Na louce: Kniha dobrodružství

xxxxxxxxxx hodnoceno 1x (Seznam vlastníků)

Na louce: Kniha dobrodružství - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Na louce
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60–90 min (reálná data)
Herní svět: Zvířátka
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Klemens Kalicki
Rok vydání: 2024
Dostupnost: 9 obchodů (cca 899–931 CZK)
Sdílej: Facebook

Jen jedno rozšíření? Nie, radšej celú knihu!

Autor: kocici_tata | 17.12.2024 | 6

Předem se omlouvám, že tohle bude lehce neformální recenze, protože jsem ji původně psal na socsítě, kde nějaká slohová struktura není tak kýžená, a možná bude až příliš upřímná a nefiltrovaná. Aspoň bude působit víc autenticky, protože od chlapa se spíš čeká, že bude recenzovat SETI, Inferno nebo Piráty z Maracaiba, ne rozšiřko ke hře jako je Na louce. Ta má přitom už v základu překvapivě vyšší BGG rating komplexity než např. Heat, Neznámá planeta, Údolí věčnosti a další hráčskou komunitou plně akceptovaný hry. Dokonce má s tímhle rozšiřkem být i krapet komplexnější než Cthulhu. :D

Samozřejmě tyhle ratingy o ničem nevypovídají, ale chtěl jsem z ní aspoň trochu odchlípnout tu (často zbrkle a povrchně) udělovanou nálepku primitivní rodinné hry. :)

A teď už k té brutální upřímnosti. Na základ Louky mi doma dlouho sedal prach. Důvody by asi nejlíp vystihla přítelkyně, která, jelikož je do hraní deskovek nucená, si často nebere servítky. Hra jí přišla až zbytečně dlouhá a repetitivní na to, jak málo rozhodnutí v ní jde dělat. Chyběl jí tam nějaký dlouhodobější cíl než nekonečné hromadění karet. „Kdyby se to hrálo na 4 kola místo na 6, nezačalo by to nudit.“ A vlastně s ní musím souhlasit. Veřejné úkoly (což je možná až příliš honosné označení pro náhodně vylosované dvojice symbolů) jsme měli téměř vždy dokončené už v půlce hry a do konce jsme akorát hromadili body. 

V upřímnosti budu ještě chvíli pokračovat a na rovinu řeknu, že mám již nějakou chvíli s Asmodee spolupráci na promování/recenzování her. Nemám žádnou povinnost jejich hry vychvalovat a klidně řeknu i něco negativního (jako třeba že 7 divů světa: Duel je navzdory zastaralému vizuálu pořád lepší hra než Duel o Středozem). Jejich hry chválím proto, že na recenze si cíleně vybírám ty, které vím, že mě budou bavit. V Asmodee mi v tomto vždy vycházeli vstříc a byl jsem za to rád. Proto mi přišlo fér kývnout na to, když mě požádali, jestli bych v letošní brutální předvánoční záplavě hitů od všech studií nedal šanci komorně působící červené krabici s tulipány a větrným mlýnem ke hře, kterou už jsem před časem odepsal. Minimálně bych se nemusel učit moc pravidel, tak jsem se tomu upsal.  

To jsem ale nečekal, co přijde…

Nevěděl jsem v podstatě vůbec, do čeho jdu. Skutečný obsah rozšíření se celkem dlouho dařilo tutlat, k odhalení došlo, pokud se nepletu, až během Essenu, a tam si mou pozornost uzmuly úplně jinačí tituly. Samotný název Kniha dobrodružství ve mně evokoval nějakou legacy kampaň, kde budu hrát pořád dokola do úmoru základní hru, vylepovat si známky do nějakého deníku a otevírat hromadu obálek po vzoru předchozích dvou krabic. Jenže ono vůbec! Žádné obálky ani legacy prvky tu nejsou (zaplať pánbůh). Namísto toho je celá Kniha dobrodružství (a že fyzicky opravdu připomíná knihu) v podstatě 6 nových, kartonových boardů, rozřezaných na menší formát a spojených kroužkovou vazbou, na kterých budete hrát alternativní varianty hry. A to často výrazně alternativní a k mému překvapení i výrazně komplexnější! Ke každé variantě hry je navíc krásná papírová krabička s unikátními komponenty jen pro ni. Některé komponenty jsou dokonce magnetické a přichytávají se k herním deskám v knize!

