Rozšíření pro hru: |
Tainted Grail: Pád Avalonu |
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy, Středověk |
Herní kategorie: | kooperativní, vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Andrzej Betkiewicz Krzysztof Piskorski Marcin Świerkot |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 2.8.2022 | 20
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Zima je všude! Zbývá jen pár míst, kde se můžeme bezpečně zahřát. I když bezpečně… Jediné před čím jsme zde v bezpečí, je zima. Nepřátel je víc než dost a snaží se nás připravit o naše teplo, naše cennosti, naši duši.
V rozšíření Věky minulé a budoucí se hráči ve dvou dalších příbězích opět vypraví do světa temného Avalonu. Tentokrát budou prožívat jedno dobrodružství v budoucnosti, daleko po dokončení základního příběhu. V druhé kampani se naopak podívají do minulosti a zjistí, co naopak hlavnímu příběhu předcházelo. Herní princip zůstává z velké části stejný, i když každý z příbehů upravuje některé herní mechanismy tak, aby byly bližší ději.
V recenzi jsem se snažil v maximální možné míře vyhnout jakýmkoliv příběhovým spoilerům, takže můžete pokračovat bez rizika, že byste se dozvěděli skutečnosti, které vás připraví o skvělý požitek z příběhu.
Stejně jako v základní hře si každý hráč zvolí jednu z postav, která ho bude provázet novými příběhy. Vezme si její základní desku a karty boje a diplomacie. V průběhu hry hráči objevují nové lokace, kde mohou plnit akce, které jsou na nich k dispozici. Lokace mají na sobě ikony, které hráčům napoví, jaké obecné akce je možné na nich vykonávat, případně jaké události, zde mohou očekávat (setkání, mráz, …). Každá lokace odkazuje na své okolí a vše je jednoduše dohledatelné podle číselného kódu na kraji karty. Ten říká, které karty budou s danou kartou sousedit a na něž bude možné vstoupit.
Základem je Deník výpravy (kniha příběhů), ve kterém je uveden veškerý text pro danou lokalitu. Úvodní část nastíní základní popis lokace a možné akce, které zde hráči mohou provádět. Ti se pak rozhodnou, co budou dělat a za provedení vybrané akce utratí svou energii. Následně si přečtou z deníku výpravy, jaký dopad jejich čin měl. Tímto způsobem hráči postupně pokračují v příběhu.
Jako první si rozhodně zahrajte příběh ze základní hry Pád Avalonu. Uvede vás do světa Avalonu. Poté se vydejte do buducnosti v příběhu Poslední rytíř a až teprve jako poslední zkoumejte minulost a počátek všeho v příběhu Věk legend. Budete odměněni krásným příběhem, který vám postupně zapadne do sebe.
V první kampani z rozšíření je nově většina ostrova pokryta ledem a sněhem a všude panuje krutý mráz. Od doby, kdy se ztratil poslední a pravý král, uběhlo již 400 dlouhých let. Ve světě existuje pár bezpečných míst, i když pojem bezpečnost je zde spíše jen dojem. Když už vás netrápí krutá zima, poperete se s neduhy spojenými s lidmi a jejich temnou povahou. Omrzliny jsou nepříjemný nepřítel, ubírající zdraví. Proto jsme často zvažovali, zda budeme kempovat venku, vystaveni mrazu a omrzlinám, nebo se vydáme do bezpečnějšího místa za cenu energie navíc. Občas to ale znamenalo střetnutí, kterému jsme se potřebovali vyhnout.
Ve hře můžete narazit na několik společníků. Jedním z nich byl osel. Jeho služby byly neocenitelné, a to i přesto, že jsme ho museli neustále krmit. Pohyb navíc se prostě vždy vyplatí. A to není vše, s čím vám může pomoci. Více si však musíte zjistit sami.
Oproti původnímu příběhu je hlavní linka vyprávění o něco přímočarejší a hlavním příběhem provádí jednoznačněji. Na druhou stranu se jednotlivé kapitoly skládají z menších podkapitol, které příběh příjemně rozvětvují a dělají ho zážitkově bohatším a rozmanitějším, a to právě díky vedlejším úkolům.
Velmi příjemné bylo, že jsme se už tolik nemuseli hnát, abychom udrželi menhiry aktivní. Příběhově je znát, že doba menhirů již pominula a jejich síla se vytratila. A poznáte to i na mechanikách používaných ve hře. Oproti základní hře jsme nemuseli pořád a pořád shánět potravu a suroviny, aby nám nevyhasl menhir a my tím ztratili několik lokací. Zde se lokality ztrácí z plánu, jen pokud se od nich více vzdálíte. Proto jsme daleko víc počítali s tím, že se musíme rozdělit, abychom nemuseli dané lokality znovu za čáry objevovat.
