Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–6 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 240 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | kooperativní, diplomacie |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Avalon Hill Jeux Descartes Valley Games, Inc. |
Autoři: | Don Greenwood Richard Berthold Robert Haines |
Rok vydání: | 1990 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: trohat | 30.4.2010 | 14
Zamýšleli jste se někdy nad tím, jak funguje parlamentní demokracie, jestli k ní opravdu musí patřit všechny ty nečisté zákulisní praktiky, úplatky, obohacování se politiků na státních zakázkách a zneužívání jejich vlivu ? Přestaňte o tom přemýšlet a zkuste si to v deskové hře Republic Of Rome :) Možná vás při čtení pravidel napadne, proč nosí dnešní politici sako a kravatu, když římská tunika musela být mnohem pohodlnější. A nakonec třeba dojdete k závěru, že nějaký pokrok je přeci jenom znát – protože v našem senátu se, na rozdíl od toho římského, opravdu nevraždí.
Ve hře RoR budete ovládat frakci senátorů. Karty senátorů jsou dvojího typu, červené a černé. Zatímco černé karty reprezentují neurčitého člena z vlivné římské rodiny, červené zastupují významné osobnosti. Rozdíl je důležitý hlavně když senátor umře, protože zatímco červená karta je prostě odstraněna ze hry (osobnost umřela), černá karta se jen vrací na desku, a po určité době se zas může zapojit do hry, ať už ve vaší frakci, nebo v soupeřově (prostě umřel někdo z vlivné rodiny, ale jeho potomek se později vypracuje na jeho pozici). Dokonce, pokud je „černý“ senátor vůdcem vaší frakce, tak vám při smrti zůstává, jen přijde o veškeré výhody, kterých dosáhl (legenda je podobná, umřel někdo z rodiny, ale protože tato rodina ve vaší frakci vládne, tak jeho syn okamžitě přebírá jeho místo – jen prostě nemá stejný vliv jako měl táta, o ten se musí zasloužit).
I ostatní karty ve hře se rozlišují na červené a černé. Červené se obecně označují karty frakce (Faction Cards) a hráči je typicky drží v ruce, dokud je nepoužijí. Naopak černé karty (karty fóra – Forum Cards) se okamžitě vykládají na desku a tam se vyhodnocují.
Hra se skládá z kol a každé kolo ze sedmi fází, v popisu jsem je naznačil, tady je popíšu podrobněji:
Další způsoby jak zvítězit nebo prohrát (kromě těch již výše uvedených) jsou tyto: Pokud je na konci kola Řím obklopen čtyřmi aktivními válkami, prohráli všichni. Pokud jeden senátor získá tolik vlivu, že ho senát buď jmenuje nebo zvolí celoživotním konzulem, vyhrála jeho frakce. A konečně, pokud dojde k vyčerpání lízacího balíčku (tažení karty Era Ends) a Řím stále žije, vítězí ta frakce, která shromáždila během hry nejvíce vlivu.
Hra je do určité míry kooperativní, i když někteří hráči proti jejímu označení za kooperativku důrazně protestují. Míra kooperativity se dá ovlivnit výběrem éry. V rané éře je Řím doslova obklopen ne zrovna lehkými válkami (taková první punská válka v čele s Hannibalem a Hamilcarem zároveň znamená 7 čísel na Disaster nebo Standoff – tři za válku, dvě za Hannibala a dvě za Hamilcara – takže 7 čísel, které vám na nemodifikovaném součtu tří kostek nesmí padnout, jinak nemáte šanci válku vyhrát, a hází se dvakrát, nejdříve za bitvu na moři, pak na souši), v kase je málo peněz na legie a navíc, v rané éře má rebelující senátor šanci jen 33 %, že se jeho legie k němu přidají. Raná éra má tedy ke kooperativce blízko. V prostřední éře je Řím bohatší, války slabší a rebelující senátor má šanci 50 % na každou legii. V pozdní éře to vypadá na tvrdý politický boj mezi frakcemi, a navíc, senátor, který se chce stát rebelem, má šanci 67 % na každou legii, že se k němu přidá (a veteránské se k němu přidávají automaticky) – což už stojí za úvahu, když senát udělá tu chybu, že vám přidělí veškeré římské legie a pošle vás s nimi do války. Tady bych už kooperativku vůbec nehledal.
Hra je poměrně komplikovaná, ve snaze o zjednodušení jsem spoustu věcí vynechal - např. to, že talenty (římská měna) mohou být buď ve vlastnictví senátorů a nebo ve frakční pokladničce. Rozdíl mezi nimi je asi jako mezi běžným a spořícím účtem – talenty u senátorů jsou k dispozici pro většinu finančních transakcí, ale můžete o ně lehce přijít (pokud vám senátora zabijí nebo přetáhnou), talenty ve frakční pokladničce se nedají použít skoro na nic, ale zas o ně nemůžete přijít. A přerozdělovat se peníze smějí jen jednou za kolo, ve fázi příjmů.
Republic Of Rome vydali v roce 1990 v Avalon Hillu, a protože je už dávno vyprodaná, tak se v roce 2009 pokusili Valley Games o reprint, s přepsanými pravidly a novou grafikou. Pravidla se liší v detailech, zde vycházím z novější verze od Valley Games (starší verze například neobsahuje kartu Era Ends).
Nevýhodou hry je hlavně komplikovanost pravidel. Pravidla jsou zmatená, na první čtení ne moc dobře pochopitelná a nová verze pravidel obsahuje značné množství chyb. V současné době (duben 2010) jsou již k dispozici errata 1.05. Když hru již znáte, tak vám už pravidla přijdou srozumitelnější, nicméně faktem zůstává, že několik důležitých věcí zde není vůbec. Jednu ze zmatenějších věcí jsem se snažil urovnat v této recenzi (hned na začátku - smrt černých vs. červených senátorů).
Několik chyb obsahují i tabulky na herní desce, jsou to sice maličkosti, ale důležité (např. cena Blood Festu – 11 místo 13). Opět jsou v erratech, ale tady se mi stalo, že i když jsem to věděl, tak jsem na to v zápalu hry zapomněl (a spořil jsem si 11 talentů na Blood Fest). Řešením je opravit to fixkou, nebo jsou na BGG k dispozici přelepky.
Hra je ideální pro 5 až 6, případně čtyři hráče. Pravidla obsahují i verzi pro dva hráče a pro sólovou hru, ale podle mého názoru hra v těchto případech ztrácí svoje kouzlo - sólovou hru doporučuji jen jako prostředek na naučení a zažití pravidel.
Hru je nutné doporučit hlavně milovníkům hraní her na hrdiny a LARPů, obecně hraní rolí. Zasedání senátu, volby konzulů, hlasování a obžaloby se dají pojmout jako jedno velké divadlo. O každém návrhu se dá obšírně diskutovat, při obžalobách může mít obžalovaný a žalobce dlouhý proslov, ve kterém probere vše možné i nemožné, ... Záleží samozřejmě na hráčích a na jejich přístupu ke hře, ale pokud si takovouto formu hraní oblíbí, může se RoR stát výjimečným zážitkem.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Predam rozsirenie na Frostpunk - Timber City
Akt. cena: 25 €
Končí za: 2 dny