Monasterium - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: ekonomická
Čeština: není
Vydavatelé: Arrakis Games
dlp games
Autoři: Arve D. Fühler
Rok vydání: 2020
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Klášterní život ve středověku podléhal řeholi a víře. Řehole svatého Benedikta například obsahovala tři základní body, kolem nichž se měl odvíjet život v klášteře – modlitba, práce a milosrdenství. Převážná většina času byla věnována modlitbě. Ve zbývajícím čase se mniši věnovali práci – v počátcích se jednalo o práci manuální, ale ve středověku už převažovala práce duševní, tedy studium teologických spisů, studium antické filozofie a přepisování knih. Součástí řehole byla i poslušnost, střídmost v jídle, zákaz vlastnit osobní majetek, povinnost dodržovat celibát, nosit mnišský oděv a často i slib mlčenlivosti. Nedodržení řehole se u jednotlivých mnichů trestalo nařízeným pokáním, uvězněním v cele a často i bičováním. Ubytování bylo zařízeno tak, že v některých klášterech měl každý mnich svou celu, v jiných byly cely společné. Mniši spali zcela oděni, a to ve stejném oblečení, v jakém prožili den. Zdraví mniši se mohli koupat pouze třikrát do roka: před vánočními, velikonočními a svatodušními svátky.

V raném středověku - rozkvětu církevní moci - bylo v nádherném údolí postaveno ne méně než pět klášterů, jejichž posláním bylo šířit Boží slovo. Jako děkan katedrální školy se ve hře Monasterium snažíte ubytovat novice, kteří vám byli svěřeni v klášterech, a získat tak vynikající pověst. Posíláte nováčky podle jejich talentu do klášterních budov, kaple nebo kláštera. Přitom nelze podceňovat obhajobu vlivných osobností nebo jiných mnichů. Kromě toho můžete plnit speciální úkoly klášterů a pomáhat stavět kostelní okno vaší katedrály, abyste ještě více pozvedli slávu vaší školy. Po tříletém noviciátu se ukáže, kdo dokázal u svých učňů získat největší slávu a čest.

Příprava hry:

Doprostřed stolu se položí herní plán příslušnou stranou nahoru dle počtu hráčů; každý hráč pak obdrží vlastní herní desku (s akcemi a kostelním oknem) a ve své barvě kostku (plus další netruální kostky dle počtu hráčů), figurky noviců (které umístí na svoji herní desku), figurku posla a 7 označovacích žetonů. Na herní plán se dále umístí kartičky úkolů. Zbylý herní materál se uspořádá poblíž herního plánu.

Průběh hry:

Hraje se na 3 fáze (herní roky), každá fáze se hraje na tolik kol, kolik se partie účastní hráčů. Každé kolo ze skládá ze tří kroků:

  1. Umisťování kostek - každý hráč ve svém tahu hodí všemi kostkami, které má k dispozici. Z hozených kostek pak zvolí jedno číslo a příslušné kostky umístí na odpovídající pole na herním plánu. Hráči se střídají v tazích, dokud postupně neumístí všechny kostky, které mají k dispozici. Jednou za kolo lze kostky přehodit pomocí zvláštní destičky.
  2. Akce - hráči postupně ve svých tazích vybírají kostky či skupiny kostek (max. však 3 kostky) na herním plánu (kostky draftují) s tím, že vybrat si mohou pouze kostky neutrální a vlastní barvy. Vybrané kostky či skupiny kostek pak umisťují na vlastní herní desku a provádí akce odpovídajícím číslům na kostkách (každá kostka odpovídá jedné akci). Postupem hry je možné dostupné akce vylepšovat. Jednotlivé akce pak nabízí:
    • ubytování noviců (hodnota 1) - umožňuje po uhrazení příslušných poplatků (jídla, nástrojů, vlivu, atp.) umisťovat do klášterů odpovídajícím pozici posla s tím, že novice lze poslat do různých částí daného kláštera (kostel, dormitář) či dalších přilehlých kláštěrních budov (kuchyně, dílny, čítárny) - z příslušného umístění pak plynou hráčům body či další bonusy a vylepšení. 
    • zisk surovin (hodnota 2 - 4) - lze získat nejrůznější suroviny, které se mj. uplatňují při akci ubytování noviců.
    • přesun posla (hodnota 5) - umoňuje ubytovat novice v dalších klášterech a zisk jednorázových bonusů.
    • libovolná akce (hodnota 6) - hodnota 6 na kostce je "žolíková", lze tedy vykonat libovolnou akci z výše uvedených.
      Na základě získaných zdrojů a surovin lze dále tvořit kostelní okno (což přidává postupně další bonusy a suroviny) či plnit veřejné úkoly a získávat za jejich splnění další vítězné body. 
  3. Konec fáze - hráči provedou úklid, tj. rozdistribuují kostky zpět svým majitelům, otočí použité přehazovací destičky, žeton začínajícího hráče a pokud končí fáze (herní rok), tak i ukazatel času.

Konec hry:

Hra končí po uplynutí tří fází. Hráči si ještě rozdělí body za kláštery (rozhoduje, který hráč do klášterů vyslal většinu svých noviců), kostely (čím více obsazených kostelů v různých kláštěrech, tím nelineárně více bodů), dormitáře (počet bodů je dán počtem noviců krát číslo dormitáře násobeno dvěma) a zbylé suroviny. Vítězem se stává hráč s nejvíce body; v případě shody se hráči o vítězství dělí.

Shrnutí:

Středně obtížná eurohra s vyšší mírou komplexity a originálním mechanismem (poplatno ke Q1/2001) draftování hozených kostek nabízející velice pestrou škálu akcí a možností v každém tahu.

Autor: PJ

Offcanvas