Každoroční setkání v Kvedlingburgu bylo zahájeno. Celých devět dní budou nejlepší léčitelé a mastičkáři nabízet své služby. Zapáchající noha, stesk po domově, škytavka, rýmička? Na vše namícháme účinnou tinkuturu. Vaření pouze ve vlastních kotlících, za správný výběr přísad a škody způsobené výbuchem ručí majitel kotlíku. Vstup na vlastní nebezpečí.
Každý z hráčů ve hře Kvedlalové z Kvedlinburku představuje mastičkáře, který shromažďuje přísady tak dlouho, až je schopen vytvořit perfektní medicínu. Přitom ale musí dávat pozor, aby mu při příliš nebezpečném kombinování hrnec nevybuchl. Občas stačí o jednu praskací kuličku pámelníku víc a ta odpálí nevídanou reakci.
Příprava hry:
Každý hráč obdrží desku kotlíku, v němž míchá tinkturu, žetony startovacích přísad v pytlíku, z kterého tyto přísady náhodně vybírá, žeton krysy fungující jako balanční prvek mezi vítězícím hráčem a hráči v pořadí za ním, žeton láhve na zabránění výbuchu kotlíku a jeden rubín, který přináší výhody / body v průběhu hry.
Průběh hry:
Hra trvá 9 kol a v základu se jedná o deckbuilding, jen namísto karet si hráči skládají pytlíček se zásobou žetonů. Jedno kolo hry se skládá z těchto kroků:
-
Na začátku kola se otočí karta s předpovědí, která platí pro dané kolo pro všechny hráče a upravuje pravidla pro toto kolo.
-
Poté je provedena kontrola stavu na bodovací tabulce. Bodový rozdíl je kompenzovám odpovídajícím posunutím žetonu krysy u hráčů, kteří se nachází za vedoucím hráčem.
-
Hráči míchají své tinktury - všichni naráz táhnou ze svých pytlíků žetony přísad a umísťují jej odpovídajícím způsobem do svých kotlíků od startovní kapky, případně od žetonu krysy a poté jeden za druhým vždy dále po směru spirály od posledního žetonu.
-
Přísady mohou vyvolat okamžitý efekt tak, jak jej popisují knihy přísad na kraji herního plánu, nebo se vyhodnocují na konci kola.
-
Hráč může z pytlíku tahat žetony surovin tak dlouho, jak uzná za vhodné a nebo dokud ho nezastaví exploze kotlíku, která nastane ve chvíli, kdy vytáhne praskací kuličky (jedna ze surovin) a přesáhl by tím hodnotu 7. Tomu se dá předejít použitím žetonu láhve, který odstraní z kotlíku naposledy vytažený žeton praskacích kuliček.
Ve chvíli, kdy již žádný jiný hráč netáhne žetony přísad z pytlíku, kolo končí a provede se vyhodnocení podle toho, jak hráči zaplnili spirálu kotlíku. Hráči si také mohou nakoupit nové suroviny, příp. za rubíny získat trvalé výhody do dalšího průběhu hry.
V druhém a třetím kole vstupují do hry další knihy přísad, upravující průběh jednotlivých kol. V šestém kole pak každý hráč obdrží další přísady v podobě praskacích kuliček.
Konec hry:
V devátém kole se již nekupují přísady ani neobnovují žetony lahví - za dosažené hodnoty jsou uděleny rovnou vítězné body. Po tomto kole Kvedlalové končí a hráč, který má nejvíce bodů, se stává vítězem.