Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 25 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Christian Kudahl Marvin Hegen Richard Garfield Skaff Elias |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 460–480 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Ferry007 | 3.8.2023 | 4
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
„Teď jsi pod mou kontrolou, pozemský červe! Zvolil jsem tě velitelem mnou stvořených jednotek. Budeš bojovat proti mým pradávným nepřátelům.“
– Neznámý mozkožrout
Mozkožrout je kompetitivní karetní hra pro dva hráče, kterou v české lokalizaci přináší vydavatelství Rexhry. Ve hře se každý hráč ujem role krotitele nestvůr. Jeden druhého se snaží porazit, leč příšery mají jedinečné schopnosti, takže to nebude tak snadné. Využijete schopnosti Mozkožrouta, abyste protovníkovi vyfoukli jeho nestvůru?
Příprava hry je velmi jednoduchá. Každý hráč si připraví balíček 10 karet nestvůr a vezme si 2 karty mozkožrouta. Zbytek karet nebude pro tuto partii potřeba. Na svých počítadlech si nastaví 3 počáteční životy, ze svého balíčku si lízne 5 karet do ruky a hra může začít.
Ve svém tahu má hráč jednu akci. Může buď vyložit kartu nebo zaútočit nestvůrou:
Hráči se střídají v tazích, dokud nejsou životy jednoho hráče sníženy na 0, nebo některý z hráčů nemůže na začátku svého tahu vykonat žádnou akci, tj. nemůže vyložit kartu ani zaútočit nestvůrou (tedy už nemá ve své herní oblasti ani v ruce žádné karty). Navíc si vždy, když se zbavíte karty z ruky, dolíznete opět do pěti karet (pokud máte z čeho), takže významnou část hry operujete s velkým výběrem karet na ruce.
Na kartách se kromě hodnot síly nachází také různá klíčová slova a schopnosti, která mění základní pravidla nebo mají jiné efekty. Aktivují se v různých okamžicích, zejména při příchodu, útoku nebo porážce příšery, jiné jsou pasivní a platí po celou dobu přítomnosti karty ve hře. Samotná klíčová slova mění pravidla útočení s nestvůrami, omezují výběr nestvůr, kterými lze útok bránit nebo umožňují útočit vícekrát.
Mozkožrout je charakteristický svou dynamikou a silnými efekty na kartách, které nesmíte nikdy podcenit. V jádru jednoduchý tableau building vás dokáže překvapivě potrápit v osudových rozhodnutích. Vyložit tak kartu se silným efektem je velký risk, protivník ji může „sežrat“ svým mozkožroutem a karta je jeho. Také bojová síla karty není jediným faktorem, který ve hře zohledňujete. Klíčová slova, efekty příchodu a porážky mnohdy znamenají více a přináší tak zajímavá herní rozhodnutí, CO kdy vyložit a ČÍM zaútočit.
Klíčová slova dokonale vystihují a podtrhují vlastnosti příšer a na každou akci zde existuje vhodná reakce. Kupříkladu efekt lovce umožní vybrat si, na koho útočíte. To může být užitečné, pokud má protivník nenápadnou nestvůru, jejíchž útoky nemůžete bránit, protože vy sami žádnou nenápadnou nestvůru nemáte. Jedovaté nestvůry se hodí pro na útoky proti jiným silným kartám, protože porazíte nepřátelskou nestvůru vždy bez ohledu na hodnotu její síly. Proti jedovatým exemplářům jsou vhodné odolné nestvůry, protože ty po první porážce nejsou ihned odstraněny ze hry, ale jen „unaveny“ (pootočeny) – mají tedy vlastně dva životy. Pokud má ale odolný netvor malou sílu, zuřivé příšery jej dokáží nadvakrát zabít i tak. Každý z těchto efektů je velmi silný, ale vždy má svou protiváhu, což do hry vnáší již zmíněnou dynamiku doplněnou zábavnou hratelností.
Pravidlo, udávající porážku v případě, že nemáte žádné karty, dělá ze hry zajímavý micro card management. Nemáte karty = dohráli jste. Proto mezi zdaleka nejsilnější patří schopnosti, které nařizují odložení karet z ruky. Hru hrajete jen s 10 kartami, každá odložená karta znamená významnou nevýhodu. Podobně silné jsou efekty, které naopak umožňují si opětovně vzít do ruky karty z odkládacího balíčku nebo karty, které doplňují životy.
