich plánů. Na začátku kola každého hráče se karty pravidelně doplňují a určují tak tempo hry. Čím více karet hráči z banku berou, tím je hra rychlejší. Pokud hráči přestanou karty dobírat a namísto toho akce věnují např. na rozvoj infrastruktury, hra se o něco málo zpomalí. Tak či onak na konci každého kola se nějaké karty vždy odeberou (v závislosti na počtu hráčů), aby se hra posouvala kupředu.
Civilní karty jsou dále dle své funkce barevně rozlišeny a to následovně:
Žluté karty - karty jednorázových bonusů.Fialové karty - představují divy. Jejich stavba je náročná a často se táhne několik kol. Po dostavění nám dávají nějaký plošný (a výživný) bonus.Zelené karty - jsou karty vůdců. Vůdcové nám dávají nějaký globální bonus, který často udává celkový styl hry. Postavy mají své historické pozadí a tak nikoho nepřekvapí, že Alexandr Veliký dává bonus k síle, Michelangelo nás pozvedne kulturně a s pomocí Kryštofa Kolumba můžeme úspěšně kolonizovat. V celé hře tak můžeme narazit třebas na Mojžíše, Homéra, Cézara, Leonarda da Vinciho, Čingischána, Isaaca Newtona, Johana Sebastiana Bacha, Jamese Cooka nebo třebas na Winstona Churchilla, Alberta Einsteina, Elvise Presleyho, Billa Gatese či dokonce Sida Meiera, kdy posledně jmenovanému chtěl zřejmě vzdát autor hold, neboť se nejedná o nikoho jiného, nežli o samotného tvůrce legendární počítačové série Civilization.
Karty technologií (stále mluvíme o civilních kartách)Karty technologií se vykládají na stůl, mají stálý efekt a kromě jedné akce musí hráč za vyložení zaplatit také příslušné množství bodů výzkumu.
Zkoumat můžeme:
Dále zde máme balík vojenských karetVojenské karty si hráči postupně dobírají a slouží, jak již název napovídá, k válčení. Důležité je, že tyto karty plně využijte až v plné či pokročilé hře; v naučné hře se hrají trochu jinak a hlavně nekonfliktně.
Také vojenské karty jsou rozděleny do několika kategorií
Zelené karty kolonií a globálních událostí - ty se postupně umisťují na hromádku "budoucích událostí" a jejich efekt se zpravidla odehrává až o několik kol později. Často zvýhodňují hráče s největší silou. A o karty kolonií se svádějí líté boje a nejúspěšnější kolonizátor zpravidla získává docela brutální boosty ať již v podobně bonusových surovin, človíků či vojenské síly.Modré karty - jsou karty smluv, které mohou mezi sebou uzavírat vždy právě jen dva hráči.Červené karty - jsou karty vojenských taktik, které dávají určité bonusy při správném namíchání armády (např. uplatnění bonusu za Legii je podmíněno vybudováním tří jednotek pěchoty)Tmavě zelené karty agresí - dovolují hráči zaútočit na svého soupeře a zpravidla mu něco sebrat.Jednorázové bonusové karty k obraně či kolonizaci.A nakonec černé karty války. Co znamená válka snad není nutné říkat.
To by bylo asi vše. Tak co, ještě se vám zdá hra jednoduchá a primitivní?
"Veni, vidi, vici." – Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem.
(Cézar po rychle vyhrané bitvě proti pontskému králi Farnakovi)
Po přelouskání pravidel zpravidla netušíme, která bije, a představy jsou jen velmi mlhavé a abstraktní. Při zběžném pohledu na kartičku národa zjišťujeme, že do začátku máme k dispozici jednoho vojáčka, dvě farmičky, dva doly na bronz a jednu parodii na "vědeckou" laboratoř. Jakmile však začnete hrát, všechny ty přesuny škatulí - promiňte "žetonků" - vám začnou najednou dávat smysl a již po několika málo kolech s nadšením zjistíte, že herní princip je v podstatě velmi jednoduchý logický a jasný.
