Rallyman: DIRT

xxxxxxxxxo hodnoceno 4x (Seznam vlastníků)

Rallyman: DIRT - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Současnost, Sport
Herní kategorie: závodní
Čeština: undefined
Vydavatelé: Holy Grail Games
Autoři: Jean-Christophe Bouvier
Rok vydání: 2021
Dostupnost: 4 obchody (cca 1359–1599 CZK)
Sdílej: Facebook

Ke snídani kus asfaltu a k obědu misku štěrku se sněhem? Ano, prosím!

Autor: bobosik | 13.12.2024 | 3

Rallyman: DIRT je závodní hra z rally prostředí pro 2–4 hráče od autora Jean-Christophera Bouviera a vydavatelství Holy Grail Games. Hlavní mechanikou je práce s kostkami, plánování pohybu a především již zmíněný závod.

 

Úvod

Rallyman: DIRT je volné pokračování jiné závodní hry (Rallyman: GT) a obě verze vyšly před pár lety v novém vydání po přibližně 10 letech. Na modulární trati se budete ve stylu rally závodů snažit zajet co nejrychlejší čas a to ideálně v několika etapových scénářích, stejně jako je tomu ve skutečnosti. Hlavní devizou hry je pečlivé plánování, snaha o maximální efektivitu a vyhodnocení pravděpodobnosti rizik při hodu kostkami. Po mnou milovaném Heatu a v poslední době v naší domácnosti čím dál tím více oblíbeném Joyride: Survival of the Fastest, je to tak další závodní hra v mé sbírce. Zda je dostatečně odlišná od výše zmíněných a zaslouží si místo v mém čím dál tím těsnějším kallaxovém vesmíru, se pokusím zhodnotit v této recenzi.

zdroj: Holy Grail Games
Another one bites the dust! (zdroj: Holy Grail Games)

 

Příprava hry a její průběh

Příprava hry je otázkou chvilky a nejvíce času vám zabere složení samotné tratě. Na výběr je z několika autorem vytvořených okruhů či desítek dalších, které můžete najít online, a velmi jednoduše si můžete také vytvořit své vlastní mapy. Následně si již jen posbíráte své herní prvky (hráčskou desku, miniaturu a kartu auta a kartu s náhradní pneumatikou), zamíchá se několik balíčku karet rychlostního stupně a může se začít.

Oproti Rallyman: GT, což je klasičtější závodní hra ve stylu „kdo první dojede do cíle, vyhrál“, její mladší špinavý bratr reflektuje klasický rally systém, kde je důležitý čas zajetí etapy a dvě auta se na trati potkají jen velmi zřídka.

Samotný mechanismus pohybu je řešený velmi originálně za použití skupiny kostek s hodnotami 1–6, kostkami udržení rychlosti „COAST“ a kostkou brzdy.

Svůj pohyb začínáte položením kostky 1 (tedy zařazením prvního stupně), následuje kostka 2, 3 a tak dále. Pokud chcete zpomalit, položíte po své poslední kostce kostku s o stupeň nižší hodnotou. Pokud potřebujete před zatáčkou zabrzdit, použijete spolu s číselnou kostkou i červenou kostku brzdy a můžete tak přeskočit jeden stupeň dolů. V případě, že si budete chtít rychlost udržet, použijete kostku COAST. Tímto způsobem si postupně plánujete celý pohyb s tím, že kromě kostek COAST, které jsou dvě, máte od každé další pouze jeden kus, a správné plánování jejich použití je tak pro hru zásadní.

Privátní: DSCF7426.jpg
Příprava je jednoduchá, po rozložení dílku trati je to otázka par minut a hraje se!

 

Po naplánování vašeho pohybu po trati následuje adrenalinové rozhodnutí. Zvolíte si bezpečnější průjezd a budete házet kostkami postupně s možností kdykoliv s hody přestat a neriskovat vybourání anebo hodíte všemi kostkami najednou, a získáte tak cenné žetony sekund?

