Obelus je rychlá strategická abstraktní hra pro dva hráče, kteří se snaží umístit a přesouvat kostky po kartách tak, aby soupeři zabránili udělat další tah.
V krabici naleznete 8 čtyřstěnných kostek (po 4 ve dvou barvách), 8 identických karet (tvořících herní plán) a 8 žetonů. Hrát se dá v režimu „logickém“, kdy si hráč přímo vybírá hodnoty na kostkách, nebo „chaotickém“, kdy jsou hodnoty určeny náhodně (hozením).
Příprava hry:
8 karet se rozloží do kruhu, na jednu libovolnou se položí žeton, hozením kostkami se určí začínající hráč a kostky se následně položí do středu kruhu. Herní plán pak tvoří společný střed, 8 karet a vnější okraj každé karty pro vyhozené kostky.
Průběh hry:
Ve svém tahu musí hráč udělat právě jednu ze dvou akcí:
- Nasazení
- Přesun
Při nasazení si hráč volí jednu kostku ze středu a umístí ji na jednu prázdnou kartu (v logické variantě si v tento okamžik volí hodnotu, jinak je již určena hodem).
Při přesunu si vybere jednu z kostek na kartě a posune ji libovolným směrem o danou hodnotu, přitom však:
- Může přecházet přes karty se svými kostkami, ale nesmí na nich skončit.
- Může přecházet přes karty s červenými žetony a smí na nich skončit.
- Nemůže přecházet přes karty se soupeřovými kostkami, ale může na nich skončit, tím dojde k vyhození kostky a jejímu přesunu na vnější okraj. Při vyhazování nehraje roli hodnota na kostkách, s výjimkou 4, ta může být vyhozena pouze jinou 4.
Po ukončení přesunu otočí kostku na jinou hodnotu, nesmí to být 4, pokud již ve hře má jinou kostku s hodnotou 4.
Skončí-li kostka pohyb na kartě u jejíhož vnějšího okraje je vyhozena kostka hráčovy barvy, pak se tato (vnější) kostka vrací do středu pro možnost budoucího nasazení. Na kartu se ale umístí červený žeton (případně na sousední, pokud zde již leží), což naopak možnost nasazení omezuje.
Konec hry:
Hráč, který je na tahu a nemůže provést ani jednu ze dvou akcí, prohrává.