Píše se rok 1150 (myšího datování) a vy sedíte v hostinci v Červnové ulici v myším městečku Kůrová kamenice, kde se účastníte pravidelné vypravěčské soutěže o nejlepší myší legendu s vidinou, že pokud zvítězíte, majitelka podniku Rudolfa, vám odpustí veškerou dlužnou útratu. Sedíte a popíjíte korbel cidru, když v tu si k vám přisedne jiný myšák a řekne: "Vyzývám tě na partii Mečů a Pevností!"
Mouse Guard: Swords & Strongholds je hra tematicky spadající do komiksového univerza Davida Petersena, které pojednává o životě a hrdinských činech chrabrých myší. Původně se hra objevila pouze jako malůvka v komiksu, nicméně později byla dle obrázkové předlohy díky Lukovi Cranovi z vydavatelstí Burning Wheel převedena do reálné podoby a díky kickstarterové kampani i vydána. Nyní si tedy i vy můžete vyzkoušet, co že to myšky ve slavném hostinci hrály. Do češtiny hra sice přeložena nebyla, ale kromě návodu neobsahuje žádné texty. Kompletní komiks však v češtině vyšel zásluhou nakladatelství Comics Centrum. Cílem hry je buď vyřadit z herní plochy všechny nepřátelské figurky nebo postavit na nepřátelském území svoji pevnost.
Příprava hry:
Hráči mezi sebe položí herní desku, vyberou si barvu svých myšek (černou nebo šedou) a zvolí nějakou výchozí kombinaci jejich rozložení na svém území pro danou partii. Poté je pečlivě promíchán balíček tří desítek karet a oba hráči dostanou po třech kartách. Hra může začít.
Průběh hry:
Hráči se střídají v tazích. V tahu hráč vždy zvolí jednu z následujících možností:
- Pohyb libovolnou vlastní figurkou nepředstavující pevnost libovolným směrem po vyznačených liniích o jednu pozici na neobsazené místo
- Zahrání libovolné karty z ruky a vyhodnocení související akce pomocí právě přesunuté figurky. Hra obsahuje pouze tři typy karet (meče, pevnosti a diplomacii), prostřednictvím nichž lze provádět následující akce:
- Rychlý přesun (pomocí meče)
- Útok a případné vyřazení protihráčovy figurky (pomocí meče)
- Zablokování cesty (pomocí pevnosti)
- Stavbu pevnosti a případné vítězství partie (pomocí pevnosti)
- Výměnu figurek (pomocí diplomacie)
- Zboření pevnosti (pomocí diplomacie)
- Oživení vyřazené figurky (pomocí meče, pevnosti i diplomacie najednou)
- Dobrání nových karet z herního balíčku tak, aby měl poté v ruce právě tři karty.
Kdy každý z hráčů začíná na své straně a snaží se proniknout na stranu protihráče, zatímco současně brání svou stranu, proti postupu svého soupeře podobně jako v klasické hře v šachy. I zde mají hráči možnost vyřazování jednotlivých figurek. Na rozdíl od šachů mají ale všechny figurky stejné možnosti a lze je určitým způsobem do hry po vyřazení i navrátit. Své tahy je nutné vždy pečlivě uvážit a přemýšlet i hodně dopředu. Hra je tedy hlavně o strategii i když částečně ovlivněna náhodou v podobě aktuálně příchozích karet z herního balíčku.
Konec hry:
Vyhrává ten, kdo jako první postaví svou pevnost v jednom z nepřátelských rohů, a nebo se mu podaří vyřadit všechny figurky protihráče.