Vtip je v tom, že na každé kostce je určitý počet nebezpečí (kostky 1–3 mají jeden, kostky 4–6 a brzda pak dva) a pokud vám celkem padnou 3, skončí váš pohyb bouračkou, čímž vám naskočí 60 sekund času a velmi často i nějaké poškození vozu (snížení počtu kostek pohybu, brzdy nebo COASTu po zbytek závodu). Navíc pokud se vašim soupeřům povede v dané etapě nebourat, nemáte prakticky šanci je dohnat. Tlak na to házet kostkami postupně, a mít tak možnost s pohybem kdykoliv poté, co vám padne druhá výstraha, přestat, je tedy veliký. Na druhou stranu pokud se rozhodnete zariskovat a hodit všemi kostkami najednou, dostanete za každou kromě červené 1 jednosekundový žeton. Pokud vám na konci hry nějaké zbydou, odečtete si je od výsledného času, zároveň je však můžete pří jednotlivém házení použít na pojištění hodu proti riziku – vynechání házení kostkami s tím, že první kostka vás stojí 1 sekundu, druhá 2, třetí 3 a tak dále.

Ve chvíli, kdy dokončíte pohyb, vezmete si kartu s rychlostním stupněm na kterém jste pohyb zakončili. Karta slouží jednak jako informace, z jaké rychlosti budete další kolo začínat, ale také vám říká, kolik času váš pohyb trval. Zakončení na rychlostním stupni 6 znamená, že jste daný úsek jeli 10 sekund, naproti tomu zakončit pohyb na stupni 2 vám zabere 40 sekund času. Celý závod je tak plný pečlivého plánování několik tahů dopředu, managementu práce s omezeným počtem kostek a pak finální rozhodnutí, zda na to dupnu a hodím všemi kostkami, abych měl vetší flexibilitu v dalších tazích díky žetonům sekund anebo zvolím opatrnější cestu postupného házení a snížení rizika.

Tratě jsou pak protkané nespočtem elementů od zatáček s limitací rychlosti projetí, přes skoky a brody až možnost projet zatáčku rychleji zkratkou s rizikem propíchnutí pneumatiky (a tím ztráty drahocenné COAST kostky). A v případě pořízení rozšíření se variabilita hry ještě zvyšuje.

Privátní: DSCF7421.jpg
Příklad plánování pohybu kostkami rychlosti (poznámka: miniatury aut dostanete v krabici ke hře nenabarvené ;) )

 

Tematičnost

Autor hry Jean-Christopher Bouvier je bývalý rally závodník, a i když si za svou kariéru nepřipsal žádné hvězdné výsledky, téma rally závodu do hry narval koňskými dávkami. Charaktery tratí, plánování tahů, adrenalin při házení kostkami, projíždění zatáček smykem, dohánění hráče před vámi či naopak snaha si vytvořit co největší náskok jsou nádherné elementy a atmosféra ze hry dýchá každým detailem. Stejně tak jako si každý metr tratě plánují skuteční rally závodníci, i zde budete řešit každou kostku zvlášť a vymýšlet nejlepší postup. Na internetu je navíc spoustu fanouškovských tratí, které, jak je v podobných hrách zvykem, replikují skutečné světové etapy. Zajímavým elementem oproti Rallyman: GT je také mechanika časovky, kdy první hráč svým plánováním ostatním hráčům ukazuje, jaká může být efektivní a naopak neefektivní cesta. Navíc má v držení jiné COAST kostky, které mají vyšší riziko nebezpečí, ale zase může využitím zkratek znesnadňovat projetí některých zatáček soupeřům. Naopak proti tématu se lehce staví možnost rychlejší hráče v pořadí za mnou na trati blokovat, a zamezit jim tak v předjetí a zvolení optimální cesty. Což je asi jedna z největších výtek, které bych k celé hře měl.

