Mombasa - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 150 min (reálná data)
Herní svět: Období kolonizace
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alexander Pfister
Rok vydání: 2015
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Pane!“ uslyšel jsem Nabího, jak křičí napříč ulicí.

„Pane, akcie káhirské obchodní společnosti právě prudce vylétly s cenou nahoru. Nevíme, čím to může být, pane… Nesu tu zprávu přímo z obchodní kanceláře.“ oznamoval mi, popadajíc dech z rychlého běhu, kterým se dostavil, aby předal čerstvé zprávy.

„Netrap se, Nabí. Očekával jsem to.“ odvětil jsem klidně.

„Ano? Ale jak to, pane? Rozvoj jejích obchodních cest tak dlouho stagnoval.“  vykuckal zadýchaný Nabí.

„Máš pravdu. Ale bylo to jen dočasné. Očekával jsem vzestup káhirské společnosti, protože už dlouho se v zákulisí šeptalo, že se jejich postup zastavil z dobrého důvodu! Narazili prý na velký diamantový důl! Určitě ale nechtěli dopadnout stejně jako ti nýmandi u Kapského města, kteří si mysleli, že můžou do Evropy dovážet africké diamanty bez základní účetní evidence. Určitě vše pečlivě připravovali, aby jejich zisk byl maximální, bez zbytečných pokut.“ vysvětlil jsem Nabímu svůj pohled na věc.

„Káhirská společnost nás ale nemusí zajímat, jejich obchodní zájmy jsou v tuto chvíli daleko od nás. Musíme se soustředit na rozšíření vlastní obchodní sítě. Káhirské budeme řešit, až se naše cesty zkříží. Pak nastane ten pravý obchod.“

Mombasa uvádí hráče do role investorů na černém kontinentu v době jeho prvotní obchodní kolonizace. Cílem hry je být nejziskovějším investorem, čehož hráči mohou dosáhnout investováním do šíření obchodních společností, obchodováním s diamanty a důkladným vedením účetních knih. Základními mechanismy Mombasy jsou akce řízené kartami, management karetního balíčku a kontrola oblasti na mapě.


Příprava hry:

Na herní plán uprostřed stolu se připraví na určená místa domečky obchodních společností. Veřejné akční karty se rozdělí do balíčku podle písmen A-E a od písmene A se rozloží na 12 polí do nabídky pro nákup. Na počítadlo kol se umístí mince podle počtu hráčů. Na pole účetních knih se přiřadí knihy podle písmen A-B-C. Okolo herního plánu se rozloží stupnice akcií příslušných společností. Toto rozložení má základní variantu, určenou striktně pravidly a pokročilou variantu danou náhodným výběrem. Každý hráč dostane herní desku, balíček karet a dřevěné žetony v barvě, kterou si zvolí, a k tomu jeden krystal diamantu jako značku a jeden kalamář k postupu na účetních knihách. Hráči určí náhodně pořadí a následně od prvního hráče obdrží jednu kartu cestování do balíčku navíc a startovní destičku s účetní knihou. V případě pokročilejší varianty hry si hráči vyberou startovní destičku ze dvou náhodně vylosovaných. Následně umístí z vlastního balíčku karty určené destičkou nahoru nad svou herní desku do oblasti použitých karet. Každý hráč umístí jeden svůj marker na každou stupnici hodnoty akcií obchodních společností. Hráči začínají hru s 1 mincí z banku, přiřazenou nebo vybranou startovní destičkou a počtem bonusových žetonů podle počtu hráčů (2 hráči=3 žetony, 3-4 hráči=2 žetony).


Průběh hry:

Hra se odehrává v průběhu 7 kol. Každé kolo se skládá ze tří fází. Plánovací fáze, Akční fáze a Přípravy dalšího kola.

  • Plánovací fáze: Všichni hráči současně přichystají na vyznačená místa (z počátku 3 pozice, později až 5) do spodní části svojí herní desky skrytě lícem dolů karty akcí, které budou v daném kole hrát. Umístění karet na jednotlivých pozicích je důležité pro plánování budoucích kol na konci akční fáze hráče. Jakmile mají všichni hráči karty připravené, současně je otočí lícem nahoru.
  • Akční fáze: Počínaje prvním hráčem provádějí hráči v tazích jeden po druhém akce podle přichystaných karet. Každý vždy jednu akci za tah. Po provedení celé akce otočí „spotřebovanou“ kartu opět lícem dolů. Dostupné akce jsou tyto:
    1. Použití zboží na nákup karty – hráč může spotřebovat jednu nebo více přichystaných karet zboží na nákup karty z nabídky podle pravidel nákupu, přeplatek využije na postup na libovolné stupnici akcií.
    2. Šíření obchodního vlivu – hráč musí spotřebovat všechny svoje karty obchodního rozvoje na umístění obchodních stanic jedné společnosti podle pravidel rozvoje a získá patřičné odměny. Případné vytlačené stanice jsou navráceny do základny společnosti podle určených pravidel.
    3. Akce účetního – aktivní hráč může postoupit svým kalamářem po polích obsazených účetními knihami (účetní knihy získává každý hráč v průběhu hry okamžitou výměnou za získané účetní body) podle toho, jestli splňuje podmínky na neotočených přichystaných kartách. Získá pouze tu odměnu, kterou zobrazuje kniha, na níž se rozhodne postup zastavit.
    4. Obchodník s diamanty – hráč postoupí o počet polí na stupnici diamantu zobrazený na kartě zahraného obchodníka. Pokročilý obchodník přidává bonus i za oblasti s diamantovými doly obsazenými konkrétní obchodní společností.
    5. Umístění bonusového žetonu – po umístění na jedno z vyhrazených polí, buď na herním plánu anebo po překročení dostatečné úrovně na stupnicích akcií, získá hráč danou odměnu.
    6. Ukončení akční fáze – jakmile nemá hráč k dispozici žádnou z výše uvedených akcí, ukončuje svou akční fázi. Nejprve si vezme na ruku jeden z balíčků z oblasti použitých karet a poté přesune použité karty z tohoto tahu do oblasti použitých karet podle jejich přiřazených pozic.
  •  Příprava dalšího kola: Hráči doplní nabídku karet zboží, přesunou mince z počítadla kol k účetním knihám na odpovídajících pozicích, vezmou si zpět své bonusové žetony a případně vrátí získané bonusové kartičky.


Konec hry:

Hra končí po skončení sedmého kola. Hráči si oddělí ze všech svých použitých i nepoužitých karet ty, které nesou akcii některé obchodní společnosti, a následuje závěrečné bodování. Body získají hráči za následující:

  • Získané peníze v průběhu celé hry.
  • Počet akcií (součet na stupnici + na kartách) násobený jejich hodnotou (odkryté mince v základně) u každé obchodní společnosti
  • Poslední překročené pole s bodovou hodnotou na stupnici diamantu
  • Poslední překročené pole s bodovou hodnotou na stupnici účetních knih


Hru vyhrává hráč s nejvyšším součtem bodů za výše zmíněné kategorie.

Autor: Poly15

Získaná ocenění

  • International Gamers Award - 2016 (Hra pro více (3+) hráčů)
  • Deutscher Spiele Preis - 2016
Offcanvas