Svatyně: Strážci věků – Krajiny úsvitu

xxxxxxxxoo hodnoceno 3x (Seznam vlastníků)

Svatyně: Strážci věků – Krajiny úsvitu - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Leonardo Romano
Rok vydání: 2021
Dostupnost: 13 obchodů (cca 420–459 CZK)
Sdílej: Facebook

Svatyně: Strážci věků alias Magic: The Gathering z Wishe, anebo ne?

Autor: Ellenar | 26.7.2024 | 5

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

V temném světě Elnerth soupeří mocné frakce o nadvládu, využívajíce sílu svých magických svatyní. Orlí národ Thannenů vedený Biralem se střetává s pouštními manipulátory mysli z Antaru pod vedením královny Vatep a přírodními staviteli Ganto, které vede Inash-Tet. Bitva o nadvládu začíná!

Svatyně: Strážci věků je karetní duelovkou, inspirovanou klasikou Magic: The Gathering. Ve hře se ujímáte jedné z odlišných šesti frakcí a vaším úkolem je zničit všechny soupeřovy svatyně, přičemž musíte ubránit ty své. Původně hra vyšla v rámci komunitního financování na Kickstarteru, kde bylo obsahem větší krabice všech šest národů, včetně playmatů. Nakladatelství Blackfire nám přineslo v češtině dvě varianty maloobchodní verze, Krajiny úsvitu a Krajiny Soumraku, z nichž každá obsahuje po třech frakcích z původní edice. Hra obsahuje i sólovou variantu.

 

Mikro-komponenty a působivé ilustrace

Celou hru dostanete v malé krabičce s poutavým obrázkem. Obsahem jsou kromě drobné knížečky s pravidly a tří balíčků hratelných frakcí i karty pro sólo hru, platýnko žetonů a několik čirých krystalů esence, které se využívají jako platidlo. Díky malému rozměru tedy není problém si balíček brát i na cesty, bohužel je však krabička pouze z obyčejného tvrdého papíru místo klasického kašírovaného kartonu a tudíž daleko více hrozí její pomačkání či všeobecné opotřebení během častého přenášení a otevírání. Další nevýhodou takto malého rozměru je fakt, že se do krabičky nevejdou karty v obalech, což u hry tohoto typu považuji jako zásadní nedostatek. Na druhou stranu jsou karty dostatečně tvrdé, což je bezesporu plus. Avšak u čistě karetní hry, kde se s kartami poměrně hodně manipuluje, bych i tak raději upřednostnil hrát s obaly. O místě pro uložení krystalů esence a drobných žetonů si potom už můžeme nechat pouze zdát a nezbude nejspíš jiné řešení, než je v pytlíku položit na samotný balíček. Žetony jsou – co se týče tloušťky i tvrdosti – vyrobené kvalitně, horší je to však s jejich velikostí. Ty (dle mého) nejvíce používané jsou totiž opravdu titěrné. To nejen usnadňuje jejich ztracení, což hraní na cestách úplně nenahrává, ale navíc se s nimi při hře ne úplně dobře manipuluje. Díky své zanedbatelné váze mají tendenci se lepit na prsty nebo samovolně cestovat i při sebemenším otřesu během partie na méně stabilním stole (hrát v exteriéru s hrozbou jiného stupně na Beaufortově stupnici, než bezvětří, jsem se neodvažoval riskovat). Třešničkou na dortu pro milovníky miniaturních domečků pro panenky je přibližně 40stránková knížečka pravidel o formátu jedné hrací karty. V té se bohužel nejen špatně listuje, ale i přes veškerou opatrnost začne zanedlouho vypouštět stránky. Ze zvědavosti jsem toto porovnával s kickstarterovou edicí ve velké krabici, kde tomu k mému překvapení bylo nejinak.

