Tainted Grail: Věky minulé a budoucí

xxxxxxxxxo hodnoceno 23x (Seznam vlastníků)

Tainted Grail: Věky minulé a budoucí - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Tainted Grail: Pád Avalonu
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy, Středověk
Herní kategorie: kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Andrzej Betkiewicz
Krzysztof Piskorski
Marcin Świerkot
Rok vydání: 2020
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Další výprava do zemí Avalonu

Autor: martinsun | 2.8.2022 | 20

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Zima je všude! Zbývá jen pár míst, kde se můžeme bezpečně zahřát. I když bezpečně… Jediné před čím jsme zde v bezpečí, je zima. Nepřátel je víc než dost a snaží se nás připravit o naše teplo, naše cennosti, naši duši.

V rozšíření Věky minulé a budoucí se hráči ve dvou dalších příbězích opět vypraví do světa temného Avalonu. Tentokrát budou prožívat jedno dobrodružství v budoucnosti, daleko po dokončení základního příběhu. V druhé kampani se naopak podívají do minulosti a zjistí, co naopak hlavnímu příběhu předcházelo. Herní princip zůstává z velké části stejný, i když každý z příbehů upravuje některé herní mechanismy tak, aby byly bližší ději.

Desky postav
Každý příběh má své vlastní hrdiny

 

Spoiler free recenze

V recenzi jsem se snažil v maximální možné míře vyhnout jakýmkoliv příběhovým spoilerům, takže můžete pokračovat bez rizika, že byste se dozvěděli skutečnosti, které vás připraví o skvělý požitek z příběhu. 

 

Návrat do světa pradávné magie – jak se to hraje?

Stejně jako v základní hře si každý hráč zvolí jednu z postav, která ho bude provázet novými příběhy. Vezme si její základní desku a karty boje a diplomacie. V průběhu hry hráči objevují nové lokace, kde mohou plnit akce, které jsou na nich k dispozici. Lokace mají na sobě ikony, které hráčům napoví, jaké obecné akce je možné na nich vykonávat, případně jaké události, zde mohou očekávat (setkání, mráz, …). Každá lokace odkazuje na své okolí a vše je jednoduše dohledatelné podle číselného kódu na kraji karty. Ten říká, které karty budou s danou kartou sousedit a na něž bude možné vstoupit. 

Základem je Deník výpravy (kniha příběhů), ve kterém je uveden veškerý text pro danou lokalitu. Úvodní část nastíní základní popis lokace a možné akce, které zde hráči mohou provádět. Ti se pak rozhodnou, co budou dělat a za provedení vybrané akce utratí svou energii. Následně si přečtou z deníku výpravy, jaký dopad jejich čin měl. Tímto způsobem hráči postupně pokračují v příběhu.

Desky postav
Každá postava má svůj osud

 

Kam první – pořadí hraní jednotlivých kampaní

Jako první si rozhodně zahrajte příběh ze základní hry Pád Avalonu. Uvede vás do světa Avalonu. Poté se vydejte do buducnosti v příběhu Poslední rytíř a až teprve jako poslední zkoumejte minulost a počátek všeho v příběhu Věk legend. Budete odměněni krásným příběhem, který vám postupně zapadne do sebe. 

Privátní: TG - Ukládací arch - Poslední rytíř 1.jpg
Po uložení hry bude arch vypadat úplně jinak…

 

Led a mráz – nové prvky ve hře 

V první kampani z rozšíření je nově většina ostrova pokryta ledem a sněhem a všude panuje krutý mráz. Od doby, kdy se ztratil poslední a pravý král, uběhlo již 400 dlouhých let. Ve světě existuje pár bezpečných míst, i když pojem bezpečnost je zde spíše jen dojem. Když už vás netrápí krutá zima, poperete se s neduhy spojenými s lidmi a jejich temnou povahou. Omrzliny jsou nepříjemný nepřítel, ubírající zdraví. Proto jsme často zvažovali, zda budeme kempovat venku, vystaveni mrazu a omrzlinám, nebo se vydáme do bezpečnějšího místa za cenu energie navíc. Občas to ale znamenalo střetnutí, kterému jsme se potřebovali vyhnout.

