Naše osada - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: BoardBros
IELLO
Autoři: Aya Taguchi
Shun Taguchi
Rok vydání: 2017
Dostupnost: 12 obchodů (cca 659–729 CZK)
Sdílej: Facebook

Fachman, kam se podíváš!

Autor: Ferry007 | 21.2.2021 | 6

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Ve hře Naše osada se stanete hrdými fachmany, kteří na zelené louce staví svou osadu. Budete kutat skálu, chytat ryby nebo kácet stromy a pak zvelebovat svou osadu. Z počátku se zmůžete jen na malá políčka a statky, ale později vybudujete velkolepé věže, sochy a hrady, které vám pomohou se ziskem vítězných bodů!

Hra Naše osada je kompetitivní desková hra pro 2–4 hráče, která hráčům klade za cíl vybudovat co nejlepší osadu na zelené louce. Ve hře využívají hráči svých „fachmanů“ (pracovníků) k těžbě surovin, nebo je naopak vysílají stavět stavby. Hra se hraje na 4 kola a vítězí ten, komu se podaří získat co nejvíce vítězných bodů.

Příprava a pravidla hry

Na začátku každé partie dostane každý hráč určitý počet fachmanů a domečků ve své barvě. Následně se nalosuje 12 náhodných (nebo jinak určených) dílků staveb a ty se spolu s dílky polí vyskládají do dolní oblasti herního plánu. Odtud je budou moci hráči později koupit. Pak se umístí počítadlo kol na první pozici a určí se první hráč.

Hráč, který je na tahu vždy využije právě jednoho fachmana. S ním může vykonat právě jednu akci. Může buď položit svého fachmana na libovolné nikým a ničím neobsazené pole a „vytěžit všechna okolní pole. Nebo může fachmana poslat na stavbu, vybrat si nějakou stavbu z nabídky a zaplatit za ní příslušný počet surovin. Pak je na tahu další hráč. Až všem dojdou fachmani, stáhnou se z herního plánu a nakrmí se (rybou či obilím), sekyrka prvního hráče se posune a začíná další kolo hry. To se ještě poznačí posunem počítadla kol.

Privátní: NATEZENI FACHMAN.jpg

Fachman právě natěžil dřevo ze stromu a obilí ze svého pole. Za poplatek může využít i akci ze staveb bílého a fialového hráče.

 

Pravidlový rámec

Pravidla hry jsou velmi, velmi jednoduchá a dobře a srozumitelně napsaná. Ani začínající hráči nebudou mít problém s porozuměním. Do pravidel jsme koukli jen jednou, a to jen do chytré karty (šlo nám o to, co vlastně některé stavby bodují).

 

Herní komponenty

Začnu herním plánem. Ten se mi moc líbí a hlavně je oboustranný! Druhá strana je jiná a poskytuje trochu jiné strategické možnosti v umisťování a jiné zajímavé lokality na těžení surovin. Fachmani a domečky jsou v důstojné kvalitě, ale mohli by být i lepší. Občas se jim něco před barvením odlomilo nebo barva nezatekla všude. Horší je to s kostičkami surovin… ano, doopravdy jsou všude jen kostičky. Dokonce i na kartičkách staveb jsou znázorněny kostičky. Kdyby místo modré kostky, označující rybu, byl opravdový, klidě i papírový žeton ryby, bylo by to lepší. Asi se to autorům nevešlo do rozpočtu, ale je to škoda, realističtější žetony by byly rozhodně super.

Privátní: Bez názvu-1.jpg
Oboustranný herní plán

 

Kartonové destičky staveb jsou pěkné, zřetelné a jednoznačné. Jen jich je prostě málo…. K tomu podotýkám, že ve hře je přítomný plastový insert, čekající na nějaká rozšíření, protože v něm je místo asi na 60 kartiček, a ne jen na těch 24, co přijdou v krabici… Právě to, že je ve hře málo destiček, mi na celé hře vadilo asi ze všeho nejvíc.

Na závěr bych rád zmínil, že název fachman místo obyčejného pracovníka nebo workera představuje osvěžující přístup překladatelů přinést i do názvosloví něco nového. Ve hře jim tak opravdu říkáme, a že bychom někdy našeho chlapíka se sekyrkou oslovili jinak, to se nám ještě nestalo!

 

Mechanismy

Už na první pohled na vás čiší čirý workerplacement mechanimus. No po korelaci s předchozím odstavcem spíše fachman-placement mechanismus. Nic jiného v této hře není, vy opravdu jen vysíláte pracovníky a ti vám těží nebo staví. Ale je to jednoduché, přístupné a funguje to skvěle! Abyste měli nějaký cíl, čeho ve hře chcete dosáhnout a na jaký typ budov se třeba soustředit, máte do začátku několik karet úkolů, které vás navedou. Za jejich splnění dostanete nějaké vítězné body, ale teda není to nic významného. Nicméně pro prvohráče je to hezkým vodítkem a nepřímo jim to tak říká, co mají dělat.