V kontrastu ke komplikacím díky velikosti některých komponent Svatyně: Strážci věků vše nadmíru vynahrazuje grafickým zpracováním. Kresby jsou vskutku nádherné a je vidět, že si s nimi ilustrátoři dali práci. Každá frakce má kromě vlastního barevného nádechu taktéž svůj vizuální styl. Modře laděná frakce orlích lidí Thannen, zelená přírodních stavitelů národa Ganto, či tajemná fialová magů Antaru připomínající Blízký východ dávají tušit, že autoři kromě herních mechanismů přemýšleli i nad reáliemi světa Elnerth, ve kterém se vše odehrává. Taktéž herní ikonografie je poměrně zřejmá, nijak neruší a do vizuálu hry příjemně zapadá.

 

Karty frakce Antar
Karty frakce Antar

 

Neznáme se odněkud?

Jak již bylo řečeno v úvodu, jádro hry se nápadně podobá legendární sběratelské karetce Richarda Garfieda Magic: The Gathering, ovšem s několika odlišnostmi (budu předpokládat, že každý deskoherní fanoušek o ní alespoň slyšel a se základním principem je obeznámen; pro úplnost však rozdíly oproti MTG budu uvádět v závorkách).

Úkolem je tedy zničit soupeři všechny čtyři jeho svatyně (MTG – udělit protihráči 20 bodů zranění). Toho docílíte ve svém tahu vyvoláváním monster, zde zvaných učedníci, které po zaplacení počtu krystalů esence uvedeného na kartě učeníka vyložíte z ruky na stůl. Krystaly esence jsou zde univerzálním platidlem, jejichž pevný počet vždy získáte na začátku svého tahu (MTG používá speciální karty zemí, jejichž vyčerpáním získáte platidlo – manu – jedné z pěti různých barev). Bytosti se vykládají vždy vyčerpané, tzn. že v daném kole ještě nemůžou provést žádnou akci, a umísťují se do útočné či obrané linie, podle volby hráče. Nevyčerpané jednotky v útočné linii na konci kola vždy automaticky zaútočí a jsou taktéž bez možnosti volby bráněny učedníky v obrané linii protivníka (MTG – neexistují linie, hráči vybírají útočníky i obránce). Vše se navíc odehrává ve čtyřech sloupcích (MTG – neexistují ani sloupce), což mi zase evokuje inspiraci MOBA hrami typu DotA či League of Legends. Vyhodnocování obrany probíhá stejně jako v MTG, tj. vzájemným porovnáním hodnot útoků proti životům jednotek a jejich odstraněním v případě, že v daném kole obdržely zranění rovné jejich počtu životů. Jestliže však nemá útočníka v daném sloupci kdo bránit, udělí zranění soupeřově svatyni v příslušném sloupci. Jakmile svatyně ztratí všechny své životy, je zničena a odstraněna ze hry. Na konci kola si hráč dobere do čtyř karet, připraví všechny své bytosti a nyní je na tahu oponent. Jakmile některý z hráčů přijde o všechny své svatyně, prohrál. Každá svatyně má navíc svou pasivní schopnost, která se aktivuje po odehrání určitého počtu kol. Ve hře jsou ještě karty typu rituál, které lze také hrát ve svém tahu. Na rozdíl od učedníků se nevykládají a mají jednorázový efekt (MTG – různých druhů karet se specifickými pravidly existuje daleko více). Navíc má každý z hráčů ještě kartu vůdce, která není zamíchaná v hracím balíčku a je dostupná k vyvolání do hry kdykoli (MTG – stejně jako svatyně, ani vůdci se zde nevyskytují). Jedná se o silnější bytost, která navíc po svém vyřazení ze hry poskytuje trvalou pasivní schopnost.

