Rurik: Dawn of Kiev

xxxxxxxxxo hodnoceno 16x (Seznam vlastníků)

Rurik: Dawn of Kiev - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra
Čeština: undefined
Vydavatelé: PieceKeeper games
Autoři: Stan Kordonskiy
Rok vydání: 2019
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

V 10. století se podařilo knížeti Vladimírovi I. z dynastie Rurikovců sjednotit pod svou vládu většinu území, na kterých žily kmeny východních Slovanů. Začalo tak období rozkvětu a největší moci Kyjevské Rusi. Ale jak to tak bývá, po jeho smrti nastal boj o moc. Kníže Vladimír byl muž činu a tak měl opravdu hodně potomků. A hodně z nich chtělo převzít otěže vlády nad celou zemí...

Ve hře Rurik: Dawn of Kiev (Úsvit Kyjevské Rusi) představují hráči syny a dcery knížete Vladimíra I. v době těsně po jeho smrti. Každý ovládá jako guvernér určitou část území říše a nyní nastal čas ujmout se po otci otěží vlády nad celým knížectvím. Kdo získá pomocí svých organizačních, politických a vojenských schopností největší vliv, stane se novým vládcem knížectví a jeho sláva zůstane navěky zapsána v učebnicích dějepisu.


Příprava hry:

Do středu hrací plochy je umístěn hrací plán, představující mapu Kyjevské Rusi. Mapa je rozdělena na jednotlivé regiony s významnými městy. Některé regiony mají jinou barvu, protože podle počtu hráčů se hraje jen na regionech určitých barev. Vedle mapy je umístěna deska akcí a bodovací deska. Dále zásoba surovin, mincí a balíčky karet – karet listin, organizačních karet a karet konečného bodování. Do každého regionu je umístěna jedna figurka představující neutrální divoké kmeny. Každý hráč obdrží desku s vyobrazeným člunem, na které skladuje během hry suroviny, které získá. Dostane také 3 mince, figurku a kartu představující jeho postavu (každá postava má speciální schopnost vázanou na region, kde se právě nachází - jinak funguje jako normální voják), figurky bojovníků, budovy které může postavit (kostely, pevnosti a trhy) a figurky rádců (pro zabírání akcí). Každý hráč si pak vybere jednu ze dvou náhodně rozdaných karet konečného bodování a na mapu umístí postupně tři válečníky (do tří regionů) a k jednomu z nich také svou postavu. Začínajícím hráčem se stane hráč s největšími znalostmi historie východní Evropy.


Průběh hry:

Hraje se na 4 kola, každé kolo má 3 fáze: – strategickou, akční a fázi určování nároků (bodovací)

  1. Strategická fáze: V této fázi hráči „programují“ akce, které budou provádět v akční fázi - k tomu jim slouží figurky rádců. Tyto figurky na sobě mají bodovou hodnotu od 1 -5. Čím je hodnota vyšší, tím je figurka silnější v obsazování výhodnějších akcí. Naopak čím je figurka rádce slabší, tím dříve se její akce provede. Hráči postupně umísťují po jedné svoje figurky rádců na desku akcí. Ta se skládá ze 6 sloupců - každý sloupec představuje určitý typ akce (nasazování vojáků, pohyb vojáků, boj, stavba, výběr daní a zisk organizačních karet). Každý sloupec obsahuje 4 pole, horní je vždy nejsilnější, spodní pole nejslabší. Hráč může zahrát libovolného rádce ze zásoby. Pokud je nejsilnější – dá ho na nejvyšší pozici v dané akci. Pokud do stejného sloupce někdo dává později silnějšího rádce, jen sešoupne předchozí na nižší pozici. Síla rádců se dá ješte uměle zvýšit pomocí mincí (1 mince je 1 síla navíc). Poté, co všichni odehrají své rádce, začne fáze provádění akcí.

  2. Akční fáze: Nyní postupně po směru hry a od nejnižších čísel rádců začnou hráči odehrávat naprogramované akce - hráč odebere figurku z desky akcí a provede to, co mu tato akce umožňuje:

    • Verbování: Nasadí vojáky do regionů kde už nějaké vojáky má.

    • Pohyb: Pohne libovolně figurkami vojáků o daný počet pohybových bodů.

    • Útok: Zaútočí na divoké kmeny nebo na vojáky jiného hráče. Útok je vždy úspěšný a eliminuje napadené protivníky. Pokud útočí na vojáky jiného hráče, musí ješte provést kontrolu následků: otočí vrchní kartu (nebo karty - podle situace v regionu) z organizačního balíčku a pokud je na kartě zobrazen voják, musí si také odebrat vlastní vojáky z mapy („protiútok“).

    • Stavba: Za počet budovacích bodů uvedený na políčku rádce může hráč postavit některou ze svých budov. Na každém regionu může stavět kdokoliv, ale pokud hráč region neovládá (tj. nemá na něm většinu vojáků) stojí jej stavba více stavebních bodů. V každém regionu smí být postavena jen jedna budova každého typu:

      • Kostel – umožňuje přebarvit protivníkova vojáka (nebo divoký kmen) na hráčova.
      • Pevnost – funguje jako nezničitelný voják.
      • Trh – zdvojnásobuje zisk surovin z tohoto regionu.
    • Výběr daní: Umožňuje vybrat suroviny z regionu a umístit si je na svou desku s obchodním člunem. Opět lze vybírat i v regionu který neovládám, ale stojí to víc bodů výběru.

    • Zisk organizačních karet: Hráč získává organizační kartu, poskytující během hry různé výhody. Čím výš je jeho rádce, tím má větší výběr karet. Nejvyšší pozice navíc zaručuje, že hráč bude v dalším kole začínat.

      Kdykoliv během akční fáze může hráč navíc zahrát bonusové akce: zahrání organizační karty (většinou poskytuje konkrétní akci navíc), splnění karty listin, nebo výměnu zboží za možnost provedení konkrétní akce.
  3. Fáze určování nároků (bodovací): Na bodovací desce (zobrazující dílčí úspěchy v boji o moc) nyní zaznamenají hráči, co se jim povedlo v tomto kole získat. Boduje se počet regionů které ovládají, souvislý počet regionů s jejich stavbami a počet zboží ve člunu. Navíc je na desce bodován každý útok na soupeřovy vojáky. Poté obdrží hráči mince za zaplnění člunu zbožím a za ukazatele úspěchů, kde ještě nic nezískali. Každý hráč si vybere jednu z vyložených karet listin (menší průběžné úkoly poskytující po splnění výhodu a vítězné body). Do regionů se doplní vybrané zboží. Ukazatel kol se posune na další kolo (na začátku třetího a čtvrtého kola navíc dostávají hráči další figurky rádců).


Konec hry:

Po ukončení čtvrtého kola nastává konečné sečtení získaných bodů. Každý hráč dostane body z bodovací desky, body za splněné karty listin a hráč, který je nejvýše na stupnici útoků na jiné hráče, získá 3 body (druhý hráč na této stupnici pak 1 bod). Hráč s nejvyšším počtem bodů vítězí a stává se nástupcem svého slavného otce a pánem Kyjevské Rusi. Remízu rozhoduje počet ovládaných regionů, případně počet mincí které hráči zůstaly v zásobě.


Hra nabízí také velmi pěkně fungující solitérní mód a malé variace základního nastavení.

Autor: čínan

Rozšíření hry (1)

Rurik: Stone & Blade (2021)

Trůn Kyjevské Rusi máš konečně na dosah ruky! Buduj velkolepé stavby, zajímej nepřátele pro výkupné a vypořádej se s opozicí rebelů. Chopíš se svého osudu, nebo upadneš v zapomnění? Exkluzivní kickstarterové ...

rozšíření 1 - 4 hráči

Celkové hodnocení: xxxxxxxxxx (hodnoceno 1x)

Offcanvas