Rex: Final Days of an Empire

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Rex: Final Days of an Empire - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3–6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2011
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Lehce zaujatá recenze :)

Autor: Marvin | 12.7.2012 | 5

Stručná recenze hráče Duny, po jedné partii Rexe:)

 

Na hraní Rexe jsem se moc těšil a čas na tuto partii jsme si přímo vyvzdoroval. Jednak doma na manželce a jednak jsem utekl dříve z jednání v práci. Nakonec jsem si moc nezahrál a nebýt krásné partie Lifeboat tak bych celou akci považoval za ztracený večer. Co se stalo? No naše hra nám po zhruba hodince umřela na pravidlo o aliancích. Olaf si prohlédl plán a neomylně si zvolil dva správné spojence. Zbylé tři frakce se musely spojit také, ale přesto už nedokázaly zabránit konci hry ve druhém kole. Je pravda, že tu hrála svoji roli náhoda (zrádce, jedno rozhodnutí 50:50, umístění bombardovací flotily), ale ani, kdyby něco z popsaného vyšlo, tak by naše aliance neměla sílu déle vzdorovat. Vina byla i ve stylu hry, ale hodně bylo způsobeno startovním upořádáním.

 

Ono je hraní aliancí obecně citlivým tématem pro všechny hráče Duny/Rexe. Některé mety ho zcela odmítají anebo dokonce zakazují (např. Sydo a spol.), což  považuji za výrazné ochuzení hry. Aliance a zrady v nich doDuny/Rexe prostě patří. Rex se tuto slabinu snaží řešit i systémově a zavádí na zradu v alianci speciální kartu. Nicméně mne tato změna moc nepřesvědčila a vzhledem ke způsobu  distribuce karet ji považuji spíše za náhodnou. Já to doma (v Duně) řeším aplikací house rule, kdy omezujeme max. počet členů aliance na 2. Tak zůstávají aliance zachovány, ale jsou výrazně omezeny. Většinou to vede k vytvoření tří bloků, ale tyto bloky nejsou příliš stabilní a je možné v tomto prostředí hrát i nezávisle (jako možnost pro notorické single hráče). Osobně bych se velice přimlouval za aplikaci tohoto pravidla i pro Rexe (vím, že Ringo by se mnou nesouhlasil, protože nemá rád house rules) a příště asi Rexe hrát nepůjdu, pokud se toto pravidlo nebude aplikovat, protože nechci riskovat podobný průběh hraní jako včera. Otevřeně, jsme si nikdo nezahráli a myslím, že ani vítěze takové vítězství moc netěšilo.

 

Co se týká samotné hry, tak se mi příliš nelíbí hrací plán. Je to takové nepřehledné a navíc mi tam tak nějak vadí ta flotila Solů, která se tam prostě motá :) Na druhou stranu je fajn odstranění polární čepičky a její nahrazení Galaktickým koncilem. To, že se zde nebojuje, má daleko větší logiku, než v případě Duny. Komponenty jsou jinak super a hlavně se mi líbí to kolečko na bitvy, kde umístění velitele poodhaluje taktiku hraní karet a umožňuje soupeři reagovat ještě v průběhu bitvy. Super jsou karty aliančních výhod, které hráč předá svému spojenci. Jednak je to gesto jakéhosi stvrzení aliance a jednak je to pro všechny hráče přehledné a každý ví, co má za možnosti. Osobně si tyto karty do Duny vyrobím. Bezcenné karty mi úplně nechyběly, ale hrálo se dost krátce. Líbí se mi zařazení karty „Žoldáci“, která může zvrátit leckterou bitvu. Co mi chybí je nějaká karta, která by zrušila rodové výhody frakce (v Duně Káráma karta). V bitvě můžete použít i kartu, která zruší kartu hranou soupeřem. Nicméně jsem to nestihl otestovat. To, že je na mapě vliv a ne koření, tak to je detail. Možnost najmutí (vrácení do hry) nového velitele v kterékoliv fázi rekrutování (tedy ne až po eliminaci všech vůdců) vypadá fajn, ale vliv na hru jsem nestihl vypozorovat. Změna ve fázi pohybu, kdy pohyb po mapě předchází vylodění, mi přišel OK a asi bych si na něj zvykl. Je pravda, že to eliminovalo moje oblíbené náhlé přepady, ale nešť :) Jo a pohyb je na první pohled rychlejší (každý o 2, Sol o 3 a s letadlama o 4), ale ve finále to asi funguje podobně jako v Duně. Co je velkou změnou proti Duně, tak to je zákaz tajných (neveřejných) jednání. Všechny dohody se musí dělat veřejně. Já si myslím, že je to škoda a ubírá to hře na atmosféře. Jen si představte, že Váš spojenec si 5 minut šeptá v koutě s Vaším nepřítelem a pak se s úsměvem vrátí a na Vaši otázku odpoví: „ale nic důležitého ...“ :)

 

Frakce: No moc jsem toho nestihl odhalit a tak jen krátce.

 

Moje frakce želviček (Bene Gesserit) se od své předlohy dost liší. Není to možná patrné na první pohled, protože třeba „Hlas“ funguje stejně, ale už pravidla „Predikce“ se liší výrazně. Želvičky můžou totiž predikovat i vítězství lvíčků (Gilda) v 8 (posledním) kole. Je to velké zjednodušení a hráč to tak většinou udělá. Nicméně si myslím, že to bude mít vliv jen na závěrečná kola patových her, kdy se model všichni proti Gildě změní na všichni proti želvičkám :) Co mne hodně otravovalo je to jak funguje koexistence a vyloďování „poradců“. V Rexovi se želvy vyloďují jen na Galaktický koncil (polární čepičku) a nemůžou se vylodit se soupeřem přímo do lokace, kam se vyloďuje on. Hodně to omezilo moji oblíbenou taktiku být všude, koexistovat a tahat za provázky :) Koexistence želv se vyhlašuje na počátku bitevní fáze a ne okamžitě, když problém (vstup cizí armády, pohyb do území s nepřátelskou armádou) nastane. Vypadá to OK, protože soupeř nikdy neví, co želvy provedou, ale na druhou stranu to výrazně blokuje možnost pohybu jak želv, tak jejich spojenců, protože ti, podle pravidel, nesmějí vstoupit na území, kde jsou přítomny nekoexistující jednotky želv. V případě, kdy nejsou želvy v alianci, tak je to ok, protože na rozdíl od Duny můžou být na jednom území i více než dvě znepřátelené frakce.

 

Co mi vadí, je fakt, že všemocní Solové, kteří okupují planetu a mají na orbitu flotilu, jediní chodí pěšky (nevyloďují se) a to i při vědomí faktu, že chodí rychleji než ostatní.

 

Ostatní frakce mi přišly hodně podobné Duně, jen pro Atreida (divná rasa v růžové bublině) Rex znamená celkem makačku na bednu, protože si nesmí psát :) Baron je hodně stejnej a Císař s Gildou taky. Císař má i nějaké silnější jednotky (jako Sardaukary) a Sol (Fremen) je nemá.

 

Celkově se mi Rex líbí a určitě si ho rád zahraju, jen ty aliance se mi nelíbí.

 

Plusy:

  • zpracování
  • znovuhratelnost
  • herní mechanismy
  • silný příběh

 

Mínusy:

  • ALIANCE
  • hrací plán
  • nutnost hrát v šesti
  • nemožnost tajných dohod
Sdílet s přáteli:

Komentáře

rbx

Marvin
Plati to, co jsem psal uz v zápisu z hraní. Rex je kazdou hru jiny. A to je důvod, proč se stal mou soucasne nejoblíbenější hrou. V partii, o ktere mluvíš, se stalo pár chyb a shodou okolnosti skončila dřív, nez zacala. Sice jsem vyhrál, ale taky me to netesilo.
Týden na to, jsem hrál Rexe znovu a tentokrat za Zelvicky. Hrozne jsem si to užil, snad víc jak za Hakana. Naprosto špičkova partie hrana na 8 kol. A hodne se tam uvažovalo o dvojaliancich, i kdyz k nim nedošlo. Takže nemyslím, ze by to house-rule byla nutnost.

13.7.2012 08:25:24

počet hráčů
nesouhlasím s mínusem - nutnost hrát v šesti. Podle mě to je falešné a nutnost to není :)

Kruci, že já to už někde psal nebo že by Deža weis :)

14.7.2012 18:08:47

Beholder
Mínus měním na: hratelnost významně klesá s počtem hráčů:) Díky za námět.

14.7.2012 21:09:40

Vybíráme z Bazaru

Taverns of Tiefenthal
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas