20. století ve vesmíru bylo ve znamení soupeření států – začalo to Sputnikem, pokračovalo Lajkou, J. Gagarinem a procházkou lidí po Měsíci. Byly vyslány sondy na okolní planety a některé i mimo Sluneční soustavu. Dobývání vesmíru v 21. století bude ve znamení spolupráce států s korporacemi. Nebo korporací samotných...
3.8.2092 Cestou na Ceres
Procyon Inc. prozkoumal asteroid Ceres a objevil velké množství těžitelných minerálů a vodní led. Díky naší výzvědné službě jsme se dozvěděli, že kvůli problémům v jejich docích na oběžné dráze Marsu nebude společnost schopna sestavit stavební flotilu dříve než za 6 měsíců. Moje flotila 6 stavitelských lodí dostala rozkaz změnit kurz směrem k Ceresu (cesta potrvá 8 měsíců) a provést zábor postavením funkční základny dle regule OSN5729-B. Firmu to bude stát kompenzační platbu Procyonu, ale naše vedení věří, že tato investice se brzy vrátí i s ohledem na splněnou zakázku OSN.
- Kapitánův deník lodi Nostalgie nekonečna pod vlajkou First Lunar Corporation
SpaceCorp: 2025-2300AD je strategická hra pro 1 až 4 hráče o zkoumání a dobývání vesmíru v průběhu 300 let. Během 3 věků budou hráči vedené korporace průzkumem, rozvojem technologií a stavbou základen posouvat hranice lidského osídlení napříč Sluneční soustavou a blízkých hvězdných systémů. V sólové variantě hraje hráč proti korporaci řízené akčními kartami.
Příprava hry:
Rozloží se herní plán pro příslušný věk („Era“), hráči si vezmou hráčskou desku („HQ“), herní materiál (průzkumníci, základny, ukazatele zisku, genetiky a zjevení) a počáteční akční karty (chemický pohon, časovou kartu a dle počtu hráčů případně kartu z dobíracího balíčku). Balíček akčních karet pro příslušný věk se zamíchá a čtyři karty se vyloží na herní desku do příslušných pozic. Na bodovací/zakázkovou desku se umístí žetony zakázek a ukazatele zisku všech hráčů (na hodnotu 0). Prvním hráčem je zvolen největší „zírač“ na noční oblohu.
Průběh hry:
Hráči se střídají v tazích po směru hodinových ručiček, právě hrající hráč se označuje jako „aktivní hráč“. V průběhu svého tahu vyhodnotí hráč postupně všechny následující fáze:
- Provedení jedné akce (viz níže)
- Splnění zakázky
- Odměna protihráčů (dobrání karty z dobíracího balíčku)
- Volný pohyb průzkumníků
- Odhození karet hraných z ruky & doplnění nabídky karet
- Dobrání karty z dobíracího balíčku (pokud má hráč 4 či méně karet v ruce).
Přehled akcí:
- Výzkum: Hráč si dobere z balíčku a/nebo nabídky karet dle zahrané hodnoty (lze hrát pouze pokud má hráč v ruce 7 či méně karet).
- Pohyb: Umožňuje pohyb průzkumníků (kostek v barvě hráče) mezi lokacemi. Pohyb musí začít nebo skončit na lokaci obsahující základnu (v případě užití soupeřovy základny získá soupeř odměnu - 3. fáze tahu hráče). Cena je součtem startu, přistaní, překonaných hranic sektorů a gravitačního postihu.
- Průzkum: Lze provést v lokaci, kde se nachází průzkumník hráče a ještě nebyla prozkoumána. Po zaplaceni ceny za průzkum je tažen žeton průzkumu a trvale umístěn na příslušné pole průzkumu lokace. Zkoumající hráč obdrží bonus (pokud je na žetonu uveden). Žeton může vytvářet, měnit či rozvíjet podmínky pro stavbu budoucí zakladny.
- Stavba: Pokud má hráč v lokaci svého průzkumníka, není v ní prozatím základna a všechna pole průzkumu dané lokace jsou obsazeny žetony průzkumu, může hráč v lokaci postavit základnu. Pokud hráč postaví základnu na lokaci prozkoumané jiným hráčem (a stále obsazené jeho průzkumníkem), náleží tomuto hráči kompenzace ve formě posunu na stupnici zisku o dvě pole. Většina budov určuje nutné předpoklady pro stavbu a benefit - okamžitý či trvalý.
- Výroba: Hráč může získat profit z žetonů průzkumu, pokud žeton obsahuje produkční značku alokace obsahuje základnu daného hráče. Hodnota hrané akce určuje počet lokací, kde může výroba probíhat (nelze ji spustit vícekrát ve stejné lokaci v rámci jedné akce).
- Genetika: Umožňuje posun genetického ukazatele na Kole pokroku o hodnotu zahrané akce. Genetika umožňuje získat Adaptační kartu po objetí celého Kola pokroku (v prvních dvou věcích hry).
- Vylepšení: Umožňuje hráči umístit jednu kartu z ruky na volné či obsazené pole infrakstruktury vlastního HQ. Nahrazená karta se vrací do ruky hráče, nebo je odhozena.
- Speciální akce: Dovoluje hráči zahrát právě jednu kartu z ruky obsahující šedé pole s efektem.
- Zjevení: Umožňuje posun ukazatele zjevení na Kole pokroku o hodnotu zahrané akce. Zjevení umožňuje získat Průlomovou kartu po objetí celého Kola pokroku (v prvních dvou věcích hry).
- Kolonizace: Hráč může založit kolonii v systému, pokud jsou všechna pole průzkumu dané lokace obsazena základnami daného hráče, a v systému prozatím nebyla založena kolonie. Hráč si může vybrat z dostupných žetonů kolonií (s vyznačenou hodnotou v Kolonizačních bodech), a pokud prokáže, že vlastní dostatečné množství Kolonizačních bodů, může kolonii umístit. Kolonie přinášejí body zisku za nejrůznější splněné podmínky, bonus pro budoucí kolonie v blízkém systému a možnost dosáhnout Orion Spur (bodovaná pozice na mapě).
Pro zahrání vybrané akce se použijí následující zdroje příslušného typu (určují výše zmíněnou „hodnotu akce“):
- infrastruktura (vyložené karty, předtištěná hodnota) z jedné hráčské desky (v případě použití soupeřovy desky získá soupeř odměnu - viz 3. fáze tahu hráče),
- karty z ruky,
- efekt základen.
Konec hry:
Konec věku je spuštěn jednou z následujících podmínek:
- je splněno 6 ze 7 zakázek daného věku (každý další hráč zahraje poslední tah a věk končí), nebo
- je dobrán balíček akčních karet. Aktivní hráč může pasovat, další hráči kteří nejsou schopni provést akci s kartami k dispozici pasovat musí. Jakmile někdo pasuje, dostanou zbylí hráči k dispozici ještě určený počet tahů a poté věk končí.
Po skončení věku můžou hráči hru ukončit (po započítání případných bonusů vítězí hráč s nejvyšším ziskem, při shodě rozhodne o vítězi počet základen, pokud shoda trvá, vítezství je sdílené) nebo pokračovat následujícím věkem. Každý následující věk zahrnuje vlastní hrací desku a rozšiřující pravidla (plus nové akce, karty Adaptace a Průlomu a kolonie).