Aha, takže za jednu akci naverbuji človíka (a zaplatím za něj jídlo) - to abych mohl do práce zapřáhnout další občany a více lidí více udělá (a také více sežere), za druhou akci postavím důl (a zaplatím za něj surovinami) - to abych více natěžil a více postavil a... jídlo i suroviny došly, takže nic dalšího nepostavím ani nenaverbuji, páč není z čeho, takže beru karty z nabídky... copak tam máme... jo jo, vezmeme jednoho vůdce, tady tenhle žlutý bonus na stavbu divu.... ale počkat, je tady zajímavá technologie... a lepší knihovna by se mi taky hodila... POČKAT! Tady je ještě vylepšení dolu! To musím mít, jenomže je v nabídce dále a stojí více žetonků... sakra... Pane bože, na lepší důl potřebuji celých 5(!) bodů technologie, ale se svým slimáčím tempem výzkumu, kdy se posunuji o jedna, to bude trvat celou věčnost. Jasně postavím knihovnu, která mi dá bonus k výzkumu, což mě vědecky trochu urychlí... což znamená zaplatit výzkum knihovny... a v dalším kole ji postavím. No jo, ale soupeři už mají dva vojáky... sakra, těžím málo, musím postavit další důl... nebo ne?
A JE TO! Právě v tento okamžik se vám totiž zjeví kouzlo Through the Ages v celé své kráse! Herních možností je totiž.... PROSTĚ STRAŠNĚ MOC! a jednotlivé herní principy jsou tak důmyslně a - dovolil bych si použít poněkud expresivnější výraz - GENIÁLNĚ vzájemně provázané a velmi, opravdu velmi citlivě vyvážené tak, že vás celá hra zcela a totálně pohltí a nepustí. I když hráči kroutí své tahy každý zvlášť a může trvat třebas i dvacet minut, než na vás dojde řada, do hry neustále přicházejí další, nové a nové karty, do kterých bez nadsázky čumíte jak do hypnotické spirály a v hlavě vám to šrotuje a šrotuje a vymýšlíte a vymýšlíte a plánujete a plánujete...
Co všechno je tedy provázáno a co musíte sledovat?
Verbování človíků - človíci jsou nejdůležitější, protože když nejsou lidi, není práce.Spokojenost - spokojenost je nejdůležitější, protože když jsou lidi nespokojení, nebudou makat.Těžba - těžba je nejdůležitější, protože když nejsou suroviny, nic nepostavíte.Výzkum - výzkum je nedůležitější, protože i když máte lidi a suroviny, ale nevíte, co s tím, je to k ničemu.Armáda - armáda je nejdůležitější, protože bez armády vám ostatní natrhnou slezinu a oderou jak exekutor neplatiče.Korupce - korupce možná není nejdůležitější, ale je nutné výrobu a spotřebu řádně vybalancovat, protože kde je surovin moc, občas se něco ztratí a když natěžíte a polovinu produkce vám sežere korupce, máte zaděláno na problém.Státní zřízení - starodávná despocie jen těžko uspěje proti moderní demokracii...A nakonec kultura - kultura je to nejdůležitější, protože i když na samotné "fungování" herních principů nemá žádný vliv, ve finálovém zúčtování rozhoduje o vítězství či prohře právě počet nasbíraných kulturních bodů.
Ještě vám to připadá málo? Pak tedy vězte, že i když taková partička ve čtyřech trvá nějakých 5-6 hodin, budete mít neustálý pocit, že tempo a spád hry je přímo pekelný. Celá hra je o neustálém kompromisu "něco za něco", protože ono to prostě NEJDE zahrát a vyložit všechno a často se vám stane, že než získáte dostatečný počet bodů vědy nebo třebas surovin na vylepšení té či oné budovy, skončí věk a do hry přijde lepší verze něčeho, co jste tak dlouho drželi na ruce, ale prostě NEBYLO KDY, NEBYL ČAS to zahrát. Pořád PLÁNUJETE, kdy vybudujete armádu a vyrazíte na nepřítele, ale NEŽ tak učiníte, herní situace bude ÚPLNĚ JINÁ. Budete řešit jiné věci, měnit, improvizovat, a bavit se. Ano, herní princip Through the Ages je vskutku jedinečný, vyvážený a dle mého názoru prudce zábavný.
"Ceterum autem censeo, Carthaginem esse delendam." - Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno."
