Magický mikrosvět hub a podhoubí. Kapičky rosy na listech a ta příjemná vůně lesa. Lehké kroky v jehličí a vnitřní klid. Pojďme se podívat do míst, kam nás ani nenapadlo nahlédnout a seznámit se s tvorečky tak kouzelnými, že s námi zůstanou i dlouho poté…Tak přesně to je hra Mycelia.
Snažíte se se svými pomocníky posbírat a odnést kapky rosy ze svého lesa (hrací desky) dříve, než-li se to povede protihráčům. Každý začíná s 20 kapkami, a kdo se jich zbaví nejdříve, vyhrál.
Příprava hry:
Na stůl připravíme:
- svatyni na kapky rosy (do ní umístíme kostku se symboly podle počtu hráčů na příslušné větší místo)
- náhodně jednu ze čtyř oboustranných „zásobovacích“ destiček (se symboly odpovídajícími symbolům na kostce)
- náhodně jednu ze čtyř oboustranných „stavebních“ destiček (s dvaceti symboly kapek rosy)
- čtyřicet základních karet s pomocníky (zamícháme je), a tím vytvoříme dobírací balíček. Vedle něj vyložíme pět karet lícem vzhůru, to bude naše nabídka, z této si budeme moci najímat pomocníky
- hromádku lístečků o bodové hodnotě jedna, tři a pět
Každý hráč dostane:
- jednu herní desku otočenou tak, aby všichni měli totožné rozložení (má dvě strany, jedna označena hvězdičkou – s tou je možno hrát v rozšířené verzi hry)
- dvě akční destičky (a, b) – patří do zářezů na spodní straně hrací desky
- dvacet kapek rosy (ty každý hráč umístí na svou herní desku podle nachystané předlohy „zásobovací destičky“ na stole)
- šest startovacích karet jednoho typu (označeny symboly tak, aby každý hráč měl na začátku totožný balíček pomocníků). Těchto šest karet zamíchejte, tři si vezměte do ruky a zbylé tři tvoří osobní dobírací balíček
- houbu začínajícího hráče – tu obdrží ten, kdo má nejraději svět hub
Průběh hry:
Kapky rosy se pohybují díky pomocníkům (tři karty v ruce), které každé kolo musíte zahrát tak, aby vám v ruce nezůstala žádná karta. Nemusíte však efekt karty využít (občas ani nemůžete). Karty lze hrát v libovolném pořadí.
Kapky rosy z hrací desky odstraníme tak, že se dostanou do „portálu“ (žeton svatyně na hrací desce, první řádek, čtvrtý sloupec) a takto odstraněné kapky rosy přijdou do svatyně na příslušná místa (záleží na počtu hráčů). Za získané listy (v této hře fungují totiž jako měna) si lze najímat pomocníky z nabídky (pět karet otočených lícem vzhůru), cenu mají vždy uvedenou v pravém horním rohu. Pomocníků si lze najmout neomezeně, dokud na ně máte. Takto zakoupené pomocníky pokládáme na svůj dobírací balíček. Tedy v příštím kole víme, že se nám dostanou do ruky. V tahu lze také za listy použít akční destičku (a, b) u spodního okraje hrací desky a to každou vždy jednou za kolo.
Tah hráče končí ve chvíli, kdy:
- odehraje všechny tři své karty v ruce (může a nemusí použít jejich efekt)
- zakoupí si pomocníky (může a nemusí)
- použije akční destičky (může a nemusí)
- dobere si tři nové karty
Hráči se střídají v tazích, dokud se nenaplní svatyně. Jakmile se svatyně naplní kapkami rosy, hráč, který do ní položil poslední kapku se svatyní, ji otočí o 360 stupňů (pokud bychom do svatyně měli dát více kapek v daném kole, než je její kapacita, hráč kapky rosy odevzdá do krabice). Po otočení se stane to, že kapky rosy vypadnou na stůl, a s nimi i kostka, která určí, kolik kapek a kam si je každý hráč přidá na svou herní desku. To určí „zásobovací destička“ připravená na stole. Po umístění kapek se zásobovací destička otočí na druhou stranu.
Hra končí ve chvíli, kdy někdo odstraní poslední kapku ze své herní desky. Jakmile někdo odstraní poslední kapku rosy, svatyně se již neotáčí, i kdyby se naplnila její kapacita. Kolo se pak dohrává tak, aby každý měl stejný počet tahů až k hráči, který má houbu.
Konec hry:
Vyhrává ten hráč, který na svém herním desce nemá kapky rosy. Pokud je takových hráčů více, vyhrává ten, komu zbylo nejvíce listů (sčítá se jejich hodnota). Pokud ani to nerozhodně o vítězi, hráči výhru sdílí.
Rozšíření, pravidla pro sólovou hru a podrobný popis funkcí karet naleznete v návodu, který je ke stažení zde na Zatrolených hrách.