Ora et Labora - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: budovatelská, ekonomická
Čeština: není
Vydavatelé: Filosofia Editions
Hobby Japan
Lacerta
Lookout Games
Z-Man Games
Autoři: Uwe Rosenberg
Rok vydání: 2011
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Farnost se od posledního sčítání lidu docela rozrostla, otče Magnusi, není-liž pravda?“ „Ano, otče Rufusi. Od té doby, co jsme na našich svazích zasadili vinice a v horách otevřeli lomy na kámen, se do vesnic v blízkosti kláštera stahují lidé z celého okolí.“

Ve hře Ora Et Labora známého autora Uwe Rosenberga (Agricola, Fazole, Le Havre aj.) dostanete do své správy klášter a jeho prostřednictvím také malý kousek krajiny. K službám Vám budou tři oddaní mniši (dva fráteři a jeden převor) a Vaším cílem bude vybudovat na přiděleném území funkční (a bodové nejhodnotnější) systém budov a sídel.

Popis hry

Hlavní myšlenkou hry je za zboží a peníze stavět budovy a sídla. Oboje do hry přichází po etapách. Budovy mají funkce, které lze využít s pomocím výše zmíněných duchovních, zatímco sídla mají význam až na konci hry, kdy jsou za ně získány vítězné body. Pokud hráč chce využít efekt budovy soupeře, může s ním vytvořit „pracovní smlouvu“ a za peněžitý poplatek poslat do protihráčovy budovy protihráčova duchovního, který ovšem pracuje pro zadavatele.

Hra využívá worker placement kombinovaný s přísunem surovin (peněz a zboží) v podobě tzv. „produkčního kola“ („production wheel“). Surovina, kterou několik kol nikdo neprodukuje, dosáhne otáčením kola vyšších hodnot – je možno vyprodukovat více kusů. Poté, co někdo zboží opravdu vyrobí, se počet kusů vynuluje a surovina se opět kumuluje otáčením kola.

Jak budovy tak sídla staví hráči na políčkách krajiny. Základ krajiny každý hráč dostane a postupně si pak může přikupovat další, odlišné části krajiny (např. hory a pobřeží). Starším motivem použitým ve hře je systém lesů a močálů (viz Sedláci z blat), které stejně jako tam i zde blokují krajinu, odstraněním však poskytují suroviny.

Průběh kola

  • Všichni hráči, kteří již nemají k dispozici žádného duchovního, dostanou všechny tři své duchovní zpět.
  • Otočí se produkčním kolem o jednu pozici. Toto otočení může vyvolat novou etapu hry – v tom případě do nabídky přibudou nové budovy a hráči mají možnost postavit jedno sídlo.
  • Každý hráč počínaje začínajícím provede jednu hlavní („velkou“) akci (stavba budovy, využití budovy, kácení lesa atd.). Kromě toho může provádět extra („malé“) akce. Poté, co svou akci provede poslední hráč, začínající hráč dostane k dispozici ještě jednu akci a po ní je předán žeton začínajícího hráče.

Hra obsahuje i několik modifikací – úpravu pro zkrácenou hru více hráčů nebo naopak delší variantu pro dva hráče. Navíc je možno hrát i sólo hru, jak je u Uwe Rosenberga dobrým zvykem.

Konec hry

Hra má v základní podobě fixní počet kol, který je určen otáčením produkčního kola. V průběhu hry se neboduje, bodování proběhne pouze jednou a to po ukončení hry. Hráč s nejvíce body (které se získávají převážně za sídla, vybrané suroviny a peníze) se stává vítězem. (Ve variantě pro dva hráče není konec hry fixní, ale závislý na průběhu hry.)

Autor: Kew

Offcanvas