Rozdílu a odlišných nuancí je zde oproti Magic: The Gathering samozřejmě více, pokusil jsem se popsat ty hlavní, co se týče herní stránky. Všeobecně je Svatyně: Strážci věků jednodušší, přímočařejší, ve hře není tolik typů karet, herních fází, odlišných schopností a různých pravidel. Ten nejmarkantnější rozdíl je ale především v ceně a odpadající nutnosti pořizovat hromady přídavných náhodných karet pro sestavení funkčního herního balíku (i přestože v MTG existují předpřipravené funkční balíčky, ale všichni víme, jak to reálně s garfieldovou černou dírou na peníze reálně dopadá). Ačkoli nějaká malá možnost deck-buildingu zde je, v základu se jedná o tři připravené funkční balíky, a pro větší variabilitu lze přikoupit ještě druhé balení Krajiny Soumraku. Netvrdím však, že by Svatyně dokázala plnohodnotně nahradit sběratelské hry – prakticky nekonečnou variabilitu, napětí a radost či zklamání při otevírání boosterů, případnou investiční hodnotu, účast na turnajích či samotnou herní komunitu. Jsou to zkrátka odlišné světy se svými plusy i mínusy.

Herní jednoduchost rozhodně neubírá na zábavě. Pravidla jsou přímá, srozumitelná, mechanismy dobře fungují a hra celkově poměrně rychle odsýpá. Zde uznávám, že mi mohla pomoct i obeznámenost s Magicem. Fáze kola ihned přejdou do krve a schopností bytostí je pár, takže jejich ikonografie se taktéž pamatuje snadno a kdyby ne, každý hráč má vlastní pomocnou kartu, která vše shrnuje. Velice důležité také je, že frakce jsou (vzhledem k mým dosavadním zkušenostem) velice dobře vyvážené a všechny partie v libovolné kombinaci skončily velice těsně. Určitě je zde jistý poměr náhody, ale rozhodující je především strategie a předpovídání akcí soupeře. Ve všech těchto ohledech prostě není hře dvou hráčů co vytknout.

 

Svatyně frakce Ganto
Svatyně frakce Ganto

 

Máte i solo variantu? A mohla bych ji vidět?

Jak jsou Strážci věků v duelu hrou pravidlově jasnou, jednoduchou a fungující, tak při sólo hře jsem měl přesně opačný pocit. Přednostně by bylo fér uvést, že nejsem příznivcem solitérního deskohraní. Přesto ve variantě pro jednoho vidím zcela očividné nedostatky, a to dost zásadní. V ní je cílem automatickému protihráči zničit všechny Uzly a Kazitele, což je obdoba hráčových svatyní a vůdce, nebo vydržet, než vyčerpá svůj dobírací balíček.

Už samotná příprava hry není tak intuitivní a řešil jsem během ní otázky, které zůstaly nezodpovězeny. S klidem prominu překladateli, že se najednou v přípravě hry objeví pravděpodobně dřívější překlad hlavního protivníka (Kazitel vs. Korupčník), který lze následně dovodit z kontextu a obrázku. Ale nikde jsem již nedohledal, zda speciální silnější jednotka, Konstrukt, přijde do hry během přípravy vyčerpaná nebo připravená – druhá možnost by vzhledem k začínajícímu tahu protivníka znamenala hned v prvním kole zásah do hráčovy svatyně, bez jakékoli možnosti protiakce. Ani to, zda si hráč prvního Konstrukta, který přijde při přípravě do hry z balíčku umístěného lícem dolů, skutečně vybírá nebo vyloží toho nahoře. Během samotného hraní se to bohužel nezlepší, spíše naopak. Často jsem v malinké knížečce dohledával, jak postupovat při obsluze hry. Navíc mi přišlo, že sólo varianta nebyla řádně otestována se všemi frakcemi a narazil jsem na schopnosti, které v duelu fungují bez problému, ale při hře s automatickým protivníkem jsem si s nimi nevěděl rady. Například, co se děje při vracení karet protivníkovi do ruky, když žádnou nemá – vrací se navrch balíčku? Jdou ze hry? Regenerují se Konstruktům životy na konci každého kola, tak jako ostatním jednotkám? Drtivou většinu těchto nedostatků si hra nese už z anglického originálu.

