Nexus Ops - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Fantasy Flight Games
Autoři: Charlie Catino
Rok vydání: 2005
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Starcraft vs. Osadníci

Autor: sydo | 31.1.2009 | 35

Po roce se mi konečně podařilo sehnat hru Nexus Ops od Avalon Hillu, legendární herní společnosti, která vydávala skvělé hry už v době, kdy nikdo neznal pojmy jako area control nebo worker placement. Jestli mají Ameritrash hry nějakého velvyslance, je jím právě Nexus. Kostky, plastové figurky, konflikt, sci-fi - noční můra eurohráčů.

Ke hře jsem nejprve přistupoval s obavami, bál jsem se, že jsem si v mém očekávání hru zidealizoval a po první hře přijde kruté vystřízlivění. Opak však byl pravdou, hra dostála své pověsti rychlé, nepříliš komplikované a hlavně šíleně zábavné hry (kdyby měl Starcraft dítě s Osadníky, pojmenovali by ho Nexus Ops). Konec řečí, začněme recenzovat.

Píše se rok 2315 a vesmírní průzkumníci objevili na planetě ve vzdálené galaxii tajemný nerost rubium - vzácný a cenný zdroj energie. Nebylo by to lidstvo, aby se okamžitě neujalo příležitosti planetu zplundrovat (poselství o roli ekologie v budoucnosti je v této hře jasné) a tak se na planetu s vidinou zisku vypravily lodě ničeho se neštítících megakorporací s cílem urvat veškeré rubium pro sebe. Po příletu lidé objevili zvláštní formy života na planetě včetně létajících draků chrlících plasmu (draci a plasma, co může být lepšího?), a okamžitě je zahrnuly do svých armád. Z povrchu planety vystupují zvláštní černé monolity, kolem kterých je koncentrace rubie nejvyšší a kde se také odehrávají nejlítější bitvy.

Komponenty
Čtvercová krabice z kartonu nijak neoslní, po jejím otevření však budete čubrnět. Nejdřív vás do nosu praští silný zápach plastu a poté si okamžitě všimnete jeho původce - velký pytlík s nápisem Made in China (ahoj Ringo :)) a v něm hora barevných plastových figurek. Nejsou to figurky ledajaké, jsou propracované do detailů (draci mají na zádech jezdce), lehce průsvitné a svým způsobem roztomilé. Navíc svítí pod UV lampou! Nevím sice, kdo by hrál pod UV lampou, ale budiž. Moje obavy, že hra staví hlavně na figurkách se naštěstí ukázaly jako liché, ale figurky rozhodně zvedají grafickou úroveň hry. Máte chuť se do nich zakousnout, vypadají jako od Hariba, ale nedoporučoval bych to, ftalátů v nich jistě bude požehnaně (také vám anglické slovo phthalate připomíná slovo Cthulhu?). Dále zde máme hexové dílky terénu, jak je známe z osadníků, tyto jsou však plné barev a dotvářejí tak "roztomilé" a pestré pojetí hry (pokud může být bojová hra o plenění planety roztomilá). Dále je tu spousta žetonů, monolit, 8 kostek a referenční kartičky pro hráče - jedny z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. To vše v krabici leží bez ladu a skladu, takže i když sestavíte rozdělovací příčky, které najdete na dně krabice, budete si muset koupit pytlíčky.

Cíl hry
Kdo první získá 12 bodů, vyhrál. Body se získávají pouze za boj a plnění bojových misí, pokud se tedy budete schovávat v koutě, nemáte šanci.

Popis hry
Z hexů se sestaví herní plocha (jsou 4 druhy terénů - les, magma, krystaly a pláně), doprostřed se umístí monolit a hráči dostanou rubium do začátku - první hráč 8, každý další o 3 víc. Na každé pole se dá lícem dolů průzkumný žeton, který se otočí ve chvíli, kdy na něj nějaká jednotka vstoupí, viz dále. Každý hráč obdrží jednu kartu Skrytá mise, za kterou dostává body, pokud ji splní. Kolo se sestává z následujících fází:

