Pekelná jízda: Vendeta je závodní hrou, ve které každý z hráčů dostane tým skládající se ze tří vozů a jednoho vrtulníku. Jejich záměrem je být první v cíli, a nebo posledním přeživším na závodní dráze. Obě strategie jsou si naprosto rovny. Při hře tak nejde pouze o rychlost a obratnost, ale také (nebo možná hlavně?) o úmyslné kolize a palbu do řad protivníků. V tomto závodě příliš mnoho pravidel nenajdete, jakákoli cesta vedoucí k vítězství je dobrá a povolená.
Příprava hry s představením hlavních herních prvků
Z pěti oboustranných desek závodní dráhy se vytvoří dobírací hromádka a ze tří z nich se postaví začátek závodní tratě. Každá deska je rozdělena na herní pole, která tvoří šestiúhelníkovou síť. Každé pole má určitý typ/povrch, a ten uvádí, jak náročné je přes dané pole při závodě jet. A některá pole jsou úplně neprůjezdná.
Na označená pole závodní dráhy hráči následně umístí náhodně žetony nebezpečí lícem dolů. Tyto žetony udávají různá poškození, která utrží vozidla, která se přes dané pole dráhy rozhodnout jet (nebo na něm skončí například po kolizi). Může jít třeba o vrak vozu (nejspíše z nějakého předchozího závodu), minu nebo olejovou skvrnu. Ale když má závodník štěstí, může to být i volná trať.
Žetony poškození hráči zamíchají a vytvoří z nich dobírací balíček. Ty budou hráči přikládat ke svým vozům, když je něco či někdo poškodí, přičemž vůz se při druhém poškození stane nepojízdným (ale stále opravitelným). A kromě toho může žeton poškození při jeho získání vozidlo posunout po závodní dráze (např. žeton smyku) nebo poškodit další vůz v určitém směru (žeton šrapnelu).
Každý hráč pak získá 3 vozy své barvy (malé, střední a velké – velikost má vliv na různé charakteristiky při hře) a jeden vrtulník. Ten nezávodí, ale hráči ho mohou na dráhu povolat, a takto pak útočí (a poškozují) vozy a mohou poškodit i vůz ze své stáje. K těmto figurkám si ještě hráči vezmou příkazovou desku, 3 palubní desky (jedna pro každý vůz) a 4 běžné šestistěnné kostky pohybu. Figurky vozů umístí před první desku závodní trati a až při hře je budou umisťovat na její pole.
K tomu si hráči ještě připraví několik dalších speciálních kostek, které ovlivní různé herní situace. Například kostka srážky, kostka střelby, kaskadérská kostka atd.
Průběh hry
Pekelná jízda se jede na kola a tahy. Na začátku kola všichni hráči hodí všemi čtyřmi kostkami pohybu a navíc jeden z hráčů hodí i kostkou silnice (ta uvádí bonus pro pohyb vozů, které zahajují svůj pohyb na poli silnice). Po společném hodu se začnou hráči střídat v tazích tak, že vždy provedou tak pro jeden ze svých vozů a pokračuje další z hráčů. Když takto postupně aktivují hráči všechny své vozy, končí kolo a začíná další.
Každý tah (s jedním vozem) má 4 fáze:
1) Přidělení kostky pohybu – hráč si vybere jednu ještě nevyužitou kostku pohybu a umístí ji na palubní desku vozu, který chce v tomto tahu aktivovat. Pokud hráči nevyhovuje padlá hodnota, může kostku umístit i na pole volnoběh, a pak má kostka hodnotu 1.
2) Aktivace příkazu (každý hráč pouze 1x za kolo) – hráč může (pokud tak ještě v tomto kole neučinil) využít jednu kostku pohybu pro aktivaci příkazu tím, že vybranou kostku umístí na svoji příkazovou desku a ihned využít zvolený příkaz. Některé příkazy je možné využít pouze kostkou, na které padla určitá hodnota. Například nitro (= další body pohybu pro aktivovaný vůz) lze využít pouze pomocí kostky s hodnotou 1-3. Příkaz opravy (= odstranění poškození z jednoho z vozů) pak pouze kostkou, na které padlo 6. Jedním z příkazů je i aktivace vrtulníku v podobě náletu.
3) Pohyb vozu – hráč musí s aktivovaným vozem pohnout o všechny body pohybu, které určuje zvolená kostka. A navíc může využít i bonus v podobě hodnoty kostky silnice (ale pouze pokud vůz celý svůj dosavadní pohyb provedl na polích silnice). Když při svém pohybu vozidlo využije pole s žetonem nebezpečí, musí ho hráč otočit a vyhodnotit jeho efekt. Při srážce (vozidlo při pohybu použije pole s jiným vozem/vrakem) ihned pohyb končí a musí se vyhodnotit srážka pomocí dalších kostek (ty určí, které vozidlo se posune kterém směrem).
Když má první vůz vyjet z přední desky závodní dráhy (herní plán má vždy 3), tak se vezme vrchní deska z hromádky a přiloží se k závodní dráze (a umístí se na ni žetony nebezpečí). Ale současně se odstraní poslední deska závodní dráhy a všechny vozy na ní jsou ihned eliminovány ze závodu (a nelze je jakkoliv zachránit). Případně může dojít ke konci závodu (viz Konec hry).
4) Střelba – aktivované vozidlo může (ale nemusí) vystřelit na jeden cíl (vozidlo/vrak), které se nachází na jednom z polí před ním (vždy 3 pole závodní dráhy jsou před vozem a 3 za vozem). Pak hodí kostkou střelby a dle výsledku se určí, zda došlo k zásahu či nikoli (je snazší trefit velký vůz, než vůz malý). Při zásahu cíl utrpí poškození a jeho majitel si k vozu přidá žeton poškození (vrak je zničen a odstraněn ze závodní dráhy).
Poté pokračuje tahem další z hráčů až do okamžiku, kdy všichni hráči aktivovali své pojízdné vozy. Poté končí celé kolo.
Konec hry
Partie Pekelné jízdy končí ve dvou situacích:
- Když první vůz projede cílovou čáru na poslední desce závodní dráhy. Při hře 2 hráčů závod probíhá na 5 deskách závodní dráhy a za 5. tuto desku se přiloží cílová čára. Při hře více hráčů se hraje až na 10 těchto desek (ale závod může být kratší, pokud při něm dojde k úplné eliminaci jednoho z hráčů).
- Druhou možností, jak hru ukončit a zvítězit je, když na závodní dráze zůstanou stroje pouze jednoho z hráčů (pozor, nepojízdný vůz není úplně eliminován, je možné ho ještě opravit).