Upřímně jsem si opakované testování solitéru vskutku protrpěl. Celou dobu jsem se nemohl zbavit pocitu, že celá varianta pro jednoho je jen narychlo namontovaná v rámci současného trendu solo hraní, a to kvůli získání více podporovatelů pro zafinancování vzniku hry.

 

Privátní: hra (2).jpg
Možný průběh souboje balíčku Thannen a Ganto

 

Strážci věků na věky nebo do řeky?

Svatyně: Strážci věků celkově dostojí tomu, co o nich vypoví první dojem po rozbalení. Dovolím si tvrdit, že roli mnohonásobně levnější a přesto komplexní, fungující a zábavné alternativy duelových sběratelských karetních her plní na výbornou (se všemi zmíněnými důsledky z toho plynoucími). Vzhledem k celkové ceně a kvalitě samotných karet tvořících gró celé hry se dají odpustit ostatní produkční nedostatky, které nesou krabička, pravidla i žetony. Naopak, pokud to s ní myslíte vážně, hra přímo vybízí k lehkému produkčnímu ladění – umístění Krajin soumraku i úsvitu do společné krabice s přihrádkami, obalení karet a vytvoření lepších žetonů či počítadel. Pokud vás hra bude bavit, věřím že s neustálým točením tří národů si nevystačíte a pořízení obou balíčků bude na místě, celková cena je i tak velice příjemná. Trochu nechápu záměr původního vydavatele rozdělit celou hru do dvou krabiček po třech frakcích. Bez kickstarterové verze s luxusní krabicí a hráčskými podložkami se obejít dá, ale daleko více by jí slušela společná krabice.

Jestliže se po Strážcích věků rozhlížíte čistě kvůli sólovému zážitku, v tomto případě bych se jim jednoduše vyhnul obloukem.

V této nekončící válce se zrodí noví hrdinové, formující budoucnost tohoto tajemného světa. Navzdory vyčerpávajícím bojům zůstává osud Elnerthu nejistý...

Shrnutí hodnocení hry

  • kvalitní alternativa ke sběratelským duelovkám
  • velice vyrovnané frakce
  • ilustrace
  • kvalita karet
  • cena

 

  • celá hra je rozdělená do dvou samostatných balíčků
  • nedotažený sólo mód
  • drobné žetony a knížečka pravidel
  • do krabičky se nevlezou obalené karty
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Já mám svoji recenzi na Krajiny soumraku rozepsanou, v některých věcech se shodneme, v jiných ne, snad ji brzo dopíšu a taky pustím ven :) Můžeme se pak pobavit, jak moc herní zážitek ovlivňuje to, jaké frakce jsou v jednotlivých balíčcích k dispozici.

A btw. ještě dotaz k těm KS pravidlům – pochopil jsem správně, že i tam je ten sešitek takový salát?

Jo a taky mi chybí trochu info k těm jednotlivým frakcím – mají třeba nějaké nosné téma z hlediska mechanik?

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB a REXher

26.7.2024 12:02:12 | Upraveno autorem (porovnej)

@Kew

Ohledně knížečky pravidel - salát se z toho stane až po chvilce používání. Jinak ano, i v KS verzi je mikro-knížka:
https://boardgamegeek.com/image/6380489/sanctuary-the-keepers-era

FRAKCE

Ano, herní specializace mají, předpokládám, že v tvé polovině hry je tomu nejinak:

  • Thannen (modrý orlí) - přesunování bytostí, hodně bytostí může útočit hned po vyložení
  • Antar (fialový pouštní) - zaměřuje se na vyčerpávání bytostí soupeře
  • Ganto (zelený přírodní) - oprava svatyní, jedna ze svatyní může útočit přímo na svatyně soupeře

---------------------------------------------------
správce katalogu her, vydavatelů a autorů

28.7.2024 00:27:21

Vybíráme z Bazaru

Root cz komplet
Root cz komplet
Akt. cena: 9000 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas