Nightmare: Hororové dobrodružství je kooperativní detektivní hra s prvky párty her a roleplayingu. Jak už název napovídá, hráči prožijí jeden hororový příběh v kůži potomků rodiny Craftonových, jejichž rodiče před patnácti lety zahynuli rukou vraha. Cílem hráčů je vrátit se do rodného sídla a zjistit, kdo má smrt rodičů na svědomí.
Vzhledem k povaze příběhu je spodní věková hranice stanovena na 16 let a počet hráčů na 4 až 5. Nejlepší zážitek hra poskytne v plném počtu hráčů, kdy každý bude hrát za jednu postavu. Při čtyřech hráčích musí jeden hráč hrát za dvě postavy a o menším počtu hráčů se tvůrci ani nezmiňují.
Hra je postavena na principu postupného odhalování indicií, pomocí nichž je možné se dobrat hlavního cíle, a na budování specifické atmosféry, pomocí níž se docílí nevšedního herního zážitku.
Udávaná doba hry jsou 2 hodiny, vhodným použitím roleplayingu je možné hrát i déle.
Příprava hry:
Pro docílení co nejlepšího zážitku je vhodné připravit i místo, kde budete hrát – tlumené světlo (možno zapálit svíčky), odstínit se od rušivých vnějších vlivů (vypnout mobilní telefony), dostatečně velký stůl s dostatečným volným prostorem kolem. Poté postupujte následovně:
- Z krabice vyndejte pouze komponenty, které se nacházejí viditelně po otevření víka. Krabice obsahuje falešné dno s tajným obsahem. Dno nezvedejte a na tajný obsah se nedívejte, dokud vás k tomu hra nevyzve. Stejně tak si neprohlížejte obsah ani viditelných komponent s výjimkou listu příprav.
- Na stole rozložte lícem dolů dílky místností podle přiloženého schématu. To představuje plánek sídla Craftonových, kde se bude hra odehrávat.
- Vedle plánku položte opět lícem dolů balíček Nightmare karet s příběhem, balíček karet vzpomínek (černé) a balíček karet událostí (červené). Na jednotlivé karty se nedívejte, ani je nemíchejte.
- Pro každého hráče připravte pásku na oči (je součástí balení hry), papír a tužku na poznámky.
- Připravte si počítač nebo tablet, na kterém spustíte aplikaci hry. Je nutné online připojení k internetu. Webová adresa aplikace a vstupní kód je uveden na příbalovém letáku.
- V aplikaci spusťte video prologu, abyste se dozvěděli, kdo jste, kde se právě nacházíte a proč.
Hra se odehrává na hrací ploše a je řízena především balíčkem Nightmare karet. Na začátku odhalíte první kartu, pozorně si ji přečtete a provedete všechny instrukce, které vám předepíše. Platí zlaté pravidlo: Dělejte jen to, co vám hra řekne, a nedělejte nic, co vám neřekne. Aplikace slouží hlavně k počítání herního času, ale občas se i ona „zapojí“ do hry a pak musíte provést její instrukce.
První Nightmare karty vás provedou výběrem postav, za které budete hrát, a vysvětlí základní herní principy. Pak už následuje vlastní hra.
Průběh hry:
Na začátku hry odhalíte první dílek plánku, který představuje prostor před vchodem do vily. Dále pak po společné dohodě provádíte jednu z dostupných akcí.
Než akci skutečně provedete, musí jeden z vás v aplikaci stisknout tlačítko „Akce“. To posune hodiny o 10 minut hracího času. Teprve pak můžete provést zamýšlenou akci.
Může se ale stát, že dojde k události (výpadek proudu). V takovém případě je nutné nejprve událost vyřešit – stačí se držet instrukcí, zobrazených v aplikaci. Ta probíhá takto:
- Všichni hráči si nasadí pásky na oči a tiše poslouchají zvuk aplikace.
- Aplikace vyzve jednoho hráče, aby provedl událost. Ten (a jenom ten) si sundá pásku a přesně provede instrukce, které aplikace mezitím zobrazila. Potom stiskne tlačítko „Připraveni“ a nasadí si opět pásku na oči.
- Až aplikace přehraje zvuk bzučení elektřiny, všichni hráči si sundají pásky z očí.
- Na displeji aplikace je zobrazen pokyn k přečtení konkrétní karty události. Hráči si vezmou příslušnou kartu, přečtou si ji a provedou veškeré instrukce, které jsou na ní uvedeny.
- Teprve poté dokončí původně zamýšlenou akci.
K dispozici jsou tyto akce:
- Odhalení nového dílku plánku: Dílek musí sousedit s vaší aktuální pozicí (která je signalizována figurkou) a musí do něj z aktuální pozice vést dveře. Nejprve si přečtěte Nightmare kartu s číslem dílku, který chcete odhalit. Teprve pokud vám to karta povolí, otočte příslušný dílek lícem nahoru a postavte na něj figurku. Může se totiž stát, že v daný okamžik bude dílek nedostupný a otočit ho nebudete moci.
- Prozkoumání části odhaleného dílku: Každý dílek je rozdělen na čtyři kvadranty a vy se můžete rozhodnout podrobně prozkoumat libovolný kvadrant. Vezměte si Nightmare kartu s číslem dílku a písmenem prozkoumávaného kvadrantu (A, B, C, D). Pozorně ji přečtěte a řiďte se jejími pokyny.
- Návrat do již odhaleného dílku: Kdykoliv se můžete přesunout na libovolný dílek, který jste už předtím odhalili. Nemusí sousedit s aktuálním dílkem. Přemístěte figurku na požadovaný dílek.
Konec hry:
Že nastal konec, vám hra oznámí sama. V ten okamžik musí každý hráč tajně bez porady s ostatními napsat na papírek jméno pachatele. Pak následuje netradiční způsob ověření správnosti. Nakonec aplikace promítne video s celým příběhem tak, jak se podle autorů odehrál.
Vzhledem k povaze hry je možné ji hrát jenom jednou, pak už budete znát všechna tajemství a další hra nebude mít smysl.