V roce 1467 začíná období Sengoku, neboli období válčících států . Šogunát Muromači upadl do vnitřních konfliktů mezi jednotlivými frakcemi. Císař nemá již žádnou moc a hlavní slovo získává vrchní vojenský velitel – šógun. O moc v Japonsku mezi sebou začínají soupeřit mocní představitelé svých rodů – daimjó. Začíná období násilí, válek, přesunů armád, ale i budování hradů, chrámů a divadel.
Hra Shogun navazuje na starší hru Wallenstein. Její děj je ale zasazen do feudálního Japonska do období tzv. válčících států. Hráči představují roli jednoho z pěti významných feudálů, tzv. daimjó, a snaží se získat co nejvíce vítězných bodů.
Příprava hry:
Na počátku hry hráči rozmístí do svých provincií kostičky, které představují armády. V každém ročním období mohou ve svých provinciích provést některou z následujících akcí (1 akce v jedné provincii v jednom ročním období):
- konfiskace rýže – nutná na zimu
- výběr daní – nutné pro stavby i nábor
- rozmístění 5 armád
- rozmístění 3 armád
- rozmístění 1 armády a přesun armád z této provincie
- útok/přesun - na sousední provincie (tato akce je ve hře 2x)
- stavba chrámu
- stavba divadla
- stavba hradů
Hráči si dopředu simultánně připraví akce a určí, v jakých provinciích chtějí kterou z dostupných akcí provést. Pořadí vyhodnocování akcí se mění každé kolo. Pořadí prvních pěti akcí zná hráč od začátku tahu, zbylých pět se odkrývá postupně. Pořadí hráčů je v každém kole jiné.
Průběh hry:
Hra je rozdělena na dva roky a každý rok na 4 roční období. Na jaře, v létě a na podzim probíhají klasické tahy, zima slouží k vyhodnocení úrody, vyřešení případných revolt a přidělení vítězných bodů. Hráč získává vítězné body za celkový počet provincií a za převahu jednotlivých typů staveb v jednotlivých barevně odlišených regionech Japonska.
Velmi zajímavě je řešen systém bojů, kdy se využívá speciálně konstruované věže, ze které náhodně po vhození vypadávají/nevypadávají kostičky armád. Díky několika patrům s různě nastavenými otvory zůstane po vhození ve věži vždy pár kostiček. Podle počtu vypadlých kostiček se určí vítěz boje. Komu vypadne více, je vítězem a získává provincii. V případě shody nezvítězí nikdo a provincie se stává neutrální. Vypadlé kostičky hráčů, kteří se nezúčastnili boje, se při dalším boji vhodí zpět do věže. Zároveň ve věži zůstávají kostičky, které při boji nevypadly.
Konec hry:
Hra končí po druhém roce, tj. po druhé zimě. Hráč, který má na počítadle bodů nejvíce bodů je vítěz.