Naval Battles - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–6
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: karetní hra, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Mayfair Games
PHALANX
Autoři: Dan Verssen
Rok vydání: 2004
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Bismarck a Prinz Eugen opustily přístav! Vyšlete všechny lodě na jejich pronásledování!“, zní na velení britské admirality. Nastává zběsilý hon na Bsimarcka. První loď, která Bismarck spatří, je těžký křižník HMS Suffolk a dává hned hlášení o jeho poloze. Nejblíže jejich pozici jsou bitevní lodě Hood a Prince of Wales a ty mu právě vyplují naproti.

Mohutný Hood ztělesňoval moc britského impéria, byl nejstarší jednotkou britského válečného loďstva a byl největší lodí, která byla do té doby postavena. Proti němu stál Bismarck, loď mnoha odborníky považována za nejsilnější válečnou loď celého světa. Blíží se nejslavnější námořní souboj všech dob.

V 5:10 hod. byla v britské eskadře nařízena přípravu k akci. Když byly nepřátelské lodi spatřeny, byly vzdáleny 17 mil. Do dělových věží všech čtyř lodí byly z muničních skladišť dopraveny první granáty, nábojnice a hedvábné sáčky s náplněmi. V komorách děl byly už nachystány první granáty, závěry děl byly zavřeny a zajištěny.

V 5:55 vypálil Hood první salvy. Čtyři střely, každá vážící tunu, vylétla z Hoodu rychlostí 2 575 km/hod. V tu chvíli se ozval i Prince of Wales. Němci střelbu opětovali. Granáty létaly sem a tam. Výstřely z Hoodu padaly blízko Prinz Eugena, avšak nezpůsobily žádné škody. Střely z Prince of Wales dopadaly 1 000 metrů před Bismarck, střely z Bismarcku a Prinz Eugena dopadaly nebezpečně blízko Hoodu. Britská palebná síla byla omezena, protože nemohla střílet zadní děla a navíc jedno dělo Prince of Wales mělo po první salvě poruchu. Boj pokračoval a Hood byl zasažen na střední palubě, kde se vzňal plamenem, a bylo zasaženo skladiště protiletecké munice.

Když na Bismarcku uviděli na palubě Hoodu oheň, nařídili další salvu. Popáté během 4 minut byl Hood obsypán sloupy vody po granátech. Jeden však sloup vody nezpůsobil. Zasáhl loď (v 6:01) kolmo přesně mezi středem a zádí, pronikl tence pancéřovanou palubou do skladu střeliva, zde způsobil výbuch. Před očima všech zúčastněných stran vyšlehl z Hoodu obrovský sloup ohně. Z ohně stoupal mohutný mrak hřibovitého kouře. Když se kouř rozptýlil, byl vidět trup Hoodu rozlomený vedví, příď a záď trčely k nebi.

Nyní obě německé lodi přenesly palbu na Prince of Wales. Na můstku byli všichni zabiti kromě kapitána. Prince of Wales teď byl na dosah torpéd z Prinz Eugena, ale těsně před vypálením se Prince of Wales otočil a odplul pryč. Není divu, vždyť během 12 minut dostal zásah čtyřmi granáty z Bismarcku a třemi z Prinz Eugena. Německé lodě vyvázly jen s menšími škodami.


I nějak takhle může vypadat boj ve hře Naval Battles, ve hře, ve které se hráč stává vrchním velitelem námořnictva jedné ze zúčastněných stran 2. světové války. Hráči si můžou zahrát za slavnou Kriegsmarine, či britské Royal Navy, mohou pocítit Pacifické peklo za Japonce či Američany, či si vyzkoušet velet ne příliš známému italskému nebo francouzskému námořnictvu.

  • Německá flotila má silné ponorky (2, ostatní flotily mají pouze 1) a dost lodí všech kategorií, takže se mohou postavit jakékoli hrozbě. Nevýhodou je jediná německá letadlová loď, která je příliš drahá a slabá.
  • Britská flotila má slabou ponorku, slabší protiletecké systémy a pouze jednu bitevní loď, její síla stojí na kvalitních těžkých i lehkých křižnících a torpédoborcích.
  • Japonská flotila se pyšní největší bitevní lodí druhé světové války (Yamato) a silnými letadlovými loděmi. Nevýhodou flotily je naprostá absence lodí střední třídy, a pokud Japonci ztratí Yamato, jsou tak říkajíce nahraní.
  • Američané stavějí na naprosto vyvážené flotile. Mají silné lodě všech kategorií a velmi dobré letadlové lodě. Jedinou nevýhodou, která se dá najít, je pouze jediná bitevní loď.
  • Italská flotila má silné lodě nižší tonáže a má nejvíce rozšířené protiletecké systémy na svých lodích, nevýhodou je absence letadlové lodě.
  • Francouzská flotila je nejvíce odlišná od všech ostatních. Je celá postavena na lodích středního výtlaku (5 lodí!) podporované malými loděmi a slabou, avšak velmi levnou letadlovou lodí. Nevýhodou je absence velkých bitevních lodí a slabá ponorka.

Hra je navíc navržena tak, aby se dala hrát v kooperativním modu – znesvářené tábory 2. světové války jsou zastoupeny ve stejném počtu (koalice Německo + Itálie + Japonsko proti spojencům Británie + USA + Francie), rozvržení sil je také přibližně stejné. Tento kooperativní mód dovoluje hrát námořní bitvy obrovských rozměrů, které určitě zaujmou každého, kdo se zajímá o námořní boje druhé světové války.  

