-"Do toho domu, už nikdy nepáchnu! Osliznutí bych rozdýchala, chřestění kostí taky, ale to, že se tam prohání 20 let mrtvá babiččina Micinka za tisícem průsvitných myšek...
-"Hele, tak tam pošli Igora, toho se bojí i strašidla."
-"To už jsem zkusila, vrátil se s brekem, že mu nějaký skautík nutil sušenky!"
Strašidláci jsou rychlou a jednoduchou hrou Richarda Garfielda - autora her RoboRally, Magic: the Gathering nebo Vládce Tokia. Ve hře se hráči stanou dědici rodových sídel, ve kterých se to jen hemží Adamsovic příbuznými. Cílem hry je strašidláky z domu vyhnat. Komu se to povede jako prvnímu, vítězí.
Příprava hry
podle počtu hráčů dostane každý z nich 4-12 karet strašidláků do domu (balíčku) a 4 karty do ruky, zbylé karty tvoří kryptu.
Průběh hry
Hra se dělí na dvě části, které od sebe dělí půlnoc.
Před půlnocí
Hráč na tahu v ní volí z těchto možností:
- Vyložit 1-4 stejná strašidla z ruky lícem vzhůru na balíček - hřbitov - a dobrat si do 4 karet v ruce z krypty.
- Otočit jednu kartu z krypty.
- Vzít si všechny karty ze hřbitova do ruky.
Vyložit na hřbitov lze však jen strašidlo strašidelnější než to, které leží na vrcholu hřbitova - tedy strašidlo s větším nebo stejným číslem. Pokud má však hráč více stejných strašidel v ruce, může je vyložit všechna (tj. až 4) a hrát znovu. Pokud vyloží 4 stejná strašidla (nebo doloží do 4 stejných na vrchol hřbitova), odejdou všechna strašidla ze hřbitova se strašlivým kvílením do podsvětí (tj. mimo hru).
Při otočení karty z krypty, musí být strašidlo opět strašidelnější než to na vrcholu hřbitova, jinak si hráč vezme celý hřbitov do ruky.
Půlnoc odbije v okamžiku vyprázdnění krypty.
Po půlnoci
Hráči v ní mají tyto možnosti:
- Vyložit 1-4 stejná strašidla z ruky na hřbitov.
- Vzít si hřbitov do ruky.
- Otočit vrchní kartu ze svého domu.
Pro první dvě možnosti platí stejná pravidla jako před půlnocí, jen si už hráč nedobírá, protože krypta je prázdná.
Třetí možnost může hráč využít pouze tehdy, nemá-li v ruce žádné strašidlo. Pokud otočenou kartu nelze přiložit na hřbitov podle běžných pravidel, musí si hráč vzít celý hřbitov do ruky.
Konec hry
Hra končí, jakmile se jeden z hráčů zbaví strašidel z domu i z ruky. Tento hráč pak vydá strašidelný skřek a vítězí.
Zvláštní strašidla
Aby to nebylo tak jednoduché, jsou některá strašidla děsivá, jiná nebojácná a další prostě divná.
- Děsivá strašidla lze přebít jen jiným děsivým nebo nebojácným strašidlem (patří mezi ně např. Igor).
- Nebojácná strašidla naopak přebíjejí jakékoliv jiné, třeba takový skautík (Ahoj, Zombíku, nechceš sušenku?).
- Myška (první prostě divné strašidlo) mění směr hry, Kostěj vyžene všechna strašidla ze hřbitova do podsvětí a Mlžná dáma je sice "žolík" - lze ji hrát jako libovolné číslo - ale nikdy samostatně.