Poslední rytíř - startovní lokace
Začátek dobrodružství

 

Skvělí společníci 

Ve hře můžete narazit na několik společníků. Jedním z nich byl osel. Jeho služby byly neocenitelné, a to i přesto, že jsme ho museli neustále krmit. Pohyb navíc se prostě vždy vyplatí. A to není vše, s čím vám může pomoci. Více si však musíte zjistit sami. 

Karty osla1
Věrný společník

 

Příběh

Oproti původnímu příběhu je hlavní linka vyprávění o něco přímočarejší a hlavním příběhem provádí jednoznačněji. Na druhou stranu se jednotlivé kapitoly skládají z menších podkapitol, které příběh příjemně rozvětvují a dělají ho zážitkově bohatším a rozmanitějším, a to právě díky vedlejším úkolům. 

Velmi příjemné bylo, že jsme se už tolik nemuseli hnát, abychom udrželi menhiry aktivní. Příběhově je znát, že doba menhirů již pominula a jejich síla se vytratila. A poznáte to i na mechanikách používaných ve hře. Oproti základní hře jsme nemuseli pořád a pořád shánět potravu a suroviny, aby nám nevyhasl menhir a my tím ztratili několik lokací. Zde se lokality ztrácí z plánu, jen pokud se od nich více vzdálíte. Proto jsme daleko víc počítali s tím, že se musíme rozdělit, abychom nemuseli dané lokality znovu za čáry objevovat.

Poslední rytíř - Karty hrdinů diplomacie
Každá postava přináší do příběhu svou energii a um.

 

Stará známá místa…

Už při samotné přípravě hry si podle ukládacího listu z předchozí hry „nachystáte“ jednotlivé části příběhu. Vaše předchozí rozhodnutí budou mít vliv na vzhled celého aktuálního světa. Proto jsme si velmi užívali, když jsme v příběhu naráželi na známá místa a zjišťovali, co se s nimi za tu dlouhou dobu, která již uběhla, stalo. Zároveň nás bavilo, jaký dopad mají (měla) na další směřování světa naše rozhodnutí.

 

Kampaň druhá – Věk legend

V druhé kampani tohoto rozšíření se dostáváme do světa, kdy lidé teprve objevují svět Avalonu s jeho magií a menhiry. Magie je ještě mladá a silná. Stejně tak je silné i nepřátelské vojsko Předchůdců, s jejichž oddíly se ve hře budete střetávat. Přináší to do hry nový prvek: tím je vojenská síla, se kterou je nutné počítat.

Věk legend - startovní lokace
I druhý příběh má svůj počátek...

 

Vývoj hrdinů

Stejně jako v základním příběhu se s přibývajícími schopnostmi hrdinové stávají lepšími a lepšími a procházení hry nás bavilo víc a víc. A ano, bylo také o něco snadnější. Na začátku jsou boje o přežití výrazně tvrdší a tužší. Každý příběh má své vlastní postavy, za které můžete hrát. Dává to smysl, protože je dělí dlouhá staletí. Jediná, kdo se proplétá všemi příběhy, je Niamh, za kterou můžete hrát v jakémkoliv příběhu. 

Poslední rytíř - Karty hrdinů boj
Postupně se budete zlepšovat a sílit

 

Aplikace

Pokud jste si navykli na hraní s aplikací, která vám pomůže s tím, že se náhodou nepodíváte někam, kam jste zatím nedošli, a tím si prozradíte část děje, vězte, že prozatím je pro rozšíření k dispozici pouze v anglickém jazyce. Takže buď ji můžete kombinovat s českou knihou příběhů nebo hru hrát prozatím pouze v anglickém originále. 

 

Zvířecí pomocníci 

Společně s hratelným rozšířením se k nám na trh dostalo i rozšíření Zvířecí pomocníci. Malá krabička, ve které dostanete velmi povedené miniatury zvířecích společníků. Jezevec, divoká kočka, stará vrána a prase nemají přímý dopad na hru, ale dokáží ještě o něco víc zkrášlit herní plán. Obzvlášť, když si figurky vymalujete. 

 

Další postava do hry – Niamh

Na trhu je také nová postava. Jedná se o průzkumnici Niamh. Můžete s ní hrát jakoukoliv ze tří kampaní. Je krutá, mocná a také všemi obávaná a nenáviděná. Počítejte s tím, že v lidských osadách ji neradi vidí a ani nikoho dalšího, kdo ji doprovází. Černá pověst ji předchází, a pokud vás s ní někdo spojí, bude vám ubývat dobré jméno mezi lidmi.

Jedná se o malé rozšíření, které není nutné, ale dokáže hru obohatit a přinést do ní další strategické prvky, když budete s Niamh bojovat a vyjednávat při všemožných setkáních v zemích Avalonu. 

Privátní: TG - Niamh- Diplomacie.jpg
Opět skvělá ilistrace na kartách

 

Nová magie – nová pravidla

Každé rozšíření přináší svá vlastní doplňková pravidla, se kterými se setkáte nejen v průběhu střetnutí. Každý nový pojem je vždy dobře vysvětlen v pravidlech. 

V obou také naleznete nový emblém lokace – útočiště. Jedná se o jakési bezpečné místo, kde postava neutrpí ani strach (hrůzu), ani neztrácí zdraví. 

Věk legend - startovní lokace zadní strana
Mechaniky hry krásně navazují na příběh

 

Monstra Avalonu 2

Přiznám se, že jsem při opětovném hraní neodolal a pořídil jsem si i druhé figurkové rozšíření Monstra Avalonu 2. Herně, stejně jako u prvního rozšíření, nečekejte nic nového. Ale ten pocit, když se po herním plánu potulují strážci ve formě figurek, je prostě lepší a živější hra nás prostě baví. 

Privátní: TG - Monsters of Avalon - VMB - Karty 1.jpg
Stážců je přehršel a jejich figurky pjsou prostě boží...

 

Shrnutí

Rozšíření hodnotím velmi kladně. Pokud jste fanoušky základní hry a bavila vás, je pro vás tohle rozšíření jasná volba! Je to jedna z nejlepších příběhových her, která je aktuálně na trhu. A rozšíření ji rozhodně sluší.

Zároveň hra umí být velmi tvrdá a krutá  umřete v ní, ani se nenadějete. První medicínou bylo hraní v příběhovém módu, který hru o něco zjednodušuje ve prospěch hráčů. 

V případě častého umírání jsme si drobně upravili pravidla a neresetovali celou kapitolu, ale vraceli se jen o malý kousek zpět před daný osudný boj. Přece jenom pro nás byla důležitější příběhová linka než to, že nám zrovna nevyšly karty v průběhu soubojů. Soubojový systém je do značné míry založený na náhodě a hodně záleží na tom, v jakém pořadí vám přijdou karty z balíčku. Někdy je výhra jednoduchá, jindy prostě nemáte šanci.

Privátní: TG - Niamh- Boj.jpg
Střetnutí a bojů je zde víc než dost

 

Bavilo nás 

  • Nové příběhy ze známého světa
  • Nemuseli jsme se pořád hnát za surovinami proto, abychom udrželi menhiry aktivní
  • Vidět stará místa rozhodně potěšilo
  • Levelování a vylepšování postav a jejich schopností je prostě radost
  • Osel byl dokonalý společník
  • Lineárnější vyprávění příběhu, ještě více vtahuje do skvělého světa

 

Moc jsme si neužívali

  • Chtěli jsme vědět, co se bude dít dál, a hráli jsme moc často. Avšak při opakovaném hraní se nám ze hry trochu vytratila radost a nahradila ji povinnost. Proto doporučuji dávat si mezi jednotlivými herními sezeními trochu pauzu a klidně příběh prokládat jinými hrami.
  • Hraní celé kapitoly znova poté, co jsme umřeli, nebylo pro nás – proto jsme si upravili pravidla.

 

Poslední rytíř - startovní lokace zadní strana
Zadní strana startovních lokací příběhu Poslední rytíř

 

Rozšíření Věky minulé a budoucí rozhodně doporučuji všem vlastníkům základu. Obzvlášť pokud si první příběh náležitě užívali. Dostanou se do nových končin a odhalí nové příběhy. Jen myslete na to, že vás příběh dokáže dokonale pohltit a budete chtít víc a víc. Takže si hraní naplánujte dostatečně dopředu a rozvrhněte do několika sezení. Hra to prostě potřebuje. 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Pěkná recenze, díky za ni.

26.8.2022 23:27:47
Offcanvas