Ve hře Monumental se 1 až 4 hráči stanou vůdci různorodých civilizací (= národů) s jediným cílem. Každý se bude snažit vybudovat nejmocnější civilizaci, se kterou se ostatní nebudou moci měřit. K tomu je potřeba získávat různé suroviny, vylepšovat si své město, vítězit v bojích s protihráči i barbary a to vše rychleji než protivníci.
Příprava hry
Na začátku hry si hráči vytvoří mapu světa buď dle nabídky v Průvodci mapami, nebo si mohou podle speciálních pravidel vytvořit mapu úplně unikátní. Tato mapa obsahuje různé lokality, jako jsou například hory.
Dále si hráči dva společné balíčky karet:
- Karty rozvoje, které jsou rozděleny do 3 věků (antika, středověk, moderní věk), a balíček je potřeba vytvořit tak, aby navrchu byly karty antiky, pod nimi karty středověku a úplně vespod pak karty moderního věku. Hra obsahuje ještě karty pro věk renesance, které je za cenu prodloužení hry možné vložit mezi karty středověku a moderního věku. Z vrchních 6 karet se vytvoří tzv. přehled rozvoje tak, že hráči vidí, o jaké karty jde.
- Karty základních budov jsou 3 typů (dílky, laboratoře a střelnice), proto se z nich vytvoř 3 balíčky dle typu.
Následně si každý hráč vybere jednu z pěti civilizací (Egypt, Japonsko, Čína, Řecko a Dánsko) a vezme si související herní materiál:
- hlavně 15 karet civilizace, ze kterých si hned vybudují svá města v podobě 3 x 3 karty
- 1 kartu vojevůdce
- 10 jednotek (1 vojevůdce a 9 vojáků)
- 5 karet kulturních politik
V závěru přípravy si hráči postupně zvolí, komu patří které hlavní město z mapy světa. Dále také určí začínajícího hráče, který hru zahájí.
Průběh hry
Při hraní hry Monumental se hráči střídají v tazích, které se skládají ze 4 fází:
1. fáze: Aktivace města - v této fázi si hráč vybere jeden sloupec a jednu řadu karet svého města. Všechny takto vybrané karty otočí a 45 stupňů a získává zdroje, které tyto karty nabízí/přináší.
Základní zdroje jsou tři a na konci tahu zbylé propadají:
- Výroba - zdroj používaný pro pro stavbu budov a divů světa.
- Věda - zdroj pro získání dalších karet vědomostí (ty lze přikládat ke kartám města a posilovat tím jejich efekt).
- Vojsko - zdroj důležitý pro přesuny vojsk a zvědů po mapě světa.
A ještě jsou k dispozici 2 zdroje doplňkové, které na konci tahu nepropadají:
- Zlato - lze použít jako náhradu za libovolný základní zdroj.
- Kultura - zdroj používaný pro uplatňování kulturních politik
2. fáze: Akce - v této fázi může hráč provádět libovolné množství a kombinace akcí, dokud sám chce a má na ně dostatek zdrojů. Mezi nabízenými akcemi je například:
- získání karty rozvoje nebo základní budovu,
- vybudování divu světa
- dobytí provincie na mapě světa
- přesuny vojsk a vojevůdce
- budování opevnění
- používání zvědů,
- využívání efektů aktivovaných karet města nebo kulturní politiky
3. fáze: Doplnění města - na začátku této fáze odhodí hráč všechny aktivované karty města do odhazovacího balíčku a volná místa zaplní z dobírazího balíčku stejných karet. Když tyto dojdou, zamíchá ze odhazovací balíček a vytvoří se tak balíček nový. I přesto může dojít k situaci, kdy některá místa města zůstanou prázdná.
4. fáze: Doplnění přehledu rozvoje - v případě, kdy si hráč v průběhu tahu vzal nějaké karty z přehledu rozvoje, doplní z balíčku odpovídajících karet tento přehled (může tím dojít i k přechodu mezí věky).
A ve hře může pokračovat další hráč.
Konec hry
Partie Monumentalu se přiblíží ke konci, když hráči vezmou poslední kartu z balíčku rozvoje a doplní ji do přehledu rozvoje. Hra pokračuje a když přijde na řadu začínající hráč, začne tím poslední kolo celé hry. Každý hráč tedy ještě odehraje poslední svůj tah.
Vítězem hry se pak stává hráč s nejvíce body, které se získávají za kontrolované provincie (1b), získané karty vědomostí (1b), vybudované divy světa (2b) a vytvořené kulturní politiky (2b). Dále pak body získají hráči nejúspěšnější v těchto 4 kateogirích. Například hráč s nejvíce kontrolovanými provinciemi získá další 3 body. Stejně tak hráč s nejvíce divy světa a podobně.
Varianty / moduly
Monumental kromě běžné hry nabízí i několik modulů, které jsou již obsaženy v základní krabici:
- Automa - s tímto modulem je možné do hry přidat automaticky hrané civilizace.
- Hrdinové - modul do hry přináší známé postavy z historie lidstva a hráči budou moci za něco zlata využívat jejich speciálních vlastností.
- Nestvůry - modul, který civilizacím postaví do cesty mocné nestvůry z různých mýtů a legend. Tito mocní protivníci dokáží navíc ničit i karty divů a vědomostí. Jejich porážkou ale civilizace získá legendární výhody.