Národ obývající před sedmi sty lety území dnešního středního Mexika dostal od svého boha Huitzilopochtliho proroctví, které hlásalo, že se jeho lid usadí na místě, kde na kaktusu sedící orel požírá hada. Takové místo kněží nalezli na ostrově v jezeře Texcoco a zanedlouho započalo budování velkolepého města Tenochtitlan. Ten národ sám sebe nazýval Mexica…
Téma a průběh hry
Ve hře Mexica je úkolem hráčů budovat město Tenochtitlan a získávat body zakládáním čtvrtí a stavěním pyramid.
Hra je rozdělena na dvě poloviny, které mají stejný průběh, ale malinko odlišný způsob hodnocení. Hraje se na kola, kdy v každém kole hráč může utratit 6 akčních bodů, za které pokládá komponenty (kanály, mosty, pyramidy) a/nebo pohybuje figurkou stavitele, vše v závislosti na ceně akce. Za akční body je možné též „nakoupit“ akční žetony, které hráči slouží jako zásobárna akčních bodů na provádění náročnějších operací.
Pomocí pokládání kanálů do čtvercové sítě plánu hráči ohraničují městské okrsky, tzv. calpulli. Ohraničený okrsek se zhodnotí položením žetonu calpulli s číslem odpovídajícím velikosti čtvrti. Další bodový zisk přináší budování pyramid v založených okrscích. Zde se jedná o územní převahu – hráč s vyšším součtem hodnot pyramid postavených v daném okrsku za něj získává body.
Konec a určení vítěze
Obě poloviny končí ve chvíli, kdy nejméně jeden hráč postavil svých devět přidělených pyramid a jsou založeny buď všechny okrsky (1. část), nebo všechny možné zbývající okrsky (2. část). Zvítězí hráč s nejvyšším počtem bodů.