Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Frédéric Guérard |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 8 obchodů (cca 989–1009 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Hyman | 14.12.2020 | 4
Desáté výročí konce Velké války… Každé rozhodnutí moudrých a charismatických vůdců je přijímáno s radostí a všeobecným nadšením. Státy Noramu si připomínají putování jejich tankových armád, kterými „jemně“ zabezpečili své svobodné a šťastné občany. Panafrická Unie pěje chválu na své kryokonzervativní technologie a konečně Federace Asie je hrdá na to, že se konečně dostala do středu Země. Jaký to úžasný svět….
Rozšiřujte svoji říši rychleji a efektivněji než vaši konkurenti ve hře s jednoduchým engine buildingem podpořené draftováním. Pokud máte k dispozici KS edici, najdete dvě „Heritage“ kampaně. Popis inzeruje jejich znovuhratelnost a zároveň přínos v podobě dalšího herního obsahu.
KS edice se skrývá v překvapivě veliké krabici. Po rozbalení jsem zjistil důvod – hra obsahuje také speciální boxy nejen na všechny komponenty základní hry, ale také pro dvě kampaně.
Pokud zde zmiňuji exkluzivní balení, musím zmínit také 5 průhledných mističek na základní zdroje (ty jsou představovány kostičkami standardní velikost o pěti různých barvách). Tyto kalíšky umožňují hezky pracovat se zdroji a zpříjemňují jejich management během hry. Bohužel již není k dispozici nějaký pořadač pro šestý zdroj – krystalium (červená kostička). Toto ale inzerováno během KS kampaně nebylo… takže to je vlastně jenom neopodstatněný postesk.
Nejpodstatnější částí hry jsou karty – ty je možné ochránit v obalech o rozměrech 65×100 mm. Kvalita karet je na vysoké úrovni a během našeho hraní jsem nepocítil potřebu tyto obaly používat a to jak po odehrání desítek samostatných her, tak také po dokončení obou kampaní.
Žetony finančníků a generálů a herní deska společně s dalším přidaným materiálem jsou ze silného kartonu. Jejich velikost je dostatečná a poskytují vše podstatné pro vlastní hru.
Pár slov ke kampaním. Budu si dávat pozor na jakékoli spoilery, takže v klidu můžete číst dál i vy, kteří si chcete užít překvapení. Jak jsem výše zmínil, krabice obsahuje 2 kampaně: modré krabičky s názvem War or Peace a fialové krabičky jménem Leisure & Decadence. Jedná se zde vlastně o několik boxů různých velikostí a právě tato rozmařilost sebou přináší nutnost mít velkou krabici. Je otázkou, zda by jiné řešení insertu nebylo vhodnější. Ocenil bych zvláštní krabici pro základní hru a kampaně v samostatné boxu. Pokud si chci užít pouze základ, je velká krabice, obsahující vše, na obtíž.
Vlastní kampaně mají nádech „legacy“, kde ale nic neničíte. Spíše řešíte objevování a rozhodování se v průběhu kampaně, na jakou stranu se v konečném efektu přikloníte. Po dohrání kampaní tak do standardní hry přidáte další karty a komponenty. Tím si můžete dále okořenit standardní hraní. V rozšiřování a přidávání komponent a pravidel exceluje druhá (fialová) kampaň.
V komentářích k této hře (na různých herních serverech) jsem registroval její přirovnávání k legendárním 7 Divům světa (autora Antoine Bauza). To pravděpodobně z toho důvodu, že je zde také použit mechanismus draftování karet. Pocitově vám ještě mohou některé aspekty této hry připadat podobné také Splendoru – zde ale zase chybí dříve zmíněné draftování karet a It's a Wonderful World je hra daleko strategičtější a o mnoho zábavnější.
A teď již k vlastní hře. Před započetím si každý z hráčů zvolí říši, za kterou bude hrát. Ta je reprezentována speciální kartou (kartou impéria). Tu si hráči vyloží před sebe na stůl. Mohou se dohodnout, zda budou hrát symetrickou stranu a nebo (pokročilejší) asymetrickou, která již dává každé frakci jinou sadu zdrojů do začátku a navíc částečně předurčí strategii.
Herní plocha každého hráče je virtuálně rozdělena na na následující oblasti:
Každá partie je hrána na 4 kola, kde každé z těchto kol je složeno z následujících tří fází: Draft, Plánování a Produkce.
Jde o klasický draft, kde si ze sedmi rozdaných karet rozvoje hráči vyberou jedinou a zbytek pošlou svému partnerovi (a to buď po levé a nebo po pravé ruce v závislosti na herním kole). Zvolenou kartu položí před sebe do své draftovací oblasti. Ze šesti karet, které jim předá protivník, si opět zvolí jednu a toto se opakuje tak dlouho, než je takto vyměněno všech sedm karet.
Tu provádějí všichni hráči najednou (paralelně) a je zde nutné činit tato rozhodnutí:
Cílem této fáze je zpracovat všechny nadraftované karty. Na herní ploše to znamená vyprázdnit draftovací oblast.
Smyslem této fáze je zisk jednotlivých zdrojů z karet postavených a přiřazených do hráčova impéria a to v pořadí, které udává centrální deska.
Kdykoli je získán jakýkoliv zdroj, musí být okamžitě umístěn na kartu rozvoje (která se nachází ve stavební oblasti ). To platí pro všechny zdroje s výjimkou krystalia (červená kostička). Ta se chová jako „žolíkový“ zdroj a ten je navíc možné přenášet mezi koly…
Pokud se hráči podaří vyplnit všechny požadované zdroje na kartě rozvoje (toho času se nacházející ve stavební oblasti), je tato karta tzv. postavena – tj. zdroje jsou z ní přesunuty do společné zásoby a vlastní karta je začleněna do hráčovy říše (položí se na kartu imperia). Zde pak generuje to, proč ji hráč vlastně budoval – zdroje, vítězné body atp.