 

Herní prvky

Každá mocnost má k dispozici 13 lodí, které mají následující charakteristiky:

  • název a typ (z čistě informativních důvodů),
  • vítězné body - kolik stojí její pořízení a kolik bodů dostane strana, která loď potopí,
  • pevnost trupu - kolik loď vydrží zásahů, než se potopí,
  • výzbroj - každá loď má 2-3 zbraňové systémy, od malinkatých dělových věží s 4palcovými děly až po mohutné baterie s 18palcovými kousky
  • speciální vlastnost (mají pouze některé lodě) - letadlové lodi můžou používat letecké útoky bez aktivačních karet a můžou chránit před nepřátelskými nálety, nejlepší bitevní lodě mají vlastní protiletecké systémy a ponorky mohou plout v pasivním režimu, kdy jsou nezasažitelné soupeřovou střelbou.

Druhou důležitou součástí hry jsou akční karty, pomocí kterých hráči ovlivňují hru. Jsou mezi nimi karty jako výstřel z dané ráže děl či torpédový útok, letecký nálet, povolání posil, úhybné manévry apod. Každá karta je jen na jedno použití a na každé je napsáno, ve které fázi kola ji může hráč zahrát.

 

Příprava hry

Na začátku hry si každý hráč zvolí jednu herní mocnost a z lodí pro ni dostupných si skrytě vybere lodě v hodnotě 25 vítězných bodů. Ty pak také skrytě rozmístí. Ostatní lodě zůstávají v domovských přístavech a čekají na zapojení o hry. Poté, co všichni hráči rozmístili své lodě, odkryjí je. Následně si každý hráč lízne 7 akčních karet a první hráč může začít hrát.

Průběh hráčova kola

Kolo hráče se skládá z 5 fází:

  1. Úprava flotily – během této fáze hráč může přesouvat lodě v jednotlivých řadách. Smysl to má ten, že lodě v první řadě jsou nejvíce zranitelné, ve třetí skoro nepotopitelné. Na druhou stranu lodě ze 3. řady většinou nemohou střílet. Aby mohl hráč dát loď do 2. resp. 3. řady, musí existovat řady předešlé, tj. musí v nich být aspoň jedna loď (nelze dát všechny lodi do 3. řady – musí být aspoň 1 loď v 1. a jedna loď ve 2. řadě).
  2. Příprava – během přípravy může hráč hrát obranné karty (viz dále).
  3. Útok – během této fáze probíhá boj pomocí hraní akčních karet. Nejdříve útočník vyhlásí, která loď útočí na kterou, pak se obránce brání a všechny neubráněné útoky jsou vyhodnoceny. Detaily o útoku viz níže kapitola "Námořní bitvy".
  4. Odhození karet – hráč nyní může odhodit tolik karet, kolik chce.
  5. Dobrání karet – hráč si dolíže tolik karet, aby jich měl 7, a jeho kolo končí.

Námořní bitvy

Hlavní hybnou částí hry jsou bitvy. Aby mohla loď útočit, musí mít hráč na ruce akční kartu, která útok umožňuje. Těch je více než polovina lízacího balíčku a útoků je 5 druhů:

  • útok hlavními bateriemi (11-18palcová děla),
  • útok sekundárními bateriemi (4-8palcová děla),
  • torpédový útok (z torpédoborců nebo ponorek),
  • útok hlubinnými minami (z torpédoborců na ponorky),
  • letecký nálet z pozemních základen (na kteroukoli loď).

Každá akční karta má uvedeno, který typ zbraňového systému aktivuje, jak velký zásah způsobí (kromě leteckých útoků – ty při úspěšném zásahu danou loď okamžitě potopí), z které řady do které řady je stříleno a (v případě torpédového či leteckého útoku) kolik musí útočník hodit na kostce, aby se mu útok povedl. Ostatní útoky mají automatický zásah bez hodu kostek.

Obránce se těmto útokům může vyhnout obrannými kartami. Jsou mezi nimi karty, které ochrání před útoky hlavních i sekundárních děl, karty, které ochrání malé lodě, které odkloní útok na jiné lodě či dokonce univerzální karta, chránící před jakýmkoli útokem. Obranné karty se dají hrát dvěma způsoby: buď ji hráč vyloží v 2. fázi před sebe a karta ho ochrání před 1 útokem během každého tahu soupeře, nebo si ji nechá na ruce a zahraje ji až ve chvíli, kdy na něj někdo vystřelí. Nevýhodou první varianty je ta, že existují karty, které takto vyložené obranné karty můžou odstranit.

Poté, co jsou útoky i obrany vyhlášeny, se ubráněné útočné karty odstraní a neubráněné se přidají k lodi, kterou cílovaly, jako záznam poškození. Až poškození dosáhnou stejné nebo vyšší hodnoty, než udává pevnost lodi, je loď potopena a útočník, který zasadil poslední ránu, si loď bere k sobě jako záznam vítězných bodů, které už získal.

Konec hry

Až někdo dosáhne hodnoty 25 vítězných bodů, vyhrává hru.

Autor: Kamba

Offcanvas