Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Sid Meier's Civilization: Nový úsvit |
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Dávnověk |
Herní kategorie: | strategická, diplomacie |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Tony Fanchi |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 12 obchodů (cca 999–1129 CZK) |
Sdílej: |
Autor: sasa | 31.7.2022 | 4
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Základní hru Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit vydalo česky v roce 2018 vydavatelství ADC Blackfire a je určena pro 2 až 4 hráče s herní dobou cca 120 min. Vydavatel stanovil věkovou hranici na 14 let, i když osobně se domnívám, že hru zvládnou i mladší hráči, minimálně od 12 let. Ve hře se ujmete vlády jednoho z národů a pokoušíte se ho povznést ke slávě. Vítězem se stává hráč, který jako první splní tři podmínky vítězství ze šesti.
Každý z hráčů má k dispozici pět karet zaměření, které má vyložené před sebou. Všichni hráči se střídají v tazích, přičemž každý ve svém tahu aktivuje jednu z karet zaměření. Po aktivaci se karta přesune zcela doleva. Pozice karty hraje důležitou roli, protože čím více vpravo se nachází, tím je její efekt silnější. Hráči se rozšiřují po mapě pomocí žetonů kontroly. Staví města, budují mocné divy světa. Ve hře je zastoupen i obchod se soupeři nebo neutrálními městskými státy pomocí karavan. Boje se řeší hodem kostky.
Poté, co každý hráč odehraje svůj tah, se posune kotouč událostí, v jehož důsledku se mohou objevit nebo pohnout barbaři, či rozvinutá města mohou vyprodukovat zboží. Vynalézání je zastoupeno vylepšováním karet zaměření.
Vydání základní hry vzbudilo kontroverze od zkušených hráčů, mající zkušenost s předchozím vydáním Sid Meierovy Civilizace. Hře bylo vyčítáno, že jí chybí pocit budování, není v ní žádné prozkoumávání neznámého území a neexistuje „mlha války“. Bojům – a potažmo celé hře – pak i to, že jsou velmi abstraktní a zjednodušené. Kostky použité v bojích kazí jinak taktickou hru. Ani systém vynalézání nevzbudil přílišné nadšení. Vzpomínán byl chybějící management měst a vůbec pocit, že provádím svoji civilizaci napříč věky. Proto bylo rozšíření očekáváno s velkým napětím, zda posune základní hru správným směrem. Pojďme se podívat, zda tomu tak je, nebo se jedná o další zbytečné rozšíření, které v podstatě nic nového nepřináší.
První, co vás překvapí, když si vezmete rozšíření do ruky, je krabice. Měkká, uvnitř s dvěma trojúhelníkovými krabicemi. Naprosto nevhodná pro další skladování. Po vybalení hned putovala do koše a komponenty z rozšíření do krabice se základní hrou.
V krabici se nachází:
Komponenty jsou ve stejné kvalitě jako v základní hře. Žetony jsou z pevného kartonu, karty jsou dostatečně silné, o rozměrech 41 × 63 mm a 56 × 87 mm, plastové komponenty nejsou příliš propracované, ale svoji funkci plní.
Změny, které rozšíření přináší, bych rozdělil na drobné a zásadní.
Některé komponenty pouze přinášejí další možnosti ke stejným částem ze základní hry. Jedná se o nové divy (například Jebel Barkal, Huey Teocalli, Koloseum, Tádž Mahal, Socha Krista spasitele, Ápádána, Kilwa Kisiwani nebo Országház). Zároveň v rozšíření najdete divy Pentagon a Machu Picchu, které nahrazují stejné divy ze základní hry.
Mapové dílky, noví vůdci, žetony divů, barbarů, přírodních divů, zboží, městských států a karty městských států se jednoduše smíchají s komponenty ze základní hry, a rozšíří tak nabídku karet a žetonů.
Nový kotouč událostí nahrazuje kotouč z původní hry. Nový kotouč zachovává symboly pro pohyb a objevení barbarů. Neobsahuje již symbol obchodu, protože rozvinutá města generují žetony zboží skrze okrsky. Nově obsahuje symboly okrsků, vlády a divů. Okrskům, vládě a divům se budu věnovat později.
Karty zaměření z rozšíření nahrazují karty Měna, Chov dobytka a všechny karty vojenství ze základní hry, tak aby odpovídaly novým prvkům obsaženým v rozšíření.
Karta diplomacie Otevřené hranice z rozšíření nahrazuje stejnou kartu ze základní hry a upravuje využití okrsků i pro spojence, Nově se objevuje karta Pakt o neútočení, která znemožňuje útočit na daného hráče a naopak v případě útoku majitele karty umožňuje prohodit vojenskou kartu zaměření za jakoukoli jinou kartu.
První zásadní změnou je samotná příprava herního plánu. Na rozdíl od základní hry není sestavena celá mapa, ale pouze základní dílky, na které je umístěno hlavní město a pevnost. Další mapové díly se přidávají v průběhu hry v rámci akce Průzkum, kterou mohou vykonat armády nebo karavany. Nové díly hráči umisťují do sousedství dílu s hlavním městem.
