Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90–180 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi, Horror |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Adam Kwapiński |
Rok vydání: | 2018 |
Dostupnost: | 2 obchody (cca 3349–3432 CZK) |
Sdílej: |
Žetón votrelca a jeho figúrka
Jedno z mála slabých miest v pravidlách sa podľa mňa týka žetónov votrelcov.Zetony
Já nechápu co je na tom k nepochopení a proč by sis měl něco pamatovat?
Zmizí - dám pryč figurku, do sáčku žeton (vezmu jakýkoliv příslušného stadia).
Umře - dám pryč figurku, žeton nedávám.
Skús si to predstaviť> Keď máš na hracom pláne trebárs 2 dospelce.
Ktorý žetón zmizí? Náhodne? Ale potom to mohlo byť v návode, že "náhodný" žetón. Ale v návode je "jeho" žetón.
Tak mi to vysvetli. - ebm_plays
Defith
Možno si nepostrehol, že žetóny aj rovnakého druhu nie sú rovnaké, a je rozdiel, či máš vo vrecku dospelca s odolnosťou 2 alebo 4. Ktorého vrátiš do vrecka, keď vieš, že ten posledný losovaný bol 4? Aby to bolo spravodlivé, tak by si mal vždy chytiť všetky žetóny rovnakého druhu, premiešať ich a náhodne vybrať jeden. Ale prečo to nie je v návode a je tam to "jeho"?
Zeton
Tak vzhledem k tomu, že jeden vetřelec může mít po každým útoku jiné životy, proč by nemohl mít jinou hodnotu při střetu?
Jasne> Ale mohol, ale nech to urci nahoda (alebo pravidlo) a nie hrac, ktory by si pochopitelne radsej do pytliku hadzal tych lahsich votrelcov, no nie? - ebm_plays
zeton
Já chápu slovo "jeho" jako typ. Co se týče přidání žetonu s nejnižším číslem nebo náhodně vybraný, to už asi záleží na skupině...
...> Chápu to úplně stejně. BTW mě tedy nenapadlo, že by stranou bylo něco jiného než mezi ostatní nepoužité žetony. - daevin
daevin> je sranda, že ty si to nazval "ostatní nepouzite", Pepsson to vola "hromadka pouzitych" a obidvaja asi myslite to iste :)) - ebm_plays
ebm_plays> Hromada pouzitych je podle mne nepresne oznaceni, protoze tam podle mne jsou i ty ze zacatku, ktere nejsou v pytliku, ale Pepsson hadam myslel to stejne. - daevin
Tak
Tak s timhle jsme opravdu problem nemeli. Proste vezmes zeton a vratis ho do pytliku. Jestli to je dvojkovy nebo ctyrkovy nehraje zas takovou roli,vzhledem k tomu, ze tam je dalsich 6-7 zetonu a sance ze si vytahnes ten stejny je mala. Jestli te to trapi, tak davej zetony na prisluane podstavce a je to. Nas to teda ani jednou nenapadlo a nemam pocit,ze by nam ro tu hru vyrazne zjednodusovalo/ztezovalo.
Ad misto: jsou dve mista: pytlik a hromadka pouzitych. Neexistuje efekt nebo karta, ktera by hrace nutila umistit nahodne tazeny zeton do pytliku nebo vratit tam vsechny zetony zabitych vetrelcu. Tedy pokud tahnes zeton a evolvujes larvu na dospelce a tak, tak zeton proste das na hromadku ostatnich zetonu a kdyz te nejaka karta instruuje vratit neco do pytliku,proste vezmes nahodny z hromadky a je to.
Pepsson
Potom to hráte tak, že votrelci sú donekonečna recyklovateľný?
Ja mám za to, že úmyslom bolo neprekročiť počet votrelcov, ktorý je ohraničený počtom žetónov a každý votrelec, ktorý zhynie, sa už do hry nevracia.
Ak by si mal len jeden pool a potom sáčok, tak to možeš pridávať donekonečna. Zas v návode je pomerne veľa pravidiel, ktoré končia podmienkou "jestli je to možný" apod. Tie by tiež nemali zmysel.
mozne> To, jestli je to mozne, chapu proste tak, ze pokud je dana figurka nebo zeten k dispozici, jestli nejsou vsechny na planu nebo v pytliku. - daevin
Jezis> ano. Rekl bych, ze pocet vetrelcu neni omezen zetony, ale modely. Dospelci se recykluji. Muze ji ale byt max 8 na planu, ale to zakladni vetrelci, takze kdyz jeden umre, muze prijit dalsi...je jich proste hodne. Larvy jsou 4 a dalsi 2 se mohou do hry dostat pomoci udalosti. Pokud utecou ventilaci a je to mozne, prida se jejich zeton do pytliku. Stejne tak strazci. Kdyz umrou, odstrani se jejich zeton do obecne zasoby. Strazce se ale pozdeji muze vyvinout z nymfoida a tudiz se jejich zeton muze vratit zpet (pokud je to mozne a uz tam dva nejsou) pokud zmizi ve ventilaci. Nymfa ma v pytliku jeden zeton. Dalsi tam ale.muze prijit, pokud se vyklube a utece do ventilace. Jediny, kdo muze trvale umrit a uz se nijak nevraci,je kralovna. Kdyz chcipne, je po ni.
Ostatni druhy maji proste svoje cesty,jak se dostat na plan nebo zpet do pytliku - Pepsson
Jeste jinak> Jednoduche pravidlo:
1. kdyz vylosujes zeton vetrelce nebo mas pridat vetrelce na mapu a neni volna figurka, nepridavas nic.
2. Pokud mas do pytliku pridat zeton a takovy zeton neni v zasobe, nepridavas nic.
V opacnem pripade pridas figurku na mapu nebo zeton do pytliku
Zetony po vylosovani putuji do spolecne zasoby, nebo ihned po vylosovani zpet do pytliku (pokud to pravidlo uvadi).
Ze spolecne zasoby putuji zetony do pytliku pouze, pokud hra instruuje,ze mas pridat prislusny zeton (v pripade napriklad evoluce z larvy a nymfy) nebo pokud vetrelec utece do ventilace (v tom pripade plati bod 2.) - Pepsson
ano počet je neomezeně recyklovatelný
je omezené množství figurek a množství žetonů, které je buď v pytlíku a nebo v rezervě ale nikdy se žádný žeton úplně nevyřazuje ze hry
ebm
Myslím, že to trošku hrotíš nad rámec úmyslů autora (pokud mohu soudit). Není nutné z toho ultraanalýzou dělat větší drama, než to je i tak.
Hra určitě nevyžaduje, aby někdo sledoval, které figurce patří který žeton. Jak jsi přišel na to, že vyžaduje?
Žetony mohou skutečně být pouze na dvou místech, a to "v zásobě", tj. "v krabici" nebo "stranou", to je v tomto případě totéž, a "v sáčku".
Máš-li vkládat či vracet do sáčku "jeho žeton", je v tomto kontextu myšlen "žeton vetřelce téhož druhu".
V pravidlech není dána žádná informace, jaký žeton to má být, je-li jich na výběr více, v tomto bodě máš pravdu. Domnívám se, že je myšleno, že se má vybrat náhodně, a za sebe to doporučuji.
Je pravděpodobné, že tu v originále maličké nekonzistentnosti v termínech byly a že se nepodařilo je odstranit ani v českém překladu, i když jsme se snažili. Není vyloučeno ani to, že jsme něco přehlédli nebo dokonce přidali i nějakou nekonzistentnost tam, kde v originále nebyla (např. "poranění" a "zranění", je to dáno tím, že se česká terminologie vyvíjela postupně v různých stadiích tvorby a nemuselo se podařit vše pomocí funkce CTRL F najít dokonale).
Ale abychom přehlédli zásadní mechaniku, že konkrétní figurce vetřelce patří zcela konkrétní žeton a nelze je zaměňovat, to považuji za vyloučené.
Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok
Ebm
Jak je psano nize, podle me zbytecne komplikujes a analyzujes prilis do detailu pomerne "easy" pravidlo... ja to i dle EN pravidel ihned pochopil tak, ze v pripade, ze vetrelec zmizi z plochy diky sachte tak vracim nahodny zeton stejneho druhu zpet. Neni potreba si pamatovat jaky, chapu tvuj argument, ze warning 2 / warning 4 je rozdil, ale... jak potom pripravujete na zacatku hry balik s vetrelci? V EN pravidlech je napsano pouze pridejte tolik a tolik vetrelcu, nic vice, tzn., z logiky se jedna o nahodne pridani - vy vybirate?
Myslim, ze zrovna tohle je pomerne jasne, ale rozumim dotazu, ale zaroven mi neprijde, ze by toto nejak extremne narusovalo/menilo hru.
Pokladám toto vlákno za uzavreté
Ďakujem všetkým, ktorí prejavili konštruktívny prístup a odpovedali mi na môj príspevok. Rád by som ako autor vlákna mal možnosť zamknúť ho, ale asi to na ZH môže len admin.
Viacerí vyjadrili skôr "počudovanie" nad tým, že prečo sa v tom vôbec rýpem, keď je to také jasné. Musím povedať, že jasné mi to nie je doposiaľ, a samozrejme, absolútne vôbec mi to nebráni túto parádnu hru hrať a užívať si ju.
Prečo mi to nie je jasné?
1. Výraz "jeho žeton" - v slovenčine je "jeho" privlastňovacie zámeno, je to silný typ väzby. "jeho žeton" a "žeton jeho druhu" nie je to isté.
2. Výraz "stranou" - keď sa v slovenčine povie "dať si niečo stranou" znamená to, dať si niečo bokom, oddelene, izolovanie od ostatného. Je to presný opak toho, ako by sa to malo podľa všetkého správne chápať, teda dať to presne na kopu k ostatnému a už ďalej to nerozlišovať.
3. Na Youtube sú k zhliadnutiu videá, kde hráči majú rovnaký prístup ako ja - teda "hrotia" :).
Napr. na kanále Meet Me at the Table, chlapík dokonca už žetón dáva rovno na hrací plán k figúrke a aj to vo videu vysvetľuje, že prečo.
Ďalší kanál, Ready Stready Play, tam ten mladý týpek si síce dáva žetón oddelene, ale žiaľ nevysvetľuje, prečo tak robí (asi mu to pripadá jasné :), ale dá sa tam nájsť pasáž, v ktorej exaktne tvrdí, že v prípade smrti votrelca je "tento konkrétny žetón odstránený z hry".
V každom prípade, rozhodol som sa, že to ďalej doriešim skôr na BGG.
Žetony
Ahoj, hrál jsem hru již několikrát a myslím ze mi vyhovuje tento režim. Na začátku hry vyberu žetony náhodně protože je mám otočené čísly dolu.
Poté, když přidávám vetřelce do lodi, položím za něho i “ jeho žeton” na který pokládám poranění. Lépe se při přesouvání mezi místnostmi s poraněním manipuluje. Na plastových podstavcich na ně není místo, což je možná škoda.
Pokud je vetřelce zabit a měl třeba hodnotu 4, tak je to pro mne lepší než abych si ho zase vrátil do sáčku.
Pokud se ztratí v chodbě , přijde o zranění a vracím ho zpět do sáčku.
Pokud mám při Evoluci přidat nějakého vetřelce, mám je narovnání na panelu vetřelců obrázkem nahoru a nekoukal na čísla. Vyberu náhodně .
