Druhá světová válka, rok 1942. Konflikt se stává celosvětovým a japonské žihadlo probudilo spícího obra - americké vojenské mašinérie. Vody a ostrovy tichého oceánu se stávají dějištěm nemilosrdných bojů na moři, ve vzduchu i na zemi. Síly jsou vyrovnané a jen brilantní stratég, který má na své straně i trochu štěstí, má šanci zvrátit misky vah na svoji stranu. Loďstva čekají na povel vyplout a loděnice jsou připraveny podporovat vaše vojenské snažení. Boj o nadvládu může začít. Na čí stranu se přidáte?
Pacific 1942 je strategická hra odehrávající se na variabilním poli hexů. Hráči se vžijí do role jedné z bojujících stran a snaží se získat vítězství budováním a nasazováním různých lodí, letadel a obsazováním pacifických ostrovů.
Příprava hry
Každý hráč dostane Admirálskou kartu, která určuje jeho frakci, a poskytuje přehled o jeho flotile. Hráči pak sestaví z hexů polí bojiště, na kterém se bude hra odehrávat. Nakonec si každý podle vlastního uvážení a z omezených počátečních zdrojů vybuduje svoji flotilu a rozmístí ji kolem své základny.
Průběh hry
Ve hře jsou tři typy lodí, které se liší svým využitím a možnostmi: bojové (A, B, C), letadlové (D, E, F) a transportní (G, H), dva stejně odlišné typy letek letadel (stíhačky a bombardéry) a pěchota.
- Akce lodí: Tah začíná vždy japonský hráč, který provede akce svých lodí na bojové ploše. Dělá to vždy jen v určeném abecedním pořadí (nejprve loď A, pak loď B, atd..) Bojové lodě vykonávají pohyb a/nebo střelbu, letadlové lodě se mohou pohybovat a/nebo nechat vzlétnout/přistát letadla a transportéry se mohou pohybovat nebo naložit/vyložit pěchotu. Množství akcí, které může loď provést, závisí na jejím typu a "síle", kterou jí hráč určil na začátku hry, nebo při její výrobě.
- Výroba/oprava/doplnění zásob: Na konci tahu má hráč možnost vyrobit nebo jednotkami a "sílou" doplnit/opravit bojem poškozenou loď, která se do přístavu vrátila v rámci svého pohybu.
Hráči se v tazích střídají.
Souboje
Boje probíhají během tahu, pokud se loď/letka/pěchota aktivního hráče dostane do útočné pozice. Každý typ souboje je specifický. Počet ztrát závisí na poměru sil i na hodu kostkou.
Zničené lodě a jednotky se vracejí hráči do zásoby, který je může později v přístavu znovu postavit a nasadit. Poškozené lodě mohou dále fungovat, ale mají omezené schopnosti. Do hry se dají nasazovat i falešné lodě představující chybný průzkum nepřítele.
Konec hry
Podle současných (2012) pravidel se hra končí, jakmile jeden z hráčů získá pozemní kontrolu nad 4 ostrovy. Hra nabízí i různé variace a historicky specifikované scénáře.