Druhou výraznou změnou je rozšířená oblast zaměření. V základní hře má oblast zaměření pět pozic, v rozšíření šest. První dvě pozice jsou označeny číslicí „1“ a považují se za první pozice. Zároveň každý z hráčů může nahradit jednu svoji kartu zaměření unikátní kartou zaměření odpovídající jeho národu. Každý hráč začíná s kartou zaměření „Růst“ 1. úrovně s názvem „Zavlažování“, která umožňuje budovat okrsky a posilovat žetony kontroly, což je funkce, kterou na rozdíl od základní hry již neplní karty vojenského zaměření.
Třetí prvkem ovlivňující průběh hry jsou již zmiňované okrsky. Okrsky představují specializované žetony kontroly, které se budují prostřednictvím karet zaměření „Růst“ a jejich efekt se spustí pomocí kotouče událostí. Hráč získá odměnu v závislosti na splnění podmínky umístění okrsku (například v případě kampusu za každé spojenecké pole s horským terénem nebo přírodním divem, které je na poli vašeho kampusu, nebo sousedícím poli).
Ve hře je celkem pět okrsků:
Čtvrtou novinkou jsou armády. Jestliže v základní hře byly boje víceméně abstraktní, rozšíření již přináší armády, které se pohybují po mapě. K pohybu slouží nové karty vojenského zaměření. Útoky vyvolává pouze pohyb armády, počítání polí k provedení útoku ze základní hry se ignoruje. Při boji nejdříve útočník zvolí cíl. Útočník hodí kostkou a přičte bonusy za pozici karty zaměření a bonusy vyplývající z jeho karet a karty vůdce. Poté kostkou hodí obránce a přičte bonusy za pevnost, obtížnost terénu, město, další spojeneckou armádu a žeton kontroly. Nakonec může útočník a po něm obránce utratit žetony zboží ze své karty vojenského zaměření. Za každý takto utracený žeton může znovu hodit kostkou nebo přidat +1 k bojové síle. Hráč s vyšší bojovou silou vítězí.
Pátou novinkou jsou pevnosti. Pevnosti jsou umístěny na herní plán během přípravy hry a představují obranná postavení, která je potřeba dobýt. Kontrola jedné nebo dvou pevností je důležitou podmínkou pro vítězství díky novým kartám vítězství.
Šestý prvek, který přináší rozšíření, jsou nové podmínky vítězství. Nově musí hráč splnit agendy ze čtyř z pěti karet vítězství, z toho alespoň jedna musí být karta vítězství obsahující pevnosti. Ty zahrnují ovládání jedné nebo dvou pevností. Na rozdíl od ostatních karet vítězství musí hráč podmínku na kartách pevnosti splňovat průběžně: jakmile ztratí kontrolu nad pevností, musí odebrat i žeton kontroly z příslušné agendy.
Posledním, sedmým, důležitým prvkem, je možnost volby formy vlády své civilizace. Jakmile kotouč událostí dosáhne symbolu vlády, mohou hráči změnit svoji stávající vládu tím, že umístí žeton vlády na kartu zaměření stejného typu a nacházející se na jedné ze dvou prvních pozic. Při vyhodnocování karty zaměření s žetonem vlády se k ní přistupuje, jako by byla o tolik pozic více vpravo, kolik je šipek na žetonu.
Rozšíření neprodlužuje ani nezkracuje hru, pokud nepoužijete komponenty pro pátého hráče a neužijete si tak hru ve větším počtu. Přináší spoustu nových možností, co hrát. Mechanismy, které rozšíření přináší, hru příjemně oživují. Jako velký fanoušek počítačové verze Civilizace i její předchozí deskové verze, jsem netrpělivě čekal, jakým způsobem rozšíření vylepší základní hru. Musím říct, že jsem nebyl zklamán, i když drobné výhrady k rozšíření mám.
Určitě mě nezklamala možnost postupně odkrývat mapu, což mi výrazně chybělo v základní hře. Velmi pozitivně hodnotím i okrsky, které vám dávají možnost alespoň částečně spravovat vaše města. Pevnosti a s nimi spojené karty vítězství vás nutí, i když jste pacifisticky zaměřeni, bojovat. Zároveň umožňuje zabránit již skoro jistému vítězství jednoho z hráčů, což při hraní pouze se základem nebylo možné. Líbí se mi i větší rozmanitost jednotlivých národů, způsobená jak unikátní vlastností národa, tak i kartou zaměření. Díky armádám se boj dostává z roviny abstrakce do pocitu, že armáda skutečně bojuje. Uvítal bych, kdyby se rozlišovaly i různé typy armády, například pěchota či jízda, jako tomu je u předchozí varianty Civilizace. Vláda umožňuje posílit některou z karet zaměření tak, aby to lépe vystihovalo vaši aktuální potřebu.
Co říci závěrem? Civilizace: Nový úsvit i s rozšířením plní stále svůj hlavní cíl, a to být hrou přístupnou pro širokou hráčskou veřejnost, v podstatě vhodnou pro rodinné hraní. Rozšíření dodává nové prvky a mechaniky, které dodávají základní hře na větší komplexnosti, ale zároveň zachovávají relativní jednoduchost a rozumný herní čas.
Pokud si chcete zahrát Civilizaci a nemáte tři a více hodin času a nechtějí se vám studovat obšírná pravidla, určitě neuděláte chybu, pokud sáhnete po Civilization: Nový úsvit a zároveň vám vřele doporučuji použít ho rovnou i s rozšířením.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Mars Teraformace + rozšíření a desky hráčů
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 12 dnů