Sám Bůh dal lidem v obilí obě základní formy výživy, jídlo i pití: chléb a pivo. Kdo nemá pivo, nemá co pít.
Martin Luther
Každý chléb je smutným příběhem obilí, které se mohlo stát pivem, ale nevyšlo to.
Lidová moudrost
Ve hře Pivo a chléb se hráči stávají obyvateli dvou sousedních vesnic, které spolu soupeří ve vaření piva a pečení chleba. Během šesti herních let tak hráči sklízejí a skladují plodiny z polí společných oběma vesnicím, produkují a následně prodávají pivo a chléb a vylepšují svá zařízení. Hráč, který lépe prodá, se stane vítězem, počítají se však pouze peníze utržené za tu komoditu, za niž získají méně peněz.
Příprava hry:
Hráči mezi sebe rozloží herní plán rozdělený na tři části: část společná oběma hráčům obsahuje kalendář (sem se na první políčko umístí žeton ukazatele roku) a místo pro každoroční úrodu obilí (pšenice, ječmen, žito) a chmele; tyto suroviny se prozatím připraví do blízkosti herního plánu. Ze zbylých dvou částí plánu patří každému hráči jedna, v obou případech jsou na nich vyznačeny skladiště, pekárna, pivovar a na okraji místa pro vylepšení. Tyto tři části herního plánu jsou rozděleny znázorněním potoka, kam se umístí všechny žetony vody, představující taktéž její společnou zásobu.
Průběh hry:
Hra se hraje na šest kol, z nichž každé se skládá ze čtyř fází, které se mírně liší v závislosti na tom, zda se jedná o úrodný rok (1., 3. a 5. kolo), nebo suchý rok (2., 4. a 6. kolo). Samotná hra se odehrává ve třetí fázi každého roku (ostatní fáze slouží k údržbě hry), kdy hráči mohou využít karty jedním ze tří způsobů:
• Sklizeň a uskladnění: Hráč si vezme ze společné zásoby suroviny vyznačené v horní části karty, a to v počtu vyznačeném na této kartě i na kartách zahraných dříve v tomto kole. Suroviny si umístí na volná místa ve skladišti na herním plánu; případné přebytečné suroviny musí nabídnout soupeři a ty, o které neprojeví zájem, se odstraní ze hry.
• Produkce a prodej: Hráč utratí suroviny uvedené v prostřední části karty a umístí kartu lícem dolů do pekárny či pivovaru. Do každé budovy lze umístit pouze jednu kartu, poté nelze daný výrobek produkovat, dokud se místo neuvolní.
• Stavba a úklid: Hráč zasune kartu pod okraj herního plánu tak, aby čněla pouze spodní část karty s popisem efektu. Karta poskytuje trvalé vylepšení pro zbytek hry nebo pro závěrečné bodování. Poté hráč přesune svoje produkty z pekárny a pivovaru na volné místo poblíž.
Průběh úrodného roku:
1) Fáze setby: Hráči připraví zásobu obilí a chmele tak, aby zde byly suroviny v počtu uvedeném na zeleném políčku.
2) Fáze karet: Každý hráč obdrží pět karet z balíčku.
3) Fáze akcí: Hráči střídavě vynášejí kartu z ruky a uplatní jeden z efektů dle své volby. Vždy poté, co každý zahraje jednu kartu, si zbylé karty v ruce vymění. Takto pokračují, dokud nezahrají všechny karty.
4) Fáze mletí: Hráči posunou ukazatel roku na další políčko. Hráč s menším počtem naskladněných surovin si převezme žeton začínajícího hráče pro následující kolo.
Průběh suchého roku:
1) Fáze setby: Hráči připraví zásobu obilí a chmele tak, aby zde byly suroviny v počtu uvedeném na červeném políčku.
2) Fáze karet: Každý hráč si vezme karty, jež v předchozím roce využil pro sklizeň. K nim si dobere z balíčku tolik karet, aby měl celkem pět karet. Dále umístí tři karty z balíčku do nabídky karet na výměnu.
3) Fáze akcí: Hráči střídavě buď vynášejí kartu z ruky, nebo vymění kartu z ruky za kartu z nabídky a zahrají tuto kartu. Poté uplatní jeden z efektů zahrané karty dle své volby. Takto pokračují, dokud nezahrají všechny karty.
4) Fáze mletí: Hráči provedou stejné úkony jako v úrodném roce a navíc odstraní ze hry karty zahrané na sklizeň a karty na výměnu.
Konec hry:
Po odehrání šesti kol hra končí. Hráči si sečtou utržené peníze, a to zvlášť za pivo a za chléb. Započítají přitom případné efekty staveb. Pro závěrečné vyhodnocení se počítají nižší hodnoty obou hráčů za pivo či chléb. Hráč, který má tuto výslednou hodnotu vyšší než soupeř, se stává vítězem.