  1. Nákup jednotek - jednotek je 6 druhů: lidé, fungoidi, crystallini, rock strider, lava leaper a rubium dragon. Každá je charakterizována cenou, útokem - hodnotou, kterou musíte hodit na kostce, aby jednotka v boji zasáhla a jejími speciálními schopnostmi. Draci plivou plasmu, lava leaper si může vybrat, koho jeho útok zabije, rock strider je rychlý na pláních, fungoid a crystalline jsou silnější na určitém terénu a slabší na jiném. Nákup správných jednotek v pravý čas a jejich rozmístění na mapě je hlavní cestou k úspěchu - lava leaper se svou schopností vybrat si cíl je tím pravým zabijákem draků, rock strider je rychle u monolitu a lidé, hm, no, lidé dobře těží rubium.
  2. Pohyb - každá jednotka se může pohnout o jedno pole (s výjimkou některých jednotek na určitém terénu). Pokud vstoupí na políčko s průzkumným žetonem, otočí ho a buď dostane jednotku nebo důl rubia nebo obojí, v závislosti na tom, co je na žetonu zobrazeno. Pokud se dostane na pole se soupeřovou jednotkou, zastaví se a v další fázi probíhá boj. Draci v této fázi plivou plasmu na vedlejší pole a leckdy ho tak vyčistí ještě před bojem.
  3. Boj - je velice jednoduchý. Jednotky útočí v pořadí od nejsilnější po nejslabší (chudáci lidi). Hodí kostkou a pokud zasáhnou, oběť si vybere, kterou ze svých jednotek obětuje (výjimkou je Lava leaper, který si na hod 5+ vybírá cíl sám (dobré proti drakům). Boj lze modifikovat tzv. Energize kartami, které mají rozličné efekty, např. přidají k hodu kostkou, zabijí jednotku, umožní vám dvojitý pohyb, regeneraci atd. Energize karty dokážou bojem pěkně zamíchat a čím víc jich máte, tím lépe. Získáte je za prohranou bitvu nebo za kontrolu monolitu. Pokud se útočníkovi podařilo eliminovat veškeré jednotky obránce, vyhrál a dostane bod za splněnou misi, případně více bodů, pokud splnil nějakou ze svých skrytých misí (např. zabij soupeři jednotku dračím útokem). Obránce dostane jako náhradu jednu Energize kartu. Pokud na poli zůstali jednotky obou hráčů, boj pokračuje v dalším kole.
  4. Těžení rubia - hráč dostává rubium za doly, které kontroluje.
  5. Konec kola - hráč si lízne jednu karty Skryté mise a pokud kontroluje monolit, získá 2 Energize karty. Toto je velmi důležité, pokud někoho necháte sedět na monolitu více než dvě kola, máte problém, proto se také kolem monolitu nejvíce válčí a jednotky padají jak hrušky.

Hra je opravdu velice jednoduchá na pochopení, ale zároveň nabízí taktické plánování a rozhodně ji jen tak neodzíváte. Je důležité vhodně nakombinovat jednotky (má oblíbená "Operace Kryjte se za lidi!"), rozhodnout se, kdy kam koho poslat, na jaké mise se zaměřit atd. Pokud hledáte lehkou válečnou hru s pořádnou porcí zábavy, krásných komponentů a nevadí vám náhoda (co si budeme nalhávat, náhoda tu je, kostky lítají jak o závod a mě to ani trochu nevadí), mohu Nexus je doporučit. A děvčata milují figurky jednotek, jednou jsem nemohl najít svého třetího rubiového draka a po chvíli jsme zjistil, že s ním kamarádky hrají hru "Podivuhodná dobrodružství draka Rubiáka ve sklenici s Kofolou" :)

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Prostoje
Sydo, vyzkoušela jsem Nexus ve 4 a nepříjemně mě překvapily hodně dlouhé prostoje. Navíc se více méně mydlily jenom dvě dvojice - je to lepší ve 2 nebo ve 3? Jinak se mi to docela líbilo a nepochybuju, že drak flusající na vedlejší hex a divoce zbarvené jednotky by naše kluky zaujaly. Asi pouvažuju, že bychom si pořídili nějaký fest Amitrash:-)

18.2.2009 07:21:56

Sodovka
Ha, všiml jsem si komentáře až teď. U nás jsem tedy moc prostoje nepozoroval, každý už má dopředu připraveno co nakoupí a pak už jen hýbne a válčí. A jelikož se bije každý s každým, hlavně na monolitu, tak jsme byli ve hře skoro pořád.

3.3.2009 11:28:28

Palec nahoru
sakra, dal jsem ho az dnes a to jsem pritom tu recenzi cetl snad v poslednich 14 dnech 5x:-). Takze Diovi vzkaz - chtelo by to nejak prehledneji udelat at vim zda jsem palec uz daval ci nikoliv. Mozna by bylo docela zajimave udelat palec rozklikavaci a po rozkliknuti by se objevil seznam kdo palec dal. A Vubec, jdu mu to napsat do nametu a pripominek...:-)

3.3.2009 11:37:27

no comment
Scifi téma ani konflikt nejsou noční můrou eurohráčů. Ale vyvádět syda z jeho bludu je nošení dříví do lesa... :-/

27.3.2009 10:29:33

qcpx
To já jen tak šťourám, psal jsem to v době, kdy hlavním cílem bylo provokovat Ringa ;) Ale na nedostatku konfliktu ve většině eur (výjimky samo jsou) si stojím. Interaktivní deck agricoly si interakci představuje jako "vezmi prase a pošli kartu soupeři". Ehm...

27.3.2009 18:17:27

2 SYDO
tak je kapku pravdou, ze Eurohry jsou hodne casto o tom, ze kazdy hrac hraje sam a na konci vyhraje ten, ktery ma vice bodu, zatimco v takovem Nexusu to zije a hraci vylozene hraji proti sobe a vzajemne se ovlivnuji, skodi si a pod. Nelze poprit, ze v takovem pripade si vzajemne vyhraji daleko vice, nez kdyz suse pokladaji zetonky na herni plochu a na druheho to nema zadny vliv, maximalnim vlivem se stava blokace akci druhemu. Agricola je ale v pohode, ta hra je fest napinava nestihacka, takze napeti tam je. V Caylusu to uz ale zacinam fakt rozdychavat velmi velmi tezko, tam jakekoliv napeti zchazi.

21.4.2009 07:25:28

Vybíráme z Bazaru

Archipelago
Archipelago
Akt. cena: 1790 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas