Stromová společnost

xxxxxxxxoo hodnoceno 7x (Seznam vlastníků)

Stromová společnost - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 45 min (reálná data)
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Brett J. Gilbert
Matthew Dunstan
Rok vydání: 2024
Dostupnost: 14 obchodů (cca 669–739 CZK)
Sdílej: Facebook

Výstavba stromových domečků pro pokročilé (i začátečníky)

Autor: Azz | 16.12.2024 | 3

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Vybudujeme nová města! Krásná a vzkvétající ve větvích stromů. Ale který ze slavných stavitelů to zvládne nejlépe? To ukáže až čas. Tedy, vzhůru do práce!

Stromová společnost přináší na stůl rodinné euro s krátkou herní dobou a klasickou budovatelskou tématikou ve stromovém hávu.

Privátní: Titulka.png
Titulní strana (foto: Asmodee Czech Republic)

 

Co se skrývá ve větvích

Pod víkem naleznete dva balíčky karet – ovoce a karty cechů (budov) pro 6 frakcí. Dále papírovou desku tržiště a desky jednotlivých hráčů, dřevěné žetony mincí a kartonové truhličky, pro každého hráče jednu. Potěšily mne hlavně dřevěné žetony mincí. Manipulace i celkový pocit je rozhodně lepší než u mincí z kartonu. Navíc ke stromové tématice se dřevěné mince moc pěkně hodí. Kartonové truhličky na mince jsou také příjemnou záležitostí. Ve hře dávají smysl, a ačkoliv by hra fungovala i bez nich, jejich přítomnost je herně příjemná.

Zastavím se ještě u celkového vizuálního zpracování hry. Karty ovoce a mince dodávají hře na stole barevnost, ale jinak je hra taková poměrně unylá. Dělají to hlavně karty budov, které jsou klíčovou komponentou hry. Jejich ilustrace by snad nemohly být méně výrazné. Kresby domečků, které jsou si i při bližším pohledu docela podobné, jsou sice pěkné, ale absolutně nevýrazné.

Privátní: žetony a destičky.png
Žetony a destičky (foto: Asmodee Czech Republic)

 

Příprava hry

Hra je připravena docela rychle – v podstatě jde jen o nachystání dvou balíčků karet a rozdání 3 karet ovoce hráčům. Nachystáno máte tak za 5 minut, což hodnotím velice pozitivně. Za zmínku určitě stojí, že v každé hře si hráči zvolí, které 4 balíčky cechů z celkových 6 použijí. Hra tímto nabírá poměrně velkou variabilitu.

Stromová společnost má lehce rozdílnou přípravu podle počtu hráčů, co se týče nabídky karet ovoce. Díky tomu se vyrovnávají odchylky v počtu hráčů. To je důležité pro získávání peněz, ale o tom až za chvíli.

 

Jak se hra hraje

Pravidlově je hra poměrně jednoduchá. To naznačuje již samotný sešit pravidel, který má všeho všudy 8 stran i s titulní stránkou a vysvětlivkami na konci. Ve svém tahu hráč provede následující 3 akce:

  • Prodej
  • Nákup/vylepšení budov
  • Úklid

Ve fázi prodeje získává hráč peníze tak, že vybere jednu ze svých karet ovoce k prodeji a dostane tolik peněz, kolik karet daného ovoce má před sebou on a ostatní hráči. Svoji kartu na konci tahu odhodí, ostatním zůstává. Zvolená karta ovoce může přinášet ještě dodatečné efekty, které může hráč vyhodnotit, jako například další prodej nebo sleva na nákup budovy.

V rámci akce nákupů může hráč pořídit budovu z nabídky nebo vylepšit svoji stávající budovu na vyšší úroveň. Počet těchto akcí je limitován pouze kapitálem hráče. Většina budov při pořízení nebo povýšení přináší opět nějaký efekt, který hráč může vyhodnotit. Pokud povýší budovu na úroveň tři, odsouvá kartu do oblasti postavených budov. Tím se mu uvolní pozice pro stavbu další budovy, jelikož v jednu chvíli může mít rozestavěné maximálně 3. Budovy, ať již dokončené nebo rozestavěné, zároveň přináší vítězné body.

V rámci třetí akce dochází k úklidu a přípravě na další kolo. Hráč odhodí prodané karty ovoce a smí si ponechat ve svém měšci maximálně 2 peníze. Poté přesune případné získané peníze z truhly do měšce a dobere si jednu libovolnou kartu ovoce z nabídky. Následně již jen doplní vykoupené budovy na tržišti novými z balíčku. Stejně tak doplní nabídku ovoce. Následuje další hráč se svými akcemi.

Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů získá 6 symbolů šestiúhelníku na svých dokončených budovách. Některé budovy přináší více než jeden symbol. Následně se zahraje ještě jedno celé kolo a sečtou se body.

 

Privátní: Partie 4.png
Rozehraná partie (foto: Asmodee Czech Republic)

 

Něco málo k pravidlům

Princip je jednoduchý, ale pravidla by snesla trochu konkrétnější zpracování. Nebylo mi jasné, jestli hra končí ve chvíli, kdy jeden hráč nasbírá 6 stejných symbolů cechů, nebo 6 jakýchkoliv. Krom toho, že jsem odpověď na internetu nedohledal, jsem narazil na další dotazy od jiných hráčů, kde jsem již zase zvládl odpovědět já, ale spíše jsem odhadoval na základě zkušenosti.
Odpověď na svou otázku jsem vydedukoval z průběhu hry, kdy by zisk 6 stejných symbolů trval o dost déle, a hra by se protáhla dost nad uvedený herní čas. Proto hrajeme na 6 různých, ale vlastně nevím, jestli je to správně, jen mi to tak dává smysl.

 

A jaká hra je?

Stromová společnost představuje docela příjemné menší euro s jednoduchým principem. Tam je určitě silná stránka celé hry. Rychle vysvětlená pravidla a rychlá příprava umožňují hru použít i jako trochu delší filler mezi většími hrami. Stromová společnost není složitá ani pro méně zkušené hráče, nicméně neurazí ani ty ostřílené. Podívejme se na některé výraznější části.

Získávání zdrojů

Zajímavý a poměrně chytlavý je princip získávání peněz. Hráč musí kalkulovat s tím, jaké ovoce si nabere na konci tahu tak, aby neumožnil ostatním hráčům získávat moc peněz, ale zase aby on sám nabral dostatek v dalším tahu. Není to extrémně těžké plánování, ale určitě příjemné. Do toho vstupuje ještě faktor dodatečných akcí prodaného ovoce. Někdy vezme hráč kartu, která sice přinese méně peněz v jednom kole, ale může pomoci do dalšího. Vše je pochopitelně trochu proměnlivé v závislosti na náhodě nabídky pro další hráče. Kalkulovat se tu ovšem celkem slušně dá. 

Co je slabší stránkou tohoto principu je, když se jednomu hráči stane, že na něj zbývá ovoce, které ostatní hráči nemají. A takové partie jsme zažili. Pro takového hráče je pak těžké hrát a vytvářet synergie s ostatními, což je poněkud deprimující. Pořád se takový hráč dostává do hry, ale jeho tempo nákupu a vylepšování může být klidně poloviční, a těžce tak zaostává. Je tu tedy velký faktor náhody. Celkově se mi ale tento princip líbí. Je jednoduchý a dynamický.

Příprava balíčku budov

Jak bylo zmíněno na začátku, Stromová společnost obsahuje 6 různých balíčků karet cechů (typů budov). Pro partii se vybírají 4, které se do sebe zamíchají a vytváří tak nabídku. To dává velice slušnou variabilitu v celkovém počtu 15 různých kombinací. 

Pro první partii je doporučena sestava specifických 4 balíčků, dále už je vše na uvážení hráčů, jakou kombinaci zvolí. Balíčky se od sebe poměrně liší schopnostmi karet a jejich bodovým přínosem. Zatímco některé karty jsou levnější a slouží spíše k rozvoji a zisku zdrojů, jiné jsou dražší s vyšším bodovým ziskem. Jeden z cechů dokonce přináší mechaniku ničení jiných hráčových karet, aby mohl hráč stavět/vylepšovat budovy. Na vhodné kombinaci balíčků tedy docela záleží a úplně nedoporučuji kombinaci, kde jsou hlavně dražší karty. To může hru poměrně zpomalit, hlavně v úvodu, což kazí herní prožitek. Celkově ale možnosti kombinací nabízí příjemnou znovuhratelnost a rozmanitost. 

Privátní: Karty budov I.png
Typy budov (foto: Asmodee Czech Republic)

 

Privátní: Karty budov II.png
Typy budov (foto: Asmodee Czech Republic)

 

Stavba a vylepšení

Nyní již k samotné mechanice stavění a vylepšování budov, které průběžně přinášejí další akce do tahu hráče. Na začátku hry jde o poměrně jednoduchý princip. Postupem času, kdy již hráči mají více budov, se mohou jednotlivé akce mezi sebou pěkně řetězit. Ve zkratce: hráč koupí budovu, provede její akci a využije řetězení akcí k dalším nákupům a vylepšením, případně zisku dalších karet ovoce.

Když se to pěkně potká, mohou hráči provést několik nákupů a vylepšení za jedno kolo. A když se to pěkně potká všem, postupují obdobně i ostatní hráči a celá hra má pěkný spád a dobře odsýpá. Ovšem toto všechno záleží na nabídce budov. Pokud se to nepotká dobře a v nabídce jsou ze startu drahé budovy s minimem akcí (sice za dost bodů, ale co s tím, když na ně nikdo nemá), hra se umí pěkně vléct. Byli jsme v situacích, kdy jsme několik kol všichni čekali, abychom mohli provést jednu stavbu, a pak zase několik kol čekali.

V takové chvíli jsme se zacyklili v kruhu: naberte peníze, abyste si mohli nechat maximum (tedy 2) do dalšího kola, zbytek propadá. V dalším kole se vám povede vložit 2 peníze do truhly, víc nenaděláte nic a zbytek peněz propadá. Následující kolo zahrajete slevu na stavbu (pokud ji máte), využijete uspořené peníze a stavíte budovu. Jenže ta nemá efekt, takže se řetězení nekoná a další budova, která přijde, je v obdobném ražení, tedy drahá bez dalších/dobrých akcí. A jedete celé kolečko na novo. Možná vám zbudou 2 peníze, tak se celé to trochu zkrátí, ale moc uspokojivé to není. A obdobně jsou na tom i protihráči, takže se v podobném duchu může partie vléct všem několik kol. Ano, existuje možnost odstranit karty z nabídky pomocí akce ovoce, ale tím s největší pravděpodobností nahrajete i ostatním, takže se vám do takové akce asi úplně nechce. Navíc pořád s rizikem, že přijdou zase jen nové drahé budovy.

Vše tedy hodně záleží na náhodě, jaké budovy přijdou do nabídky. Principu hry to nevadí, protože jsou na tom všichni hráči +/– stejně, ale celkovému hernímu prožitku taková situace nepřidává. 

U systému budov a jejich akcí se ještě zdržím. Pokud odhlédnu od utahanějších her popsaných výše, dostanete poměrně zajímavý princip, který bych nazval mini-engine building. To „mini“ je důležité, protože si vybudujete nějaké pěkné kombo v rámci nákupu/vylepšování budov, ale jejich užitím pokračujete v jejich výstavbě, takže vám nejspíše brzy odejdou do sekce postavených budov. Je důležité vše dobře načasovat. Zároveň některé karty mají trvalý efekt, pokud jsou postavené na určité úrovni, a přináší například dodatečné peníze. Na druhou stranu ale blokují místo pro výstavbu (maximálně 3 karty ve výstavbě). Hráč tak opět musí dobře zvážit, jak dlouho takovou kartu držet rozestavěnou, aby maximalizoval její efekt. 

 

Celkové hodnocení

Stromová společnost je takové příjemné malé (skoro střední) euro. Má pěkné a neotřelé mechaniky, velkou variabilitu a pokud nemají hráči smůlu na drahé karty na startu, tak velice příjemně odsýpá. Partie ve 4 hráčích se dá vměstnat do hodiny a svým principem je vhodná i pro méně zkušené hráče. Tématicky moc nenadchne, ale mechanicky funguje pěkně, a to je to hlavní. Pokud dáváte přednost rychlejším ekonomickým hrám před složitými a komplexními eury, mohu Stromovou společnost doporučit.

  • Mechanika zisku peněz s ohledem na karty ostatních hráčů
  • Řetězení akcí budov se dá pěkně naplánovat.
  • Velká variabilita v poměrně malé krabici
  • Dřevěné mince a krabičky na odkládání působí dobře.
  • Pokud se sejdou na startu drahé karty, hru to neúměrně natahuje, což je dost nuda.
  • Grafické zpracování karet budov je fádní, tématicky hra moc nezaujme.
  • Pravidla by mohla být jasnější.
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Detektiv: Po stopách zločinu
Detektiv: Po stopách zločinu
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas