Zapomeň na Yucatan,
buduj ve dvou svůj Katan.
Ehm. Nebo tak nějak...
Osadníci - karetní hra jsou karetní variantou klasické moderní stolní hry Osadníci z Katanu určenou pro hru dvou hráčů. Ve hře se budují vesnice, cesty, města, objevují nové krajiny, které přináší suroviny a hrají akční karty. Hráč se snaží co nejrychleji vybudovat co nejlepší osídlení.
Každý hráč má od začátku kromě dvou vesnic dispozici šest karet krajin, které poskytují suroviny (les-dřevo, hory-ruda, jíloviště-cihly, pole-obilí, pastviny-vlna, horská řeka-zlato). Oproti klasickým Osadníkům je zde navíc zlato - to funguje jako jako prostředek směny za jinou surovinu. Každá karta krajiny má na sobě číslo od 1 do 6 - pokud na kostce padne příslušné číslo, získává hráč danou surovinu. Suroviny se používají ke stavbě (vykládání karet) cest, vesnic, měst a dalších karet.
Hraje se na tahy. V každém hráč tahu nejprve hodí kostkou událostí a poté klasickou šestistěnnou kostkou. Nejprve se vyhodnotí událost - může se udát:
- úspěšný rok - oba hráči získávají libovolnou surovinu
- zloděj - má-li některý z hráčů více jak sedm surovin, ztráci veškerou rudu a vlnu
- pokrok - hráč s větší ekonomickou silou získává jednu surovinu
- rytířský turnaj - hráč s vyšší turnajovou silou rytířů získává libovolnou surovinu
- událost - lízne se a vyhodnotí karta z balíčku událostí
Pak hod šestistěnnou kostkou určí výnosy surovin. Hráči pak mohou libovolně obchodovat suroviny (mezi sebou či s bankem), hrát akční karty či budovat. Nejprve je zapotřebí stavět cesty, které fungují jako jakési oddělovače mezi vesnicemi. Každá postavená vesnice přináší jeden bod a další dvě karty krajin. Vesnice je možné povyšovat na města, ta mají hodnotu dvou bodů a dají se v nich stavět speciální budovy, které mohou přinést další body, zvýšit počet karet na ruce, lépe odolávat negativním událostem, apod. Některé stavby zvyšují ekonomickou sílu - hráč s vyšší ekonomickou silou získává příslušnou figurku, která má hodnotu jednoho bodu. Podobné je to s vykládanými kartami rytířů, pokud mají v součtu vyšší sílu než soupeřovo vojsko, získává hráč figurku největší vojenská síla, která má taktéž hodnotu jednoho bodu.
Na konci tahu je možné si doplnit či vyměnit karty z jednoho z pěti dobíracích balíčků. Je možné si vzít horní kartu zdarma nebo zaplatit dvě libovolné suroviny, některý z balíků prohledat a vzít si libovolnou kartu.
Hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů dosáhne počtu 12 bodů. Hra trvá 30-40 minut.