Všechny karty s těmito zmíněnými efekty jsou pak primární cíle pro sežrání mozkožroutem. Sice máte na ruce silné karty, ale nemůžete je využít, protože by kartu určitě převzal soupeř. Vzniká tak zajímavá Nashova rovnováha, kdy byste něco oba rádi zahráli, ale bojíte se. Mozkožrouti jsou mimořádně cenná „surovina“, jeho použití pro vás znamená nejen přebrání silné soupeřovy karty, ale také vynechání celého tahu, takže nemusíte vykládat jinou kartu. I přesto ale se v některých partiích stávalo, že někdo je za celou hru nevyužil oba, a přesto vyhrál.
Díky mozkožroutům je také skvěle řešena náhoda. Můžete mít v ruce velmi slabé karty, ale pokud má soupeř silnější, nic vám nebrání v jejich převzetí. Náhoda v kartách také determinuje znovuhratelnost – za celou partii využijete 20 karet z 48, což by se mohlo zdát jako repetitivní, ale u takto malé dynamické hry nám to nevadilo. Konstelace karet je pokaždé trochu jiná a nezáleží jen na tom, jaké karty se vám dostanou na ruku, ale také to, v jakém pořadí, a jak je využijete.
Pravidla Mozkožrouta jsou velmi jednoduchá, ale pro mě na první přečtení nepříliš jasná. Pochopit strukturu kola mi chvilku trvalo, a při první hře vyvstanulo pár otázek, které jsme si museli v pravidlech dohledat. Například z popisu Žaboucha „Poraz 1 nestvůru“ nám nebylo jasné, kdo zvolí, jaká nestvůra má být u protivníka poražena. Zejména proto, že při normálních okolnostech vybírá nestvůru protivník. U třetí hry ale bylo všem vše snad jasné a lamakarta už sloužila jen jako pojistka.
Díky jednoduchým pravidlům a přístupnosti můžu Mozkožrouta doporučit všem, kdo si chtějí zahrát rychlou nezávaznou dvojkovku plnou zvratů a zajímavých rozhodnutí. Pravidla jsou pochopitelná a zadní strana pravidel slouží jako přehled pro připomenutí, co dělají které efekty a kdy se spouští. Herní partie většinou netrvá déle než 5–10 minut. Doporučuji tak hrát sérii několika her, třeba systém BO5 („best of five“): teprve toho, kdo vyhraje většinu z pěti partií, pak prohlásíte za vítěze.
Mozkožrouta bych doporučil i pro dvojici otec a syn – můj devítiletý bratr neměl s pravidly sebemenší problém.
V malé krabičce dostanete celkem 52 karet a dvě počítadla životů. Karty jsou kvalitní, za dobu recenzování nedospěly k žádné újmě, ačkoliv byly neobalené. Vnitřní insert má podobu jednoduché přepážky, ale co víc bychom u takové hry chtěli, že? I obalené karty se tam ale snadno vejdou, dokonce zbyde místo i na možná budoucí rozšíření…
Sluší se ještě vyzdvihnout poněkud výstřední design nestvůr, který se mně osobně ale trefil do vkusu. Je to něco pro mě nového, neokoukaného. Celkové zpracování hry tak hodnotím velmi kladně, jen je škoda, že nejsou přeloženy ruby karet, na kterých je logo originálu („Mindbug“). Ze stejných důvodů je též zřejmě nepřeloženo logo na krabici hry.
Vydavatelství Rexhry se na náš trh podařilo přinést zajímavou malou dvojkovku se zábavnou hratelností a krátkou herní dobou. Je tak nejen vhodným doplňkem k rodině fillerů, ale i zajímavou volbou pro ty, kdo mají rádi malé konfliktní hry. Při ceně cca 450 Kč ji mohu označit za skvělou volbu ve své kategorii, v mé sbírce určitě zůstane.
+ jednoduchá pravidla
+ rychle odehrané partie
+ silné efekty na kartách
+ dynamická, zábavná hratelnost
+ znovuhratelnost i při malém počtu karet
– malé nejasnosti v pravidlech
Ahoj, moc díky za pěknou recenzi. K tomu logu - prostě nám to nedovolili, docela dlouho jsme se o to hádali, měli jsme už veškerou grafiku hotovou komplet se slovem Mozkožrout, ale museli jsme to vrátit zpět na Mindbug…
CEO REXhry a PlanetaHer.cz
Já jsem si říkal, že byste to určitě udělali, jen kdyby to šlo. Zřejmě podobná situace jako třeba u ROOTu a spol…
Through the Ages: Nový příběh civilizace CZ
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 6 dnů