Hra Pravěk (nebo také První jiskry dle originálu The First Sparks) vznikla k příležitosti 10. výročí vydání populární hry Vysoké napětí. Z této hry Pravěk také čerpá určité mechanismy, ale časově je zasazen do doby kamenné, tedy ještě hodně dlouho před objevem elektřiny.
Každý hráč je náčelníkem svého klanu a je zodpovědný za jeho blahobyt. Klan se snaží zlepšovat své lovecké dovednosti a získávat cenné zbraně jako luky a oštěpy potřebné k lovu mamutů a medvědů. Bojácnější členové klanu mohou sbírat lesní plody, pěstovat obilí či lovit ryby v říčce. Pokud nashromáždí dostatek jídla, může se klan rozšířit o nové členy. Klany se také snaží uskutečňovat nové objevy, aby mohly používat oheň, ovládat řeč či zlepšit svou inteligenci a tím zvýšily svou šanci na přežití.
Cílem hry je získat co nejvíce členů klanu.
Příprava hry
- Každý hráč dostane 17 členů klanu své barvy + 7 jídel + 2 přehledové karty "jídlo" a "fáze tahu". Dále si vylosuje 1 startovní kartu bylin jako svou první technologii.
- Na herní desku se umístí zásoba obilí, ostatní druhy jídla (dřevěné figurky zvířat) se položí do určených oblastí a členové klanu na příslušná políčka na stupnicích.
- Podle počtu hráčů se vybere určitý počet hexových destiček krajiny a vytvoří se z nich herní plán.
- Nachystá se trh s technologiemi a doplňovací balíček.
Průběh hry
Nejdříve se začne umísťovacím kolem, kdy si každý hráč zdarma položí 1 člena klanu na libovolné loviště. Za jídlo si může hráč ještě položit 2. člena klanu, ale nemusí. Následující kola se skládjí ze 4 fází:
1. Nákup nové technologie / odhození zkaženého jídla
Na rozdíl od Vysokého napětí zde nejde o dražbu s navyšováním ceny za určitou kartu. Nákup probíhá tak, že první hráč zvolí kartu technologie a ostatní hráči se dle pořadí (odzadu) rozhodují pro nákup, platí se jídlem. Pokud žádný z hráčů zvolenou technologii nechce, musí ji koupit navrhující hráč. Lze i pasovat a nákupu se neúčastnit.
2. Lov / nakrmení klanu
Hráči získávají jídlo ze svých lovišť za pomoci svých nástrojů a zbraní. Na konci fáze musí své členy klanu nakrmit.
3. Šíření klanu
Klan se může šířit na sousední políčka lovišť, platí se jídlem dle obsazenosti loviště a pokud je třeba přecházet hory, cena se ještě zvyšuje.
4. Byrokracie
V této fázi se určí herní pořadí, doplňují zásoby jídla a obnovuje trh s technologiemi.
Konec hry
Hra končí, jakmile jeden z hráčů umístí na herní plán 13. člena. Ostatní hráči dokončí tuto fázi hry. V případě shody rozhoduje množství jídla.