Piepmatz (Pískle) je malá karetní hra, v níž se hráči snaží přilákat k sobě ptáky od krmítka a nasbírat pro ně co nejvíce krmiva.
Příprava hry:
Hráči umístí na herní plochu kartu s krmítkem, ke každé šipce na ní položí lícem vzhůru kartu ptáka a nad krmítko vyloží řadu čtyř karet zrní. Zbylé karty zrní zamíchají spolu s kartami vran a veverek a položí na konec řady. Poblíž umístí zamíchaný balíček karet ptáků, z nějž utvoří nabídku tří karet a rozdají každému hráči čtyři karty.
Průběh hry:
Hráči se střídají v tazích, z nichž každý má následující tři fáze:
- 1) Hráči ve svém tahu vyloží jednu kartu ptáka a umístí ji za jednoho z vyložených ptáků; takto se postupně vytváří řada ptáků ve frontě za ptákem u krmítka. Další postup se odvíjí od součtu hodnot na kartách ptáků ve frontě a jeho porovnání s hodnotou karty ptáka u krmítka:
- 2a) Je-li tento součet vyšší, vezme si hráč jednu z karet zrní; pozice karty, kterou si vezme, je určena tím, o kolik je vyšší tento součet. (Např. je-li tak u krmítka pták s hodnotou 3 a ptáci ve frontě mají celkem 5, vezme si hráč kartu na druhé pozici.) Jestliže si hráč bere kartu z pozice, u níž leží veverka či vrána, provede její negativní efekt: veverka hráči ukradne dvě karty zrní, vrána mu vyplaší jednoho ptáka (poté je karta škůdce odhozena). Rovněž si položí před sebe kartu ptáka od krmítka, na jehož místo se přesune pták z fronty s nejvyšší hodnotou. Pokud je opět součet hodnot ptáků ve frontě vyšší, celý postup se opakuje.
- 2b) Je-li tento součet stejný či nižší, hráč vyloží před sebe jednu z karet v ruce, ovšem v hodnotě nepřevyšující hodnotu zahrané karty.
- 3) Nakonec si hráč dobere na ruku z nabídky ptáků kartu či karty do počtu čtyř a doplní se řada karet zrní. Pokud je přitom odhalena karta veverky či vrány, jsou pokládány do druhé řady vedle zrní, a to postupně od krmítka dále.
Konec hry:
Konec hry je spuštěn ve chvíli, kdy je třeba doplnit kartu zrní, ale žádná již nezbývá. Dohraje se aktuální kolo a poté si hráči vyloží před sebe dvě karty z ruky. Následuje závěrečné skórování, v němž se udělují body za každý pár ptáků (samec + samice) stejného druhu a hodnoty, za získané zrní a za skupinu ptáků stejného druhu: od každého druhu však získá body pouze hráč, který má od daného druhu ptáků nejvíce.