Už při samotné přípravě hry si podle ukládacího listu z předchozí hry „nachystáte“ jednotlivé části příběhu. Vaše předchozí rozhodnutí budou mít vliv na vzhled celého aktuálního světa. Proto jsme si velmi užívali, když jsme v příběhu naráželi na známá místa a zjišťovali, co se s nimi za tu dlouhou dobu, která již uběhla, stalo. Zároveň nás bavilo, jaký dopad mají (měla) na další směřování světa naše rozhodnutí.
V druhé kampani tohoto rozšíření se dostáváme do světa, kdy lidé teprve objevují svět Avalonu s jeho magií a menhiry. Magie je ještě mladá a silná. Stejně tak je silné i nepřátelské vojsko Předchůdců, s jejichž oddíly se ve hře budete střetávat. Přináší to do hry nový prvek: tím je vojenská síla, se kterou je nutné počítat.
Stejně jako v základním příběhu se s přibývajícími schopnostmi hrdinové stávají lepšími a lepšími a procházení hry nás bavilo víc a víc. A ano, bylo také o něco snadnější. Na začátku jsou boje o přežití výrazně tvrdší a tužší. Každý příběh má své vlastní postavy, za které můžete hrát. Dává to smysl, protože je dělí dlouhá staletí. Jediná, kdo se proplétá všemi příběhy, je Niamh, za kterou můžete hrát v jakémkoliv příběhu.
Pokud jste si navykli na hraní s aplikací, která vám pomůže s tím, že se náhodou nepodíváte někam, kam jste zatím nedošli, a tím si prozradíte část děje, vězte, že prozatím je pro rozšíření k dispozici pouze v anglickém jazyce. Takže buď ji můžete kombinovat s českou knihou příběhů nebo hru hrát prozatím pouze v anglickém originále.
Společně s hratelným rozšířením se k nám na trh dostalo i rozšíření Zvířecí pomocníci. Malá krabička, ve které dostanete velmi povedené miniatury zvířecích společníků. Jezevec, divoká kočka, stará vrána a prase nemají přímý dopad na hru, ale dokáží ještě o něco víc zkrášlit herní plán. Obzvlášť, když si figurky vymalujete.
Na trhu je také nová postava. Jedná se o průzkumnici Niamh. Můžete s ní hrát jakoukoliv ze tří kampaní. Je krutá, mocná a také všemi obávaná a nenáviděná. Počítejte s tím, že v lidských osadách ji neradi vidí a ani nikoho dalšího, kdo ji doprovází. Černá pověst ji předchází, a pokud vás s ní někdo spojí, bude vám ubývat dobré jméno mezi lidmi.
Jedná se o malé rozšíření, které není nutné, ale dokáže hru obohatit a přinést do ní další strategické prvky, když budete s Niamh bojovat a vyjednávat při všemožných setkáních v zemích Avalonu.
Každé rozšíření přináší svá vlastní doplňková pravidla, se kterými se setkáte nejen v průběhu střetnutí. Každý nový pojem je vždy dobře vysvětlen v pravidlech.
V obou také naleznete nový emblém lokace – útočiště. Jedná se o jakési bezpečné místo, kde postava neutrpí ani strach (hrůzu), ani neztrácí zdraví.
Přiznám se, že jsem při opětovném hraní neodolal a pořídil jsem si i druhé figurkové rozšíření Monstra Avalonu 2. Herně, stejně jako u prvního rozšíření, nečekejte nic nového. Ale ten pocit, když se po herním plánu potulují strážci ve formě figurek, je prostě lepší a živější hra nás prostě baví.
Rozšíření hodnotím velmi kladně. Pokud jste fanoušky základní hry a bavila vás, je pro vás tohle rozšíření jasná volba! Je to jedna z nejlepších příběhových her, která je aktuálně na trhu. A rozšíření ji rozhodně sluší.
Zároveň hra umí být velmi tvrdá a krutá – umřete v ní, ani se nenadějete. První medicínou bylo hraní v příběhovém módu, který hru o něco zjednodušuje ve prospěch hráčů.
V případě častého umírání jsme si drobně upravili pravidla a neresetovali celou kapitolu, ale vraceli se jen o malý kousek zpět před daný osudný boj. Přece jenom pro nás byla důležitější příběhová linka než to, že nám zrovna nevyšly karty v průběhu soubojů. Soubojový systém je do značné míry založený na náhodě a hodně záleží na tom, v jakém pořadí vám přijdou karty z balíčku. Někdy je výhra jednoduchá, jindy prostě nemáte šanci.
Rozšíření Věky minulé a budoucí rozhodně doporučuji všem vlastníkům základu. Obzvlášť pokud si první příběh náležitě užívali. Dostanou se do nových končin a odhalí nové příběhy. Jen myslete na to, že vás příběh dokáže dokonale pohltit a budete chtít víc a víc. Takže si hraní naplánujte dostatečně dopředu a rozvrhněte do několika sezení. Hra to prostě potřebuje.
Pěkná recenze, díky za ni.
Comanchería s insertem
Akt. cena: 1400 Kč
Končí za: 16 hodin