V antické knihovně, uvnitř jámy hříšníků se skrývají prokleté svazky, kacířské knihy, pojednání o čarodějnictví a černé magii i vzácné knihy kabaly, mnohé z nich napsané v podivných a dávno zapomenutých jazycích. Pomocí náročných magických rituálů byla každá kniha umístěna na přesné místo v jámě tak, aby jejich konstalace bránila příchodu chaosu z temných hlubin. Klíčníkovi je svěřen úkol z nejdůležitějších. Neustále cestuje labyrintem a pomocí moci ukryté v knihách se snaží udržet v propasti ztracené duše, jež se snaží proniknout na svět.
Ve hře Sator Arepo Tenet Opera Rotas se přeneseme do prastarého kláštera, kde se v knihovně vznášejí nad bezednou jámou lávky, po kterých si pohybují mniši ve snaze zabránit průniku zla na náš svět. Ti z vás, kteří pamatují film Jménu růže, si jistě vybaví knihovnu a bludiště různě přestavitelných schodišť a mostků.
Každý hráč představuje jednoho z mnichů, který se snaží nalézt všechny čtyři knihy, které mu svěřil Klíčník (vždy 4 knihy mají barvu jednoho z mnichů). Hráč, kterému se to podaří jako prvnímu, se totiž stane novým Klíčníkem. Nad jámou hříchů je složitý labyrint tvořen závěsnými lávkami a chodníky, které lze přesouvat pomocí soukolí ozubených kol a řemenic. Lávky se mohou otáčet či posunovat tak, aby vytvořily bezpečnou cestu nad propastí, po které se mohou mniši pohybovat. Chce-li mnich s lávkami pohybovat, musí si přečíst příslušnou pasáž v prastaré knize „Incertus Movet in Aero Sospeso“, což je manuskript, kde je vysvětleno, jak s lávkami a průchody manipulovat. Kromě toho má každý z mnichu k dispozice svůj vlastní „ Liber Fidei“, soubor modliteb, myšlenek a asketických knih, pomocí níž může vykonávat zdánlivě nemožné věci (například manipulovat s časem a prostorem ...)
Příprava hry
Na začátku hry se rozloží nad jámu knihy – pro každého hráče 4 v jeho barvě. Poté hráči umísťují nad jámu lávky různých tvarů a z různých materiálů. Na konci této fáze vznik na herní ploše labyrint, všechny knihy nalézají na nějakých lávkách a mniši mohou vyrazit je sbírat.
Průběh hry
Pak začíná vlastní hry. Každý hráč má k dispozici v každém kole 6 akčních bodů. Ty může utratit za různé činnosti:
- Výměna karet
- Manipulace s lávkami pomocí karet „Rotas“ a „Moves“ (otáčení a pohyb jednotlivými lávkami tak, aby si jednak přisunul knihy k sobě, jednak aby se k nim co nejblíže dostal sám).
- Pohyb svého mnicha po lávkách (1 bod = pohyb o 1 pole).
- Zahraní karet modliteb, které mu umožňují dělat speciální akce – dojít dále, posunovat více lávek najednou, blokovat mnichy protivníků, ničit lávky apod.
Navíc může hráč v každém kole provést jednu další akci zdarma - pohyb lávkou nebo pohyb svým mnichem.
Konec hry a určení vítěze
Hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů posbírá všechny 4 knihy své barvy. Tento hráč se také stává vítězem hry a novým Klíčníkem.
Obsah krabice
- herní plán
- 24 dílků lávek – 4 sady, rozdělené podle typu (materiálu) , každá sada se skládá z 6 různých tvarů
- 4 figurky mnichů v různých barvách
- 4 figurky Gargoylů v různých barvách
- 16 ztracených knih (4 od každé barvy)
- 32 karet modliteb „Liber Fidei“ (4 sady 8 karet, jedna sada pro každého hráče)
- 78 karet „Incertus Movet in Aero Sospeso“