Rozšíření pro hru: |
Panství hrůzy: Druhá edice |
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | Horror |
Herní kategorie: | kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2019 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 1675–1799 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Vernon | 8.12.2024 | 7
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Ursula vytáhla svůj nůž pro přežití. Norman listoval tenkou knihou a něco mumlal. Když jeden z těch hadů zaútočil, Daniela se zhluboka nadechla, uvolnila stisk a zvedla mačetu.
Panství hrůzy: Druhá edice – Hadí cesta je rozšíření pro kooperativní hru Panství Hrůzy. Toto rozšíření přidává do hry tři nové scénáře, nové události mýtů, karty předmětů, nový typ hlavolamu, nové elementy (porost a suť), nové nestvůry a čtyři nové vyšetřovatele.
Po produkční stránce je hra zpracovaná stejně jako všechny předcházející rozšíření v této edici. Tudíž po produkční stránce si hra nese své kvality i nekvality (např. podstavce nestvůr, chybějící insert, …). Za mě po komponentové stránce není co vytknout. Pravidla jsou sepsána na čtyřech A4 stránkách, na kterých jsou nové elementy hry dobře popsány. Novými vyšetřovateli jsou Ursula Downs, Leo Anderson, Norman Withers, Daniela Reys.
Rozšíření hru, co se týče pravidel, nijak nemění, pouze přidává pár nových elementů. Takže s ohledem na to, jak dlouho již s námi Panství Hrůzy je, a to včetně všech svých rozšíření, si dovolím zde popsat pouze ony nové elementy.
Ve svém hodnocení hry bych se na úvod rád podíval na nové elementy a vyšetřovatele, následně pak na nové scénáře.
Elementy porostu a sutě jsou zajímavý nový mechanismus, v rámci scénářů Hadí cesty i velmi tematický. V zásadě bych zde mohl vytknout pouze logiku odstraňování sutě těžkou zbraní. Lopata a podobné těžké zbraně dávají smysl, ale úplně si nedokážu představit, jak bych odstraňoval těžké kameny hasicím přístrojem, který je ve hře také těžkou zbraní.
Dva noví vyšetřovatelé (Leo Andreson a Ursula Downs) mají schopnosti, které poskytují dodatečné přesuny buď sobě nebo jiným vyšetřovatelům, takže zrychlují pohyb po mapě. Tyhle schopnosti jsou fajn a hodí se v podstatě do všech scénářů Panství Hrůzy. Naopak vyšetřovatelé Daniela Reyes (která získává stopy a vyšetření hlavolamu) a Norman Withers (který může za akci získat stopy nebo odhodit strach, pokud je v exteriéru) jsou silně závislí na daném scénáři. Zde se rád podělím o zkušenost z testovacích her, kdy Norman v jednom scénáři nevyužil svou schopnost ani jednou, a to jenom proto, že celý scénář se odehrával v interiéru; bohužel úvodní popis scénáře neposkytl žádnou nápovědu, že tomu tak bude. Každopádně noví vyšetřovatelé jsou fajn a umím si představit jejich využití v rámci jakéhokoliv scénáře (kromě výše zmíněných dvou, kteří jsou hodně závislí na scénáři).
Zajímavým oživením jsou také rozšiřující karty jednotlivých balíčků (zbraní, efektů apod.). Zde bych rád vypíchnul efekt otravy jedem, který je silně tematický, oživuje hru a dokáže i velmi potrápit.
Džungle se probouzí: Na zahradní slavnosti v Arkhamu se hostitel chlubí svými akvizicemi z jihoamerické expedice. Scénář vytěžuje možnosti Panství Hrůzy, takže jsou zde postavy, které jsou do něj přímo zapleteny, nechybí vyšetřování podstaty toho, co se to děje, a následně ani rozlousknutí zápletky. Tento scénář hodnotím jako nejzábavnější scénář Hadí cesty. Na druhou stranu nepřináší nic extra nového ani inovativního oproti předcházejícím scénářům, což nám ale nezkazilo zážitek z hry. Co nám ho naopak trochu zkazilo, byl bug v aplikaci, díky němuž jedna postava najednou přišla o možnost interakce ve hře (a celou dobu zůstávala na místě), což ale nemělo žádný herní důvod či příčinu; kvůli tomuto jsme neměli nejlepší závěr scénáře.