Hra je ukončena po dohrání všech fází ve čtvrtém kole. Kdo nasbíral nejvíce bodů (má nejlepší impérium) a vyhrál.
Téma: Může se zdát, že hra postrádá téma a hraní se smrskne na honbu za zdroji. Je vám jedno, zda vynalézáte super sonar a nebo stavíte centrum propagandy… V základní hře to tak je. Ale KS „Heritage“ kampaně toto mění. Přinášejí jednoduchý příběh a otevírání zalepených obálek. To je zábava. Navíc po dohrání kampaně některé z těchto karet zůstávají v balíčku a můžete s nimi hrát i samostatné hry. A nejedná se pouze o karty, ale také o nové mechaniky – a to zejména z kampaně Leisure & Decadence.
Interakce mezi hráči: Vzájemné posílání karet rozvoje obsahuje ze své podstaty vzájemnou interakci. Efektivní to je v okamžiku, kdy stačíte sledovat, po čem protihráči touží. Můžete jim takto dost zavařit. Vidíte např., že protihráč generuje hodně modrých zdrojů. Vy takovou kartu máte. Sice se vám hodit nemusí, ale můžete ji proměnit za jeden malý bonus (za recyklaci), který pak využijete ke stavbě vašeho impéria. A škodič je na světě…
Pravidla: Jednoduchá a dobře vysvětlena s uvedením příkladů. Zároveň hru snadno naučíte i nové hráče.
Je to hra pro začátečníky? Ano i ne – je snadno pochopitelná, začátečníci si ji užijí. V prvních hrách ale zkušení hráči většinou začínajícím nedají šanci…
Zdá se vám 4 kola málo? Také mi to během první hry tak přišlo. Ale v posledním kole většinou máte k rozhodování tolik věcí, že mi už páté kolo přišlo zbytečné… Prostě 3 je málo a 5 je moc…
A kampaně? Byla to zábava. Je to stále ten samý mechanismus, ale okořeněný o další mechaniky (práce s aktivačními meeply, další zdroj a strategie podobná generálům a finančníků). Nebudu více prozrazovat, ale na závěr musím říci, že tyto dodatky posunuly strategii i ve standardní hře dále a hraní bez nich už si nedokážu představit.
Hyman
Moc pěkná recenze. Jen moc nerozumím této větě:
Zdroje (barevné kostičky) si hráči „nesyslí“, ale umisťují je na příslušné karty. Navíc pokud jim i přesto nějaké zdroje zbudou na konci kola, musí je odevzdávat do společné zásoby.
V pravidlech se píše, že kostky prostředků umístěné na kartu impéria si ponecháte i do dalších kol.
Pravidla
Pokud si pamatuju, je to tak, že je lze umístit na kartu impéria a ponechat, jen je už pak nelze zpětně dát na karty rozvoje. Na kartě impéria slouží jen na vytvoření 1 kostky "žolíka"
Re: pravidla
Je to jak píše @Arrion. Konkrétní přepočet je pět kostek zdrojů vyměníš za jedno krystalium (červená kostka) ...
Hyman
Já tomu rozumím, ale v pravidlech není psáno nic o tom, že na konci kola vracím zbylé zdroje do společné zásoby, tak jak jsi to napsal ty. Prostě po prvním kole mi zbydou 4 zdroje na kartě impéria a nikam je vracet nemusím.
To: Mitogar
Díky za upozornění - hráli jsme to blbě. Opraveno také v textu.
Díky
Na tuhle hru jsem náhodně narazil, tak se dostal i recenzi a vypadá to dobře! Mám rád civilizační hry (mám 7 divů duel, Inovaci nebo Civku), ale tohle se koukám hraje zase zcela jinak. Draftování mě baví v Marsu a přidává to možnost taktizovat, to je fajn. Pokud to je dobře hratelné ve dvou, tak o tom budu dost uvažovat, většinou totiž hrajeme se ženou.
- - -
Deskové, karetní, počítačové i mobilní hry, baví mě všechny.
Re: Jonash
Většinu her jsme odehráli buď ve třech a nebo ve čtyřech hráčích (první kampaň ve třech, druhou již ve čtyřech). Zkoušeli jsme i ve dvou a nebylo to špatný.
Pokud bys potřeboval více názorů, mrkni například zde:
- https://boardgamegeek.com/thread/2325696/two-players
- https://boardgamegeek.com/thread/2471714/99910-2-player-varient
Hyman
Hru mám od Vánoc, zatím tuším 4 partie se ženou ve dvou (3x se stranou A, jednou s Béčkem - které má na rozdíl od textu recenze sloužit až po pokročilejší hry, ač mi to taky přišlo zvláštní) a i dvakrát sólo mód, jednou v rámci "scénáře". A baví mě to hodně, z pilotních 3,5* jsem to dal až na 4,5* (ač těsně), i když mi tam chybí konflikt s protihráči, každý si hraje vlastně svoji hru. Ale i tak jsem už objednal rozšíření od Tlamy, ale schovám si jej (když vydržím!) až k narozkám za necelé dva měsíce.
- - -
Deskové, počítačové i mobilní hry, baví mě všechny.
Re: Jonash
Tak držím palce, ať vydržíš ... a ať se to pak líbí. A dej vědět, jestli tě rozšíření nezklamalo :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Nebe v plamenech - insert
Akt. cena: 170 Kč
Končí za: 11 dnů