Marcus Porcius Cato
InterakceInterakce mezi jednotlivými hráči je vcelku omezená. Nelze uzavírat žádné ústní dohody, nefunguje žádný obchod alá Osadníci z Katanu, žádná vojenská výpomoc, pakty o neútočení, nelze měnit karty, suroviny ani body výzkumu atd. Dohody ve hře jsou striktně dané příslušnými kartami. Hráči se mohou maximálně domlouvat ve stylu, hele, nechej mi na banku tuhle kartu a já ti nechám tuhle či zoufale žadonit "Prosím neútoč na mě!". Hra rovněž není o přímém válčení a konfliktu. Možnost agresí či dokonce války je spíše takovým strašákem a pojistkou, že nikdo vojenskou stránku své civilizace vynechá či spíše nezanedbá, a často se vám stane, že v celé hře k žádné válce ani nedojde, protože válka zkrátka vyčerpává a když se dva bijí, třetí se zpravidla směje.
Kombinování/"kombení" karetJak již bylo řečeno, hra je velmi citlivě vyrovnaná a tak neexistuje ověřená a vždy 100% úspěšná strategie. Karty ve své podstatě nějaké nakombinování vyložených karet alá Dobyvatelé vesmíru spíše neumožňují. Kombinovat v pravém slova smyslu se dá pouze s vůdci a divy. Osobně mi přišly všechny divy velmi vyrovnané, žádný nebyl vyloženě lepší či vyloženě horší či dokonce zbytečný.
S vůdci už to je o něco málo horší, kdy jsem po třetí hře přesně věděl, které vůdce chci, a které ne. Ano, někteří vůdcové jsou výrazně lepší, než jiní. Ale tak to přece je i v reálném světě, ne? Do začátku hry je velmi silný např. Alexandr Veliký, který dá hráči brutální vojenskou převahu nad ostatními, k zahození není ani Mojžíš, který dává slevu na jídlo při verbování človíků. Oproti např. Sokratovi, který dává hráči body výzkumu při sebrání technologie, což v praxi znamená nějakých, řekněme 5 bodů vědy navíc, což není kdovíjaké terno.
Velmi nevyvážené mi přišly akorát dva vůdcové. A to postava Michelangela Buonarrotiho a především Jamese Cooka. Co se týče kulturních (nebo třeba vědeckých) bodů, dávají lídři zpravidla vcelku rozumný bonus v rozsahu kolem 2, při správné konstelaci staveb třeba i 6 bodů za kolo. S postavami Michelangela, kdy se ani hráč nemusí moc snažit a postaví dva vylepšené chrámy a arény, se může bonus hravě dostat na nějakých 12 i více kulturních bodů za kolo. To stejné platí i pro Jamese Cooka. Pokud se hráč zaměří vyloženě na armádu, s jejíž pomocí ovládne většinu kolonií, není problém brát na Cooka 14, 16 i více kulturních bodů za kolo, což znamená prakticky konec hry, protože s takovým boostem vám protivník záhy ukáže na bodovací tabulce záda a vy velmi rychle pochopíte, že tohle manko už nesmažete. Ano, existuje sice několik málo karet, které dokáží vůdce zničit, je však otázkou, zdali vůbec budou zahrány a zdali vůbec přijdou (a hlavně kdy) do těch správných rukou. Tohle by možná chtělo malá errata a efekt obou vůdců trochu usměrnit.
Ach ti šotci...Do hry se dostalo i několik bohužel netiskařských šotků. Duplicitní text na kartě jedné z postav je ještě malá věc, horší je rozpor ve výkladu pravidel, kdy si pokyny v manuálu hry a referenční kartičce vyloženě protiřečí, což je docela blbé. Tady bych chtěl poukázat a vyzvednout bezvadný přístup kluků z CGE, kteří mi na dotaz obratem odpověděli takže přidávám oficiální (a bleskové) vyjádření:
V pravidlech na str. 12 je chyba. Správné znění je: "Hráč si smí ponechat jen tolik vojenských karet, kolik má plný počet VOJENSKÝCH akcí".
A co říct závěrem?Through the Ages je určena spíše pro přemýšlivé hráče a minimální faktor náhody dělá z TTA slušnou šachovou partii. Žádný dicefest, žádné figurky, kde se hráči snaží přečůrat kromě hry samotné také v tom, kdo má krásněji vybarvenou armádu. Musím však doplnit, že kromě plné soustředěnosti hra vyžaduje také jistou disciplinovanost a ukázněnost, která může zásadním způsobem ovlivnit hrací dobu. A na místě je také poctivost, protože každý hráč je zpravidla natolik zaujat vlastní hrou, že rozhodně nezbývá čas kontrolovat, zdali soupeř hraje korektně. A prostoru na švindlování je bohužel více než dost. Znáte to, jedna kostička sem, druhá kostička tam, protože jde právě o ty kostičky, které často nevycházejí o jednu... o dvě.
V žádném případě nechci TTA nějak glorifikovat, ale i přes brutální herní dobu mě prostě chytla. Právě (téměř) dokonalé vyvážení a provázanost a jednoduchost herních principů stojí za úspěchem této hry a domnívám se, že úspěch je zcela zasloužený. O genialitě nápadu svědčí holá skutečnost, že 6 hodin ve své podstatě přesunujete žetonky na archu velikosti A4 sem a tam. To je vše. Po jedné hře budete mít tedy vcelku jasno. Jednak bleskově vstřebáte herní principy a hlavně... budete mít neodbytnou chuť dát si ještě jednu partičku, protože tentokrát to určitě zvládete přece líp!
Klady
Zápory
brutalna herna doba
ja ti neviem. My to styria hrame maximalne do 4 hodiek, v mensom pocte do 3 hodin urcite. Ale mame odohrate desiatky partii.
Michelangelo je v pohode. Snad som este ani nezazil aby niekto vdaka nemu ( v kombe s bazilikou) vyhral hru. Aby ten jeho boost poriadne vyuzil musi zanedbavat ione veci a superi mu to spocitaju. V stvorke to hrame vzdy velmi militantne (inak to nejde). Cook je pekna karta, ale hrat hru len na neho je z dlhodobeho hladiska chyba. Vybudovanie solidnej armady tiez znamena zanedbanie inych veci a ked to potom s Cookom nevide (tych kolonii tam nemusi byt k dispozicii vela - a ak niekto evidente boostuje silu tak tam tie kolonie ostatni hraci nedavaju, alebo boostuju silu tiez). Chce to odohrat viacej hier. Ak mi pride nieco trosku overpowered tak su to niektore karticky z toho maleho ceskeho a polskeho rozsirenia.
brutální herní doba
Super hra, bezva recenze a musím souhlasit - brutální herní doba. Asi záleží na hráčích, ale já si k tomu většinou beru knížku, abych ty tahy protihráče nějak překlepal. Asi stojí za zvážení hodiny a dát např. 5 minut na tah, protože si moc nedovedu představit hru ve 4 lidech.
brutální herní doba
ano aj ja poznam par ludi, s ktorymi by tato hra trvala celu noc, ale s takymi hry tohto typu radsej nehram.
Ale myslim si ze zvacsa je to o poznani hry. Ked mas svoje odohrate a poznas vsetky karty, mas odskusane rozne strategie nemoze ti tah trvat dlho (snad len vo vynimocnych pripadoch ked dojde k nejakemu necakanemu zlomu - to sa ale casto vyvazi tahmy, ktore mas dopredu premyslene a odtahane za 20 sekund)
brutální herní doba
Mě se naopak zdá, že zejména v závěrečných kolech, kde je těch možností nepočítaně, to trvá dlouho každému. Hra je to super, ale ještě o kousek dál by jí, podle mě, posunulo, kdyby hráči ty akce mohli provádět simultánně. Braní karet by se pak asi muselo řešit nějakou dražbou, těžko říct ..... což je ale fuk, protože to už by byla úplně jiná hra :-) Takhle mi tam zůstává veliké mínus v podobě brutálních prostojů při čekání, až na mě přijde řada. Ale i tak je to super hra.
brutální délka recenze...
....ale i její kvalita, takže zasloužený palec.
Hra je z vícero důvodů zcela mimo můj zájem, takže jsem text jen prolétl, každopádně jde o důkladný a kvalitní článek.
To Gaspar a ostatní
Zdravím a díky za glosy.
To Gaspar: IMHO herní doba hodně záleží na samotných hráčích, resp. jejich herních zkušenostech s TTA. S každým mačem se bude herní doba určitě zkracovat, ale pokud někdo začíná, je to prostě na dlouho... Já jsem si ke hře rozhodně knížku nebral, páč jsem pořád čekal, co přijdou za nové karty, na jaké asi budou pozici, než dojdou ke mně... proklínal jsem soupeře, kdy mi "vyžrali" to, co jsem chtěl, apod.