 

Provedení hry

Hra má produkční stránku na řekl bych „v pořádku“ úrovni. Určitě to není kousek, který byste s pýchou předváděli svým známým, ale grafické zpracování mapových dílků trati se mi velmi líbí a zbytek jsou standardní karty, kostky a žetony, které vás ničím nepřekvapí, ale také nezklamou. Poměrně složité je uspořádání herních prvků v krabici a je to jedna z těch her, kdy vlastní insert, nebo alespoň nějaký piano box na žetony a kostky je téměř nutností, tím spíš, když se rozhodnete i pro nějaká rozšíření.

Miniatury aut bohužel působí poněkud levně, ale mé nadšení ke hře mě motivovalo si všechna auta namalovat, dotunit polepy a nakonec jsem ještě zespodu každého z nich nalepil pár matek, abych zvýšil celkovou váhu modelu – je pak radost s nimi při hře manipulovat.

Privátní: DSCF7429.jpg
Home-made upgrade out, namalování, aplikace polepů a zatížení aut pro lepší pocit ze hry ;)

 

Znovuhratelnost a herní doba

Znovuhratelnost základní krabice je na vysoké úrovni. Hra je opravdu poměrně rychle připravená a odehraná v závislosti na počtu hráčů a délce tratě zpravidla v rozmezí od 20 do 40 minut. Velmi často se tak nabízí udělat si závod etapový z alespoň dvou, ideálně pak tří map. I se samotným rizikem nabourání se pak mnohem lépe pracuje v rámci 3 závodů, kde je pak mnohem větší šance manko dohnat ať už lepší jízdou či incidentem u protihráčů, ke kterému dříve či později většinou dojde.

Pokud bychom však měli uvažovat implementaci dalších rozšíření, která jsou k dispozici, pak se znovuhratelnost dostává na opravdu neskutečnou úroveň. Sám jsem si původně zakoupil pouze core box s dodatečnou kategorií aut R5, abych po 14 dnech nadšeného hrání se svým synem vše prodal a zakoupil ALL-in verzi.

Modifikace aut je na první pohled banální. V základní krabici jsou auta s označením R6, se kterými používáte kostky 1–6. V setu R5 máte místo kostky s rychlostí 6 kostku zelenou, která funguje opačně než brzda – tedy je možné nadřadit rychlost přeskočením jednoho stupně. Tato velmi jednoduchá a malá změna má naprosto zásadní rozdíl v závodech a použití takového auta vám poskytne úplně jiný zážitek.

Rozšíření 110 % přidává do hry sněhové a asfaltové tratě a specializované pneumatiky, které se logicky lépe chovají na daném povrchu, ale již tak dobře nefungují na jiném a je potřeba s tím před závodem počítat.

Rozšíření Climb pak do hry přidává jednak mechaniku stoupání a klesání, ale především možnost naprosté svobody vytvořit si vlastní nastavení auta zvolením počtu kostek, pneumatik a dalších vylepšení, které váš vůz může mít.

Poslední velké rozšíření nese název RX a obsahuje elementy, díky kterým si můžete z DIRTu udělat závody ve stylu Rallyman: GT, tedy čistě ve stylu „kdo první dojede do cíle, vyhrál“. Eliminuje tak nutnost mít doma obě krabice.

Privátní: DSCF7434.jpg
Příklad 3 typů tratí – šotolina z Core boxu a sníh s asfaltem z expanze 110 %

 

Vše toto výše zmíněné přináší opravdu neskutečné možnosti variability a znovuhratelnosti a to ne za cenu nějakého výrazného navýšení komplexnosti. Nové prvky jsou intuitivní a poté, co se vám do krve dostanou pravidla Core boxu, nebudete mít s jakoukoliv expanzí problém.

V neposlední řadě musím zmínit velmi vysoké zapojení autora do deskoherní komunity. Existuje od něj spoustu reakci na nejasnosti v pravidlech, tvoří a publikuje nové tratě a při troše štěstí na něj můžete narazit a změřit s ním síly na Boardgameareně.

