Pax Viking - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Ediciones MasQueOca
Ion Game Design
Sierra Madre Games
Autoři: Jon Manker
Rok vydání: 2020
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Staň se jarlem, mocným severským náčelníkem, z rodiny, která posiluje svou moc už celá staletí. Blíží se zlomový okamžik, kdy je příležitost spojit území mnoha jarlů do společného státu. Využij obchodní sítě na východě, mocné spojence na západě a pomocí chytré strategie se můžeš stát prvním králem Švédska.

Hra Pax Viking patří od skupiny tzv. „Pax“ her (Pax RenaissancePax Pamir atd.). Svou přístupností je vhodný jako vstupní hra do toho typu her. Jedná se o strategickou historickou hra o obchodu a diplomacii v 10. století. Hra se zaměřuje na hlavně na Vikingy, kteří se plavili na východ k bohatým obchodním stezkám Persie a Černého moře – schopné muže a ženy, kteří dle situace dokázali vhodně využít sekeru nebo stříbro.


Příprava hry:

Na herní plán se umístí spojenecké dlouhé lodě a 4 karty vítězných podmínek dle vybrané obtížnosti (začátečnická, standardní, pokročilá nebo eklundovská). Zamíchá se balíček karet ságy (tvořen 12 kartami ságy na každého hráče ve hře) a 7 karet se vyloží lícem nahoru do nabídky ságy. Z nepoužitých karet se na mapu vyloží lokace v počtu 6 mínus počet hráčů.


Herní principy:

Herní mapa je rozdělena do čtyř oblastí (západ, sever, východ a jih). Ty se dále dělí na regiony – mořské, říční (se dvěma místy) a přístavní. Na některých místech už jsou předtištěna místa obchodních center a mocných spojenců.

Karet ságy existují čtyři typy: události, bohové, společníci a lokace.

Na desce každého hráče se nachází 6 dlouhých lodí a 24 stoupenců (4 typů – jarlovští, teokratičtí, švédští a ruští), speciální schopnost a místo pro jednoho boha a dva společníky.


Průběh hry:

Hráči se střídají v tazích. Jeden tah pak probíhá takto:

  1. Fáze vlivu: Pokud má aktivní hráč nasazeno více stoupenců nějakého typu než kdokoliv jiný, nahradí jeden svůj akční žeton odpovídajícím speciálním akčním žetonem.

  2. Fáze akcí: Hráč provede čtyři standardní akce – jednu za každý svůj akční žeton:

    • Investice: Hráč koupí kartu ságy z nabídky ságy, nebo si zadarmo vezme vrchní kartu z balíčku ságy a posune nabídku o jedna dolů.

    • Plavba: Hráč posune jednu svou nevyčerpanou loď až o tři kroky a pak ji vyčerpá.

    • Hraní karty: Hráč může zahrát kartu z ruky, pokud se nachází na místě napsaném na této kartě a nejsou zde lodě protihráče. Pokud se jedná o událost, okamžitě ji vyhodnotí. Pokud se jedná o boha nebo společníka, hráč jej vyloží na svou desku a umístí na něj odpovídajícího stoupence. Pokud se jedná o lokaci, hráč ji vyloží na mapu do uvedeného regionu a ustanoví tam odpovídajícího stoupence, nebo nahradí již ležící lokaci.

    • Aktivace: Hráč provede text schopnosti uvedené na kartě místa, pokud na něm má stoupence a nevyčerpanou loď. Loď tím vyčerpá. Lze opakovat, pokud má hráč na místě další nevyčerpané lodě.

    • Parley: Pokud se na místě nachází jen loď hráče a žádné lodě soupeře, hráč zde ustanoví své stoupence (a odstraní případné stoupence soupeře). Pokud se na místě nachází i lodi soupeře, ale aktivní hráč jich zde má více, dojde k výzvě, při které se jedna loď soupeře vrátí na jeho desku, zbylé se přesunou do nejbližšího regionu a aktivní hráč zde opět ustanoví své stoupence. Pro ustanovení stoupenců na obchodní centra a mocné spojence je nutné zaplatit požadované silfry.

      Speciální akční žeton lze namísto pro standardní akci využít pro odpovídající akci vlivu:

    • Jarlovská: Hráč posune jednu svou loď o jedna na lokaci a odstraní zde jednu loď soupeře (pokud tam nějaká je). Pokud tam poté má již jen své lodě, může zde ustanovit stoupence.

    • Švédská: Hráč si vezme vrchní kartu z balíčku ságy do ruky. Pokud je to lokace, umístí ji na mapu s jednou svou lodí a může zde ustanovit stoupence.

    • Teokratická: Hráč ustanoví svého stoupence na jedné teokratické lokaci nebo mocném spojenci.

    • Ruská: Pokud má hráč jen své lodě na místě uvedeném na společníkovi soupeře, může tohoto společníka ukrást na svou desku.
  3. Zimní slunovrat: Na konci kola hráč získá 1 silfr za každý unikátní typ ustanoveného stoupence (max. 4). Dále si obnoví všechny lodě a obnoví nabídku ságy. Pak hráč odhodí karty z ruky tak, aby mu zbyly nejvýše 4.


Konec hry:

  • Začátečnická obtížnost: Splnění některé vítězné podmínky se kontroluje po každém zimním slunovratu.
  • Ostatní obtížnosti: Splnění některé vítězné podmínky se kontroluje po každé zahrané události
  • Kontrola konce ságy: Pokud je odstraněna poslední karta ságy z nabídky ságy, kontroluje se splnění vítězných podmínek. Pokud není jediný vítěz, použije se tiebreaker – tím je celkový počet ustanovených stoupenců, následně pak počet silfrů.

Hra obsahuje také sólovou a kooperativní variantu.

Autor: Pizin

Offcanvas