To Gaspar
Ohledně vůdců díky moc za postřeh. Nemám za sebou tolik her a hlavně by to možná chtělo kvalitnější soupeře. Já jsem zkoušel na Cooka hrát jednou a drtivě jsem nevyhrál jenom opravdu faktorem náhody, protože se soupeřům podařilo zahrát jako globální akci kartu, která odstraňuje lídry, pokud jsou z jiného než právě probíhajícího věku. Kdyby karta přišla o dvě kola dříve, kdybych vyložil Cooka o dvě kola později... já vím, je to strašně hodně kdyby, ale i tak, vítězství by bylo zcela drtivé. Tak jsem skončil "jenom" druhý.
To Anderson
Jj, simultánní tahání mě taky napadlo. Tady by IMHO stačilo dořešit pouze braní karet a možná dalších pár detailů (války, agrese), a mohlo by to fungovat. Těžko říct.
to Mejdzr
ohladne toho Cooka. Myslel som to tak, ze zamerat svoju strategiu na to ze si raz vezmem Cooka nieje najlepsie riesenie. Ako spominas je tam prilis vela "kdyby". Pokial uz mas naskreckovanych zopar kolonii a silnu armadu ziadny rozumny protihrac ti ho nenecha. Kludne obetuje tah a akcie aj keby mu mal blokovat hand. Takze jedina sanca ze sa zjavi v ponuke na zaciatku tvojho tahu. Okrem toho vacsinou to u nas so silou vyzera tak ze ak niekto odskoci vsetci paranoidne zacnu zbrojit tiez. (Na kolonie je IMHO najlepsia taktika s co najmensim poctom vojakov - mala armada ktorych mozes mat viac).
Tato hra je prave genialna v tom, ze sa nemozes zamerat len na jednu vec. Jedine ze to hras na nahodu - a v tom pripade budes vyhravat len velmi zriedka.
este ohladne simultannych tahov
bola by z toho uplne ina hra. Ja prave cas ked tahaju superi vyuzivam na pocitanie a planovanie aby som potom nezdrzoval. Alebo v pripade ze sa niekomu moc dari tak radsej kontrolujem dotycneho supera ci nepajchluje, alebo nerobi blbosti. Okrem toho je pre interaktivnu hru potrebne sledovat co robi super, ake karty ma na ruke, ci naboostoval silu (ci ma nahodou nenapadol :)) lebo to vsetko predsa zasadne moze menit moje priority pre nadchadzajuci tah....
Vůdci
Taky mi zpočátku Michelangelo připadal jako velmi silný, ale bylo to proto, že naše parta hrála tuhle hru hodně nekonfliktně. Později v kolonce "přesílené" objevil zmíněný Cook, který byl později vystřídán Napoleonem. Ale nedávno jsem si s ním naběhl na železné pěsti Churchillovy, takže kolonka "přesílené" zůstává prázdná.
Je prostě třeba vnímat hru protihráče a přizpůsobit se jí.
napoleon
ano na to som zabudol. jeden cas nam Napoleon vyhraval hry. (aj ked aj tam si zavisli na tom ci ti chodia vojny) Potom sme ale prisli na to ze partia sa da aj elegantne vzdat (pravidla na to pamataju). pred tym sme to ale vobec nerobili. Casto dochadzalo k tomu, ze niekto kto cely cas sa sustredil na silu a mal Napoleona vysvacil 1-2 slabych protihracov ktorym sa nedarilo a neskutocne sa na tom nabalil. Ale pravidla umoznuju vzdat hru aj po vyhlaseni vojny... znie to sproste ale je to jediny mechanizmus ktory brani tomu aby hru nevyhral hrac ktory nerobi nic ine len boosti silu a caka na Napoleona....
bednin
vůdci
Michelangelo je imho opravdu brutální ve výukové hře, v ostatních je průměrný. Co se týče Cooka, tak je potřeba na něj hru alespoň částečně rozehrát, což se většinou úplně nepovede. Mojžíš do začátku je super, ale občas trošku svádí k zanedbání produkce jídla.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Human Punishment: The Beginning EN
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 2 dny