 

Srozumitelnost pravidel a komplexnost

Pravidla jsou plná malých detailů a pravidélek, ale jsou napsaná velmi dobře a přehledně a s ničím jsem při hře neměl problém. Občas je nutné do nich nahlédnout, když se hra vytáhne na stůl po delší době, ale to není nic výjimečného. Komplexnost hry je spíše na nižší úrovni a hru jsem bez problémů hrál s mým tehdy šestiletým synem.

 

Taktika a strategie

Plánování, plánování, plánování. Hra je spíše taktická, kdy se snažíte odladit jednotlivé tahy do co možná nejvyšší efektivity a plánování alespoň 2 tahů dopředu je zásadní. Samozřejmě se nevyhnete bouračkám a pak je třeba začít pohyb znovu a vše převymyslet, ale právě honba za co nejefektivnějším tahem tvoří jádro pudla. Strategie si v této hře moc neužijete, kromě nějakého počátečního rozhodování, jaké pneumatiky použít, pokud hrajete s rozšířeními a více typy povrchů v jednom závodu. Mnohem větší míra strategie se pak vyskytuje při využití rozšíření Climb, kde je možné si dle tratě naprosto volně nastavit své auto a zkoušet závod s různými modifikacemi.

Privátní: DSCF7424.jpg
Příklad tratě s limity zatáček a možností blokovat soupeře (vedoucí vůz)

 

Kauza Kickstarter

Chtěl bych také zmínit i jednu stinnou stránku hry, ke které došlo. Hra byla odstartovaná KS kampaní a našla si poměrně velké množství backerů (něco přes 4,5 tisíce mi na tento typ hry přijde jako slušný úspěch). Vydání si pak prošlo poměrně velkými porodními bolestmi a hra byla dokončena s více jak ročním zpožděním. Ve chvíli, kdy se měla hra už začít dostávat backerům, vyhlásilo vydavatelství Holy Grail Games bankrot a šlo do insolvence. Část backerů své kopie dostala, ale velká část je nikdy neviděla a už asi nikdy neuvidí (především US backeři).

Já sám jsem své kopie před 2 lety získal z Polska, neboť jinde nešla pořádně sehnat a kromě pravidel jsou herní materiály jazykově nezávislé. Trošku očekávaně se pak na hru snesla velká vlna hatu a velmi nízkých hodnocení, což do jisté míry chápu, ale bohužel pro autora hry to muselo být období pekelné, protože do vývoje dal roky života a energie a s celou negativní vlnou se pak svezl.

 

Závěrečné hodnocení

Rallyman: DIRT je hrou, ke které se v návalu novinek jako byl Heat, nyní Joyride a ve vánočním papíře již vrtící ocasem TR Vendetta (díky Kewe ;) ) nebudeme dostávat tak často, jak bych si přál. Ale je to kousek, který – věřím – nikdy neopustí mou sbírku, protože nabízí dostatečně odlišný zážitek oproti ostatním zmíněným. Celkové pojetí, atmosféra a styl hraní je něco, co mi neskutečně sedlo, a i když to není hra pro každého, tak vám všem doporučuji ji na BGA minimálně vyzkoušet (před pár dny byla vydaná full verze) a zahrát.

Hodnocení 8/10

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

@bobosik Ten tvůj tuning modelů aut je vážně dost dobrý.

14.12.2024 21:10:03

Děkuju :)

Miniatury jsou dost malé, ale malovaly se hezky, mají pěkně vystouplé hrany a pak hodně pomohly ty polepy značek/reklam, bez nich by to bylo poloviční :)

16.12.2024 17:52:03

Vybíráme z Bazaru

Válka o prsten (obaly, insert...)
Válka o prsten (obaly, insert...)
Akt. cena: 3000 Kč
Končí za: 22 hodin

Offcanvas