Do temnoty: Tento scénář je zasazený do Jižní Ameriky, kam si vás zavolá na pomoc expedice. V džungli má temnota nedozírné následky a je třeba se jí vyhnout za každou cenu. Scénář je už od prvních minut cítit svou originalitou, a taky brzy začne jasně naznačovat, o co půjde. S menším spoiler alertem si zde dovolím prozradit, že ve scénáři jde o to připravit se na konfrontaci s bossem. Takže vám běží čas a průzkumem se více a více připravujete na finální střetnutí. Scénář je příběhově originální a velmi tematicky zpracovaný. Nese si bohužel několik „ale“, a to, že je v rámci něj potřeba zjistit slabiny bosse, a tím se připravit na závěrečný boj. Bohužel, když se zjeví boss ve chvíli, kdy vám ještě zbývá zjistit – byť i jen poslední – jeho slabinu, hra vám nenabídne možnost jej porazit. A i když i v průběhu toho, když už je boss na mapě, vám aplikace umožňuje pátrání dokončit, je vám to už k ničemu. Ano, hra zde nabízí alternativu, jak scénář dohrát, ale nabízí se otázky „Proč? Proč najednou slabiny bosse nefungují? Proč potřebuji znát 100 % slabin a nestačí jenom 90 %?“ A tou nejhorší otázkou, jakou si položíte, je: „Proč když už známe všechny slabiny, je nyní nemůžeme použít?“ Bohužel to, jak je scénář v aplikaci nedodělaný, dost snižuje prožitek z něho, a přitom by stačilo tak málo k jeho dotažení do konce a patřil by k těm nejlepším, které Panství Hrůzy nabízí. Posledním výtkou jsou nesoudržné pokyny v aplikaci – konkrétně nejprve vám aplikace řekne, co přesně dělat s pochodněmi a žetony temnoty, ale poté už v průběhu hraní dává vágní pokyny.
Yigův ztracený chrám: Závěrečný scénář, v kterém se snaží hadí kněží probudit svého boha – Yiga. Scénář je o tom zastavit rituál, který má probudit prastaré zlo. Je potřeba vyřešit několik záhad v chrámu a poté zastavit hlavního kněze, který rituál provádí. Vlastní záhady chrámu jsou ve srovnání s ostatními scénáři v rámci celého Panství Hrůzy originální. Vlastní vyústění scénáře je ale lehce prázdné.
Mé resumé k rozšíření Hadí cesta je, že vyloženě nenadchne, ale ani neurazí, tedy krom nedotáhnutých věcí v aplikaci, které dokážou zkazit zážitek z hraní. A taky je na místě zmínit, že dva noví vyšetřovatelé jsou dost situační. Ve srovnání s ostatními rozšířeními zde nenajdete příliš originální ani inovativní prvky – a to v nových mechanismech a předmětech ani ve scénářích. Pokud jste fanoušci Panství Hrůzy, Hadí cesta vám nabízí prožít další dobrodružství ve světě H. P. Lovecrafta, a to konkrétně v prostředí Jižní Ameriky.
Chybu ohledně vágního popisu pochodní jsem zaznamenal a odstranil ve verzi 0.8.3. Pokud jste hráli s aktuální verzí, mohl bych pořádat o nějakou nápovědu, podle které bych se mohl pokusit zorientovat a případě odstranit na nějakém dalším místě? Jinak jsem vyrozuměl, že ostatní je věcí aplikace samotné, tedy nikoliv překladu, je to tak? Díky za případnou pomoc.
---------------------------------------------------------------
překladatel deskovek na volné noze a ZOD club member
Proklikal jsem v aplikaci scénář a vágní popis je opraven, díky za to. Co se týká ostatních slabých stránek aplikace, tak je to přesně jak píšeš. Je to věc aplikace samotné, resp. toho jak je logika scénáře v aplikaci naprogramována a ne překladu.
To já děkuji za ochotu pomoct. Jinak opravu aplikace řeším obecně v tomto vlákně, kdybys měl chuť něčím dalším přispět.
---------------------------------------------------------------
překladatel deskovek na volné noze a ZOD club member
Nájezdníci ze Skýtie CZ
Akt. cena: 20 €
Končí za: 3 hodiny