Evropa, l.p. 1347. Brzy dojde k obrovské pohromě. Černá smrt dosáhla Evropy a během následujících pěti let se stav obyvatelstva sníží o polovinu. Hráči osídlili různá území, ale mor se pohybuje napříč celým kontinentem. Naštěstí jsou zde různé postavy, které mohou pomoci: rolníci zvyšují populační růst, moudří mniši zabraňují vpádu krys, bohatí kupci dovedou včas před morem utéct, mocní králové jsou uchráněni ve svých opevněných palácích... ale mor si nevybírá: jakmile se objeví nakažené krysy, nikdo si nemůže být jist svým bezpečím.
Hra Rattus se odehrává na stylizované mapě středověké Evropy. Na začátku hry se umístí rubem vzhůru do každého území "krysí žeton" a do dvou libovolných regionů si každý hráč umístí svoji počáteční populaci.
Jednotliví hráči se od nejmladšího střídají v tazích. V každém tahu hráč vykoná následující akce:
- Nová karta postavy (volitelná akce) - hráč si vybere jednu kartu postavy buď ze společné zásoby nebo si ji vezme od libovolného hráče. Karty poskytují hráčům různé bonusy, ale také zvyšují pravděpodobnost zasažení morovou ranou.
- Populační růst - hráči umístí do libovolného regionu své populační kostičky - jejich počet ale musí odpovídat počtu krysích žetonů.
- Morová rána - hráč musí pohnout morovou figurkou do sousedního regionu. Pokud je v novém regionu jeden nebo více krysích žetonů, mor se rozšíří: do sousedních regionů se přidá jeden či dva krysí žetony. Pokud je v novém regionu současně s krysími žetony i nějaká populace, dojde k jejich otočení a vyhodnocení. Žetony udávají, kolik populačních kostiček v regionu stačí k propuknutí nákazy a důsledky nákazy: ztrátou populace mohou být ohroženi majitelé konkrétních karet postav, všichni hráči v regionu nebo jen hráči mající v daném regionu převahu.
Hra končí když vyčerpáním krysích žetonů ve společné zásobě nebo umístěním všech populačních kostiček nějakého hráče na herní plán. Začne poslední kolo, ve kterém hráči mohou použít pouze schopnosti postav. Nakonec proběhne poslední velká morová rána: vyhodnotí se žetony krys ve všech regionech. Vítězem se pak stává hráč s největší populací.
Shrnutí: jednoduchá a rychlá taktická eurohra s prvky získávání převah v regionech a relativně silným vlivem náhody.