Nippon - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Období kolonizace
Herní kategorie: strategická, budovatelská, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Whats Your Game?
Autoři: Nuno Bizarro Sentieiro
Paulo Soledade
Rok vydání: 2015
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Jeho Veličenstvo císař nařizuje: 1. Všichni budou usilovat o vybudování moderního průmyslu západního typu. 2. Průmyslové podniky budou vyrábět širokou škálu zboží. 3. Řečené zboží bude distribuováno ve všech oblastech Říše. 4. Stavbou železnic a zřizováním lodních linek propojíme celou zemi. 5. Ti, kdo přispějí k industrializaci národa, budou po zásluze odměněni. Uctívejte císaře!

Ve hře Nippon představují 2-4 hráči japonské průmyslové a finanční konglomeráty, takzvané zaibacu, v průběhu éry Meidži (1868-1912), která se v japonských dějinách nesla ve znamení překotné industrializace. Jejich cílem je rozvoj domácího průmyslu a postupné nahrazování zahraničních výrobků japonským zbožím.


Příprava hry:

Herní plán zobrazuje mapu Japonska, rozdělenou na čtyři oblasti. V každém z těchto regionů jsou dvě "metropole" poptávající kombinaci čtyř ze šesti druhů zboží (papír, hedvábí, bento, čočky, hodinky, žárovky) - hráči tyto destičky rozmístí před začátkem hry. Jeho součástí jsou i akční pole s náhodně vybranými trojicemi „specialistů“ (dělníků) v šesti různých barvách, přičemž další trojice jsou umístěny do „zásobníku“ (hráči tak mají šanci vidět pořadí, v jakém budou přicházet do hry). Na příslušné místo jsou položeny i císařské odměny, které hráči získávají za určitý počet jimi využitých specialistů (odměna je dvojnásobná - okamžitá a uplatnitelná na konci hry). Vedle plánu jsou vyloženy dostupné továrny vyrábějící již zmíněné druhy zboží (6x4; každá z nich má zvláštní schopnost, jednorázovou nebo trvalou). Kromě nich je zde i zásoba strojů sloužících k vylepšení výroby, konstrukčních plánů, které hráčům umožňují vybočit z pravidel, a kostiček uhlí/zboží. Každý z hráčů má svou vlastní hráčskou desku zobrazující jeho stupnici uhlí (v dolech, nutného k chodu továren), peněz (potřebých k provádění určitých akcí) a znalostí (nezbytných k pořízení továren). Pokládá na ni také specialisty stažené z herního plánu. Dále hráčská deska ukazuje počet postavených železniclodních linek a dosažené císařské odměny (bonusy). Její rozpočtová část slouží k uchovávání dostupných konstrukčních plánů, peněz a fyzických zásob uhlí. Vedle desky hráč uchovává své kontrakty - splněné i nesplněné.


Průběh hry:

Hráč má ve svém tahu dvě možnosti. Buďto stáhne jednoho ze specialistů umístěných na akčních polích a provede s ním související akci (celkem 9 polí), nebo konsoliduje.

Jako akci může:

  • zvýšit úroveň svých znalostí
  • vyrábět zboží
  • plnit kontrakty
  • stavět továrnu
  • zvyšovat množství dostupného uhlí
  • zřizovat nové železnice
  • zřizovat lodní linky
  • nakupovat stroje do svých továren
  • uspokojovat poptávku v jedné z oblastí (a tím získávat vliv)

Většina z akcí vyžaduje platbu penězi, uhlím, nebo zbožím.

Konsolidace je buďto volitelná, nebo povinná (v tahu následujícím poté, co si hráč pořídil svého šestého specialistu). Při ní hráč nejprve odevzdá všechny své zbývající fyzické zásoby uhlí a finančních prostředků. Poté v závislosti na stupnici uhlí a peněz obdrží příslušné prostředky - konsolidace je tedy hlavním způsobem zisku těchto zdrojů. V závislosti na počtu stažených specialistů (více než dvou) pak hráč obdrží císařský bonus, který umístí na svou desku. Jeho prostřednictvím bude schopen na konci hry bodovat v oblasti rozvoje, na jejíž akční pole bonus umístil. Na konci konsolidace musí hráč také zaplatit své specialisty - za každou barvu 3 000 jenů. Během hry také proběhne trojí průběžné bodování, spuštěné v určených fázích hry, při němž hráči získávají body za vliv ve čtyřech oblastech herního plánu.

Základní mechanikou je stahování dělníků z herního plánu. Jakmile se příslušné akční pole uprázdní, dojde k doplnění další trojice specialistů ze zásobníku. Pokud není odkud doplnit specialisty (zásobník je prázdný), počítadlo kol se posune směrem ke konci (a případně proběhne průběžné bodování). Zásobník se doplní celkem čtyřikrát za hru, pak následují poslední tři tahy každého hráče (završené závěrečným bodováním). Při průběžném bodování se počítá většinový vliv ve čtyřech oblastech Japonska (získaný dodáváním výrobního zboží v souladu s poptávkou), k němuž přispívají i zřízené železniční tratě. Právě zde dochází k největšímu soupeření mezi hráči, kteří chtějí být v daném regionu těmi nejvlivnějšími dodavateli. Hráči v tomto okamžiku bodují i své lodní linky.


Konec hry:

Hra končí závěrečným bodováním, kdy hráči provedou klasické vyhodnocení vlivu v oblastech a poté navíc sečtou své bonusové body (získané pomocí císařských odměn) v jednotlivých oblastech rozvoje. Vítězí hráč s nejvyšším počtem bodů.

Autor: stastlivec

Rozšíření hry (1)

Nippon: Keiretsu (2018)

Popis ještě nebyl vložen.

rozšíření 2 - 4 hráči

Celkové hodnocení: oooooooooo (hodnoceno 0x)

Offcanvas