Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Pán Prstenů: Putování po Středozemi |
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 12 obchodů (cca 1999–2246 CZK) |
Sdílej: |
Autor: mart | 7.3.2022 | 4
Druhé fyzické a současně také již poslední v tomto duchu koncipované rozšíření pro Pána prstenů se objevilo na našem trhu v hektickém předvánočním čase. Aby vyjma zbrusu nové kampaně nabídlo poměrně bohatý obsah nových nápadů a komponentů.
Válečné tažení si bez základního boxu Pán Prstenů: Putování po Středozemi nezahrajete. Čili nejde o nějakou samostatnou herní záležitost, ale o zcela standardní rozšíření, jako tomu bylo již v případě Stínových cest. V dobře zavedeném kooperativním módu pro 1–5 hráčů a s povinnou podporou mobilní aplikace. Tolik na úvod. A nyní se už pojďme podívat do bedny.
Netrpělivé rozbalení krabice Válečného tažení mi přineslo malé zklamání týkající se přítomných plastových figurek. Konkrétně tedy těch vyzbrojených kopím (skupina vojáků a trpaslík Dvalin), neboť všechny uvedené miniatury měly tuto zbraň hrozivě deformovanou (zcela ohnutou). Naštěstí tohle pochybení rychle a zdárně opravila horká pára.
Skoro by se pak nabízela teorie, že zmíněná zbraň zřejmě nebude ideálním nástrojem do boje, ale naprostý opak je pravdou. Kopí, jako jedna z několika v rozšíření nově nabízených zbraňových možností, je totiž naprosto skvělým pomocníkem a to tím spíše, že na vyšších úrovních máte zajímavou volbu jeho upgradu. Buďto z kopí učiníte zbraň na dálku, anebo si díky němu výrazně vylepšíte defenzivní atributy pro časté duely s nepřátelskými silami. Mezi nimiž stojí určitě za zmínku obří Oliphant, děsivé létající stvůry, či skřeti na vrrcích, vyznačující se mimořádnou mobilitou. Což může být při povědomí, že útočí střelnou zbraní, smrtící kombinace.
Byla-li tu řeč o poměrně klíčové mobilitě. Válečné tažení obsahuje řadu terénních prvků, které ji významně znesnadňují. Ať už se jedná o neprostupné barikády, ploty a příkopy pravidelně umístěné na menších a uzavřených mapách bojiště, nebo o herní pole charakterizovaná přímo jako obtížný terén, objevující se na postupně se otevírající mapě putování, s čímž jsme už měli v menší míře co do činění v předchozích Stínových cestách.
Do množiny nečekaných potíží patří speciální karty strastí, tvořících řekněme takový protipól ke kartám výhod. Nově se tak za určitých podmínek můžete stát např. sklíčenými, což resultuje v nemožnost používat žetony inspirace pro vesměs nutné posílení vašeho úspěchu, kupř. při častém bojování s nohsledy zla.
Tito se zde rekrutují z řad armády žoldáků napadnuvších svobodná království Gondoru a Rohanu, jimž tu tak spěcháte na pomoc. Vaše družina může zahrnout kohokoliv z šestice nových hrdinů přítomných v tomto rozšíření. Kam patří dokonce samotný Medděd, mající tu hned dvě figurky – počítaje v to alternativu hodně rozzlobeného medvěda.
Medděd je z mnoha úhlů pohledu poněkud atypickým hrdinou. Třeba tím, že ve své zvířecí podobě dokáže být na začátku dobrodružství velice silný a odolný. Nicméně jeho výjimečnost postupně uvadá a s pozdějším časem se připravte na skutečnost, že navzdory jeho nezaměnitelnému vkladu do proslulé bitvy Pěti armád (knižní Hobit) se z něj stává spíše průměrný bojovník.
Čímžto se však plynule dostáváme k novým rolím (je jich přirozeně také šest), z nichž bych vypíchnul především Vojáka. Tvůrcům se totiž povedlo tuto roli opravdu skvěle tematicky vymyslet a navrhnout, navrch přitom z Vojáka udělali nesmírně schopný bitevní stroj přímo určený pro pravidelnou konfrontaci s nepřítelem. S nepřítelem, jehož aktivity řídí a usměrňuje v pozadí ukrytý temný stín, mající docela překvapující identitu, skoro stejně překvapivou, jako je koncept kampaně Válečného tažení.
Pryč je nelineární běh dobrodružství, tvůrci mnohem spíše vsadili na dílčí změnu směru událostí v rámci jednotlivých misí. Jako tehdy, kdy můžete přesvědčit obyvatele dřívější gondorské državy diplomatickou či naopak represivní a násilnou cestou. Jindy se můžete zkusit ztratit z otevřené stezky, kterou neustále atakuje agresivní okřídlená stvůra, a pokračovat k cíli raději potemnělým jeskynním komplexem. Podobná volba vás čeká v situaci, kdy doprovázíte velkou skupinu uprchlíků, mezi nimiž ještě navíc hledáte možného zrádce!
Vaše rozhodnutí mají samozřejmě odraz v kampani, sestávající z 15 misí se standardním zatížením 1-2 hodiny na misi, byť některé z nich tvoří velmi krátká intermezza na mapě bojiště. Ovšem i tyto vstupy dokážou být docela zajímavé a hlavně dosti adrenalinové. Jakkoliv je eventuální porážka stále akceptovatelnou sudbou, čili znovu platí, že ke zdi jste přitlačeni až v samotném finálovém střetu.
Tady bych tvůrce znovu a rád pochválil, protože finálový běh, rozdělený na tři různá dějství odehrávající se na různých mapách bojiště, má výbornou atmosféru a gradaci. A osobně jej považuji, společně se zakončením digitálního rozšíření v Haunting of Dale, k tomu nejlepšímu, co lze v intencích Pána prstenů absolvovat.
Ovšem než do závěrečného aktu vstoupíte, čeká vás obvyklá porce explorace a bojování, okořeněná faktem, že se všechny zbraně, zbroj a propriety mohou posunout na ještě vyšší úroveň, než tomu bylo dosud. Díky Válečnému tažení lze tak sáhnout kupř. po zbrani na čtvrté úrovni! Navzdory omezení, že každý hrdina může mít ve svém vlastnictví jenom jeden takový kousek, se mi tahle idea jeví minimálně jako dvousečná. Na jednu stranu chápu, že je zde pro hráče tolik žádaná a přitažlivá příležitost se stále někam posouvat. Jedním dechem ale musím zároveň zmínit a podtrhnout, že některé věci jsou až za pomyslnou hranicí, která poněkud stírá význam nejvyšší herní obtížnosti. Ano, nikdo hráče přirozeně nenutí po takhle silném vybavení sáhnout. Nicméně je trochu škoda, že koncept herní rovnováhy nabral lehce kontroverzní směr.
Naproti tomu jiný významný impuls do herního dobrodružství přijímám jednoznačně pozitivně. Jsou to koně, které zkraje téhle kampaně získáte. Přičemž máte na výběr, kterého si – v závislosti na vlastním hrdinovi – osedláte. Každý oř je zcela unikátní tím, jaké bonusy trvale poskytuje. V jednom případě může za určitých okolností generovat inspiraci, jiný navyšuje počet karet ve vašem držení, nechybí ani hezké posílení vašich útočných snah. Třebaže se zatím zdá, že je tento tuze pěkný nápad využitelný toliko ve Válečném tažení, patří za něj další rozhodný palec nahoru.
Potěšující je samozřejmě taktéž česká lokalizace, přibližující Válečné tažení našemu trhu. Pohříchu má snaha tuzemského distributora své trhliny v podobě některých chyb a textových nepřesností, které mohu vést ke zmatení především začínajících hráčů. Z mého pohledu se sice nejedná o nic fatálního, ale je prostě mrzuté, že překlad takto významného produktu nedopadl lépe, ačkoliv platí, že na revizi se intenzivně pracuje. V práci je podle všeho i další digitální kampaň, jež má navázat na Válečné tažení způsobem, jako tomu bylo u Haunting of Dale ve vztahu ke Stínovým cestám.
Stejně jako u Stínových cest se i toto rozšíření tvůrcům hodně povedlo. Vyjma opravdu zajímavé kampaně nabízí spoustu herního obsahu, počítaje v to zbrusu nové hrdiny a role, vybavení a v neposlední řadě další ikonické typy nepřátel. Vše uvedené se tak musí pozitivně promítnout do příjemného zjištění, že celý tenhle balík (základní box a obě fyzická rozšíření) vám ve finále nabízí nepřeberně možností a kombinací, které se z herního hlediska hned tak neomrzí!
Super, díky za hodnotenie :)
Trocha mi uľahčilo rozhodovanie o kúpe.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Khora:Zlatý věk (BoardBros)
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 5 hodin