Zatímco Po proudu byl takový side-quest, minihra bokem k hlavní hře, kam jste si občas odskočili, když vám zbyly tahy nebo se vám špatně kombily hlavní karty, nové herní oblasti a úkoly v Knize dobrodružství se stanou vaším hlavním cílem, zatímco samotné tablo karet, jenž bylo dosavadní pointou celé hry, bude v podstatě jen takový motor, který bude novou hru pohánět. Nové herní režimy vám kompletně překopají zaběhlé taktiky a motivace pro vykládání konkrétních karet. To, co vyložíte do tabla, přímo ovlivní, jakým způsobem budete ovládat druhou část hry, odehrávající se v Knize. Často budete čelit rozhodnutí, zda vyložit kartu za hodně bodů, nebo jinou, kterou vlastně vůbec nepotřebujete, ale otočí vám větrným mlýnem a odemkne nějaký jinak nedostupný bonus. 

Modul, který mě hned na první pohled nejvíc zaujal, byly Mosty. Ten může lehce připomínat hru Pivo a chléb. Herní oblastí protéká několik řek, které dělí jak vaše tablo, tak oblast táboráku na poloviny. Každá polovina se boduje zvlášť a na konci hry zaskórujete pouze tu s nižší hodnotou. Fyzicky tuto řeku znázorňuje destička, kterou si položíte doprostřed vašeho tabla, a na ni vylosujete několik pražců obsahujících úkoly. Jejich plněním pražce postupně obracíte a stavíte si most ke speciální nabídce nových karet z balíčku „N“. Ta se nedoplňuje, a o karty tak probíhá závod. Nejrychlejší hráči mohou získat silné karty a splnit náročnější úkoly u táboráku, které by jinak bylo možné dokončit až v druhé polovině hry. Tyto úkoly jsou navíc také rozděleny drobnými řekami, a vyžadují tak umístění symbolů na konkrétních stranách řeky. U tohoto režimu jsem se neskutečně bavil, a i kdyby celé rozšíření obsahovalo jen tento modul, udělalo by mi hru mnohem záživnější a znovuhratelnější.

Ale ono neobsahuje jen tento modul. Obsahuje dalších 5 neméně zábavných! V podstatě je to 6 rozšiřek za cenu jednoho. Navíc neskutečně dobře vyprodukovaných (6 nádherných zaviratelných krabiček, unikátní karty a žetony pro každý scénář, magnetické kartonové větrné mlýny, co se otáčí). Ještě před pár týdny jsem plánoval celou Louku prodat. Pak mi dorazila Kniha dobrodružství a kompletně mi překazila plány. Tímhle rozšiřkem se z Louky stala taková „keeper“ hra, že si nedovedu představit, že by se mi někdy ohrála. Pokud se hrou teprve začínáte a nemáte žádné rozšíření, můžete klidně sáhnout po Knize dřív než po Proudu. Obsahuje šestkrát víc variability za stejné peníze. Po proudu si pak můžete dokoupit jako takový velikánský 7. scénář. Jinak Kniha dobrodružství samozřejmě obsahuje i spoooustu nových karet do základní hry, akorát bez obálek a přiblbých podmínek typu „otevřete, až ucítíte první tlející listí“.

Za mě je tohle rozšíření absolutně must-have, vrátilo mi nadšení pro kdysi zamilovanou hru, a je tak jasným adeptem na Trolí palec za nejlepší rozšíření roku! 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Offcanvas