Vypadalo to tak nadějně! Největší objev jeskynního systému v celé Evropě. Něco takového ještě svět neviděl. A pak se to stalo. Propadli jsme se do tmy. Všude kamení a mraky prachu. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Ale jsme tu uvězněni - cesta na povrch, kterou jsme sem přišli, je zavalena. Musíme najít jiný východ. A to rychle - dochází nám baterie v našich svítilnách a navíc mám mrazivý pocit, že zde vážně nejsme sami...
Ve hře Sub Terra se hráči vžívají do rolí jeskyňářů, kteří při průzkumu neznámého jeskynního komplexu zůstanou uvězněni uprostřed zavalené jeskyně a musejí nalézt cestu ven, než jim dojde čas, který je neúprosně odměřován kartami. Po cestě prozkoumávají jednotlivé části jeskyně a čelí nástrahám, které tu na ně čekají. Snadnější zvládnutí těchto nástrah je možné díky využívání jednotlivých unikátních schopností, které každá z postav má. Hráči zvítězí, pokud se jim podaří nalézt cestu zpět - na povrch.
Příprava hry:
Každý z hráčů si vybere svého jeskyňáře (podle počtu hráčů může jeden hráč ovládat i víc než jednoho). Do středu stolu se umístí počáteční díl jeskyně. Poté se připraví balíček karet nebezpečí a dílky jeskyně, které se budou postupně prozkoumávat a přikládat k již odhaleným částem. Východ z jeskyně je zařazen mezi posledními pěti dílky, takže jeskyňáře čeká dlouhá cesta.
Průběh hry:
Hra se skládá z jednotlivých opakujících se kol, v každém pak proběhnou následující fáze:
- Akční fáze: Každý jeskyňář může ve svém tahu provést 2 akce:
- Odhalení sousedního pole
- Pohyb na sousední odhalené pole
- Průzkum - pohyb na neodhalené pole mapy; záchranář však riskuje, že vstoupí na pole, kde se může zranit
- Běh přes tři odhalené pole (2 akce)
- Léčení jednoho zranění - sebe nebo jeskyňáře na stejném poli (2 akce)
- Plavání - pohyb přes zaplavené pole (2 akce)
- Průlez zúženou jeskyní (2 akce)
- Kopání - odkope zával, který blokuje jeskyni (2 akce)
- Natažení lana přes římsu a tím umožní průchod; k položení dojde po úspěšném testu dovedností (2 akce)
- Ukrytí se před děsy v jeskyni; je opět nutné uspět v testu dovedností (2 akce)
- Pohyb děsů: V této fázi se děsové, číhající v jeskyni, pohnou směrem k nejbližšímu jeskyňáři (který není ukrytý). Pokud děs dojde na stejné pole jako jeskyňář, tak ten ztrácí všechny své životy a upadá do bezvědomí.
- Fáze nebezpečí: Hráči si tahají vrchní kartu z balíčku karet nebezpečí, kterou hned vyřeší. Nebezpečí, která na jeskyňáře čekají, jsou následovná:
- Otřesy - všichni jeskyňáři musejí projít testem dovedností, jinak ztrácí jeden život.
- Záplavy - na vyznačených místech se objeví voda, přes kterou je nutné proplavat. Pokud se na daném poli v době záplavy nachází i jeskyňář, tak ztrácí 1 život.
- Plyn - v jeskyni se na vyznačených polích objeví plyn. Všichni jeskyňáři, kteří se na těchto polích nacházejí utrpí dvě zranění a také vstup na tato pole v daném kole způsobí dvě zranění. Plyn na konci kola zmizí.
- Zával - hod kostkou ukáže, na kterých polích nastal zával. Všichni jeskyňáři na těchto polích utrpí 3 zranění. Zával je poté možné odstranit pomocí akce kopání.
- Zděšení - všichni děsové v jeskyni se pohnou směrem k nejbližšímu jeskyňáři a navíc se v jeskyni objeví další děs.
- Závěrečná fáze: V této fázi je předán žetonu prvního hráče dalšímu hráči po levici.
Bezvědomí: Jeskyňář nemůže zemřít, ale může upadnout do bezvědomí. K jeho probrání je potřeba jiný hráč, který na něj použije akci léčení.
Test dovedností: Ve hře je častokrát použit test dovedností. Ten probíhá pomocí kostky: hod 4+ znamená úspěch, hod 1-3 pak neúspěch.
Konec hry:
Hra končí, pokud jeskyňáři včas objevili východ a dostali se bezpečně na povrch. Pokud však hráči zanechali v podzemí tři a více jeskyňářů, prohrávají. Hra také končí, pokud dojde balíček karet nebezpečí - znamená to, že čas vypršel, baterie došly a jeskyňáři zůstavají dole v černočerné tmě napospas číhajícím děsům.