Přijde mi to takto pohodlné a myslím, že jsem i rad že zabiju vetřelce s číslem 4, který by mě mohl příště zlikvidovat jen tím, že budu mít míň karet při přepadovém útoku než 4.
odpověď je v oficiálním game FAQ
viz na straně 2 položku 16:
http://awakenrealms.com/wp-content/uploads/2019/02/FAQ_297x214mm_bleed3mm_4pages.pdf
Jinými slovy:
Žetony jsou buď v krabici, nebo v sáčku, nikde jinde. Figurka není svázaná s konkrétním žetonem.
a) když vetřelec zmizí v šachtě, dám za něj do sáčku náhodný žeton stejného typu (tzn. může a nemusí to být ten, který se do krabice dostal ze sáčku při vstupu figurky na herní plán)
b) v případě smrti vetřelce se s žetonem neděje nic - žeton je v krabici už od vstupu vetřelce na herní plán (a pravidla jen upozorňují na to, že se nemá žeton dávat do sáčku:))
c) totéž co b) - žeton larvy je už v krabici, vůbec se s ním nemanipuluje
d) asi totéž co b) - nemám hru u sebe a nepamatuju si tento případ
e) z krabice se vezme za každou figurku odstraněnou z herního plánu její žeton jejího typu (náhodný) a dá se do sáčku
co jsem pochopil z pravidel
Co jsem pochopil z anglických pravidel tak je dobré používat tento model:
Při sestavení hry se token vetřelce položí do sáčku, což representuje počet vetřelců na lodi. Ostatní tokeny by měli být po ruce, jelikož během hry se sáček neustále upravuje a velmi pravděpodobně do něj přidáte spoustu dospělých jedinců a možná jednu larvu. Osobně je mám postavené vedle herní desky.
Když jde vetřelec do hry měl by se token položit někam vedle, aby bylo patrné ke kterému vetřelci na ploše náleží. Jelikož vetřelci se během hry pohybují a může se vrátit zpátky do "sáčku" a proto je dobré vědět, který token tam máte vrátit.
Pokud vetřelce zabijete, je dobré odstranit příslušný token úplně ze hry (házím do krabice) jelikož podle pravidel mrtvá potvora je navždy mrtvá a už nikdy se nevrátí zpátky do hry. Tudíž pokud vymlátíte celý pytlík - veškeré vetřelce na lodi (dost nepravděpodobné) a měl by vám přijít do hry nový vetřelce a žádný není tak nepřijde nic a jste už v suchu :)
minimálně poslední odstavec je...> ...v přímém rozporu s oficiálním FAQ od anglického vydavatele, který odkazuju v odpovědi níže:
16. When you discard Intruder tokens (when you discards them from the Intruder bag or an Intruder dies), do you remove them from the game or add them to supply of unused Intruder tokens?
Just add them to the token pool, they are usable in the game all the time. Token is in the token pool all the time, so it can be put in the bag when another intruder appears for some reason or when any Intruder (of the same type) go into Technical Corridors.
Tedy - když vetřelec zemře, jeho žeton se dá zpět do zásoby žetonů a znovu se může dostat do sáčku (ať už kvůli zmizení vetřelce v servisní chodbě, nebo z nějakého jiného důvodu). - vitac
a druhý odstavec...> ...je s tímto v rozporu samosebou také:) - vitac
co jsem z teto diskuse pochopil
Tak at si to kazdy hraje jak chce. Komu neni rady, tomu neni pomoci
Doplění k předchozím komentářům
V anglických pravidlech není napsáno put random tokken, tudíž by se měl vrátit ten samý co byl vylosován s danou příšerou nikoliv náhodný. Teoreticky to lze tak dělat ale proč si zbytečně stěžovat hru a vracet token warning 4, když jsem si původně vytáhl warning 2. Z tohoto důvodu mi přijde logické si je pamatovat.
...
Kdo si chce přesně pamatovat, které figurce patří který žeton, chybu neudělá, pravidla tomu nebrání. Kdo to tak dělat nechce, nemusí, pravidla to nepřikazují.
Když jsem psal "jeho žeton", myslel jsem "žeton vetřelce téhož druhu" a žetony vetřelců mohou být jen "v sáčku", nebo "v obecné zásobě". Pokud moje formulace někoho zmátly, omlouvám se, myšleno to bylo v každém případě takto.
Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Imperial Struggle
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 11 dnů