Privátní: KARTY UKOLU.jpg
Prostor hráče s úkoly a sekyrkou prvního hráče

 

Zajímavé je také pravidlo, kvůli kterému si musíte každou postavenou stavbu označit svým domkem. Díky tomu nemůžete mít přehnaně moc staveb a neujedete s body moc dopředu. Skóre na konci hry bývá často vyrovnané a leckdy rozhoduje i konečný počet peněz.

Dále musím ocenit takovéto mini škození v zabírání výhodných pozic a fakt, že za využívání soupeřových budov platíte minci. To umožňuje velké množství příležitostí, jak zhatit plány soupeře a navíc jsou soupeřovy budovy využitelné pro všechny a někdy to je i to nejvýhodnější, co můžete udělat.

Třešničkou na dortu je i kousek tématu, začleněný coby mechanismus! Unavené fachmany musíte po náročném dni nakrmit, a pokud je necháte hladové, tak vám každý takový odečte tři vítězné body, což je velmi citelná ztráta.

Mechanicky tedy není hra příliš originální, al využívá známých konceptů a dělá to dobře. Ve svém tahu máte velké množství možností co postavit, komu uškodit, ale zároveň jste nepřímo ohrožování protihráči a musíte také pravidelně shánět potravu pro své fachmany.

Privátní: NEKDO TEZI NEKDO STAVI.jpg
Dva fachmani jsou na steveništi, ostatní jsou na plánu

 

Variabilita

Znovuhratelnost této hry je do velké míry dána různorodostí staveb a karet úkolů. Karet úkolů sice není mnoho, ale celkem vzato jsou dosti různé. Jeden úkol vám říká, abyste měli určitý počet peněz, jiný zase jak máte nakrmit své fachmany a jsou tu i úkoly, který bodují to, jak spolu některé stavby sousedí. Asi bych sám nedokázal vymyslet více smysluplných úkolů, takže zde nemám výtek.

S dílky už to není taková sláva. Je jich žalostně málo a už po několika hrách budete ze setupu přesně vědět, co je pro vás nejvýhodnější. Častým hraním si najdete několik vhodných variant sousedících budov produkujících suroviny a vítězné body v jednom tahu.

Zde jsem se na diskuzích dozvěděl o promo rozšíření, které přidává čtyři nové kartičky. Bohužel je už nedostupné, ale i ty čtyři nové stavby přidávali do hry něco jiného a dalšího a to by bylo super!

Celkově tedy mohu říct, že znovuhratelnost této hry není taková, jaká by mohla být a to mě moc mrzí.

 

Herní skupina a počet hráčů

To, co mě opravdu překvapilo, je fakt, že Naší osadu si zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů zcela plnohodnotně. Ve dvou hráčích je úplně stejně dynamická a zábavná, jako ve třech. Je to dáno i tím, že ve dvou máte fachmanů a domečků více, než ve třech a čím vás je ve hře víc, tím víc musíte soupeřit o výhodná místa na mapě.

Témeticky je Naše osada hrou rodinnou. Přesto ji nároční hráči ocení pro svou čirou jednoduchost a rychlost odehrání. Na krabici se píše 10 let+, ale mohu s klidem říci, že už i osmiletí by to zvládali. Jde jen o to, porozumět textu na kartách.

 

Celkové zhodnocení

Naše osada je skvělá rodinná hra pro příležitostné hráče. Nabízí skvělou hratelnost v jakémkoliv počtu hráčů. Má dostatečnou strategickou hloubku a výběr možností, co dělat. Příjemně skloubila známé téma se známými mechanismy, ale je to zábavné a rychlé a nápadité. Hra na stole hezky vypadá. Hlavní nevýhodu vidím v příliš malém počtu kartiček staveb a v prostých kostičkách coby surovinách. Za tu cenu bych čekal něco lepšího.

+ skvěle hratelná i ve dvou

+ pěkná grafika

+ sice ohrané, ale dobré téma

+ tahy rychle odsýpají, hra je dynamická a trochu i škodící

+ plastový insert

+ fachmani :) 

+ herní doba do 40 minut

 

- malá variabilita destiček staveb.

- prosté kostky jako suroviny - to jsem ale vyřešil vlastními surovinami, viz galerie

- poměr cena výkon není příliš oslnivý

- díky malému počtu staveb je hra časem příliš mechanická 

 

Čím více her hraji, tím těžší je pro mě udílet číselné ohodnocení. Dosti subjektivně tedy dávám 8/10. Hra se mi totiž (až na zmíněné výhrady) opravdu líbí.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Kostičky..
Já bych to neviděl tak černě, v tom rodinném (příležitostném) hraní to stejně spadne do slangu - jednu modrou, zelenou atp.. stejně jako u Century a jim podobných her.

22.2.2021 13:18:20

To jo,
Proto jsem tomu nedal v hodnocení zas až takovou váhu a proto jsem si udělal komponenty své. 8-)
Jinak teda my jsme tomu nikdy neříkali barvama, jedině teda u Terra Mystiky. Tam jsou to fakt prostě "válce".

24.2